اهمیت وجود سیستم‌های روشنایی خورشیدی در شهرها

روشنایی خیابان‌ها نقش مهمی در افزایش امنیت شهروندان ایفا می‌کند؛ در خیابان‌هایی که از سیستم‌های کارآمد برخوردار است، دستفروشان و سایر مردم به ویژه زنان می‌توانند زمان بیشتری را برای انجام فعالیت‌های خود در بیرون از منزل طی کنند چرا که روشنایی، ایمنی فضاهای عمومی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه سیستم‌های روشنایی جزئی جدایی‌ناپذیر از طراحی شهری به حساب می‌آید با این حال، بسیاری از شهرهای آفریقا از داشتن آن‌ محروم هستند و همین امر ایمنی مردم را با تهدید جدی مواجه کرده است. طبق آخرین آمار، تنها هشت درصد خیابان‌ها و معابر کامپالا، پایتخت اوگاندا در طول شب از روشنایی کافی برخوردار می‌شود چرا که در سایر نقاط شهر، سیستم‌های کارآمد روشنایی به میزان کافی نصب نشده است. در سایر شهرهای آفریقایی نیز که از نظر مالی با چالش‌های زیادی مواجه است روشنایی معابر یکی از آخرین اولویت‌های طراحی شهری محسوب می‌شود.

اهمیت وجود سیستم‌های روشنایی خورشیدی در شهرها

حتی اگر سیاستمداران جدید با روی کار آمدن خود بخواهند در شهرها به ویژه در نصب سیستم‌های روشنایی تغییراتی به وجود آورند، چالش‌های پیش رو به حدی زیاد است که آن‌ها را از ادامه راه ناکام می‌کند. شواهد نشان از آن دارد که بسیاری از مناطق غیررسمی آفریقایی حتی به شبکه شهری برق متصل نیست بنابراین در چنین شرایطی، مزین کردن خیابان‌ها به سیستم‌های روشنایی کاری بسیار چالش‌برانگیز است زیرا به هزینه هنگفتی نیاز دارد و همین امر سال‌ها خاموشی این محلات را به هنگام تاریکی هوا در پی داشته است.

البته اخیراً مدیران در بسیاری از نقاط دنیا که با چالش‌های مشابه مواجه بوده‌اند، رویکرد جالبی برای حل مشکل خود یافته‌اند. آن‌ها نصب سیستم‌های روشنایی خورشیدی را بهترین استراتژی برای حل بحران خود دانسته و بدون نیاز به اتصال به شبکه برق شهری، بسیاری از مناطق غیررسمی را از برق برخوردار کرده‌اند.

مدیران دو شهر اوگاندایی کامپالا و جینجا از انرژی خورشیدی برای تأمین نیروی لازم جهت روشنایی معابر بهره گرفتند و متوجه شدند که این استراتژی بسیار مقرون به صرفه‌، پایدار و مفیدتر از وصل شدن به شبکه برقی شهری است. در ادامه به مزایای نصب سیستم‌های روشنایی خورشیدی در شهرها با الهام از تدابیر مدیران اوگاندایی پرداخته می‌شود.

اهمیت وجود سیستم‌های روشنایی خورشیدی در شهرها

صرفه‌جویی در بودجه‌های مالی

در سال ۲۰۱۸، برنامه‌ریزان کامپالا به نصب تعداد هزار و ۸۰۰ سیستم روشنایی خورشیدی و مدیران جینجا به نصب ۹۲ مورد در شهرهای خود پرداختند تا بدون اتصال به شبکه شهری روشنایی معابر را تأمین کنند. پس از اتمام پروژه، گروهی از محققان روند و هزینه‌های آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که در هر دو شهر برای ایجاد هر سیستم روشنایی خورشیدی، هزینه‌ای حدود هزار و ۶۰۰ دلار آمریکا صرف شده است که نصب نوع معمولی آن می‌توانست هزینه‌ای بیش از دو هزار و ۱۵۰ دلار برای هر دو شهر به بار آورد. در جینجا، بدهی ۳۵۰ هزار دلاری برق شهر به خاموش شدن سیستم‌های روشنایی خیابان‌ها منجر شد که طبق گزارشات، همچنان اقدامی برای روشن کردن آن‌ها انجام نشده است.

محققان در پایان مطالعات خود چنین برآورد کردند که اگر اوگاندا تمام سیستم‌های روشنایی خیابان‌های سراسر کشور را با نوع خورشیدی جایگزین کند، آنگاه هزینه مصرف برق در هر سال به میزان ۴۰ درصد، پیش هزینه‌ها تا ۲۵ درصد و هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری سیستم‌های روشنایی تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، لامپ‌های خورشیدی اغلب نیازی به تعویض ندارد و این در حالی است که سایر لامپ‌ها معمولاً هر چند وقت یک بار می‌سوزد و هزینه جدیدی برای تعویض آن‌ها لازم است.

اهمیت وجود سیستم‌های روشنایی خورشیدی در شهرها

مزایای چندگانه سیستم‌های روشنایی جدید شهرهای اوگاندا

محققان اوگاندایی به نظرسنجی در میان تمام ذی‌نفعان پروژه‌های سیستم‌های روشنایی خورشیدی در کامپالا و جینجا پرداختند تا از مزایای این استراتژی بیشتر آگاه شوند. ساکنان یکی از مناطق کم‌درآمد جینجا که میزبان ۲۰ سیستم روشنایی خورشیدی جدید بود همگی ادعا کردند که از زمان نصب آن‌ها، ایمنی خیابان‌ها به حدی بیشتر شده است که دستفروشان به طور میانگین روزانه پنج ساعت بیشتر به تجارت پرداخته‌اند. بدیهی است که این اتفاق به ویژه برای مناطق فقیرنشین اهمیت بسزایی دارد و می‌تواند رونق اقتصادی را برای آنان به ارمغان آورد.

از سوی دیگر، مقامات مدعی شدند هزینه‌های هنگفت برق در کامپالا و جینجا به طور قابل توجهی کاهش یافته است و مدیران از بودجه مربوطه برای اهداف تجاری دیگر و حتی نصب سیستم‌های روشنایی خورشیدی جدید بهره گرفته‌اند.

اهمیت وجود سیستم‌های روشنایی خورشیدی در شهرها

چالش‌های سیستم‌های روشنایی خورشیدی

اگرچه نصب سیستم‌های روشنایی خورشیدی در کامپالا و جینجا مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان در پی داشت با این حال، چالش‌های بسیاری نیز پیش روی مدیران قرار داد به عنوان مثال برنامه‌ریزان اوگاندایی از مهارت کافی برای طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های جدید برخوردار نبودند و به دانش طراحان خارجی تکیه کردند که همین امر هزینه‌های زیادی برای آنان در پی داشت. چنانچه سیستم‌های جدید را خود کمپانی‌های کشور تولید می‌کرد، آنگاه مزایای آن برای اوگاندا چند برابر می‌شد. از سوی دیگر، اگرچه برتری این سسیتم‌ها بر نوع قراردادی آن برای مدیران کاملاً شفاف است با این حال هزینه اولیه برای پیاده‌سازی پروژه می‌تواند مدیران سایر شهرها را از اعمال استراتژی مشابه مأیوس کند.

بدیهی است که مدیران شهری می‌توانند برای حل این چالش‌ها، چارچوب قانونی قوی‌تری اعمال کنند تا کمپانی‌های محلی را به تولید سیستم‌های روشنایی خورشیدی ترغیب کنند، ظرفیت طراحی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی توسط کارکنان شهرداری را افزایش دهند و ذی‌نفعان بسیاری را به مشارکت در پیاده‌سازی طرح دعوت کنند.

اهمیت وجود سیستم‌های روشنایی خورشیدی در شهرها

کد خبر 516286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.