بهترین شهرهای جهان برای توانخواهان

طراحی بعضی شهرهای جهان امکان تردد ایمن و راحت را برای تمام افراد با توانایی‌های جسمی متفاوت، حتی ویلچرنشین فراهم آورده است. در بسیاری از این شهرها، ایجاد قابلیت دسترسی برای همگان یک قانون است و سرپیچی از آن، جرم یا ضعف مدیریتی را نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه در بسیاری از نقاط دنیا نظیر ایالات متحده آمریکا و بریتانیا شیوه طراحی شهری، قابلیت دسترسی برای عموم مردم را فراهم آورده است با این حال در بسیاری از نقاط دنیا نیز حضور دیگری در کنار یک فرد دارای معلولیت جسمی حین تردد ضروری است چرا که زیرساخت‌ها ایمنی کافی ندارد. البته قابلیت دسترسی در نقاط مختلف دنیا مفاهیم متفاوتی را در بر می‌گیرد و قطعی نمی‌توان یک شهر را به عنوان تنها نقطه قابل دسترسی جهان مشخص کرد به عنوان مثال در بعضی شهرهای جهان قابلیت دسترسی به هموار بودن زیرساخت‌ها برای تردد بدون مانع افراد دارای ناتوانی جسمی اشاره دارد حال آنکه در نقاط دیگر دنیا، بهبود کیفیت زندگی جمعیت معلول، قابلیت دسترسی به امکانات شهر را افزایش می‌دهد.

بهترین شهرهای جهان برای توانخواهان

از سوی دیگر، تمرکز برنامه‌ریزان یک شهر بر نوع معلولیت شهروندان نیز می‌تواند در میزان قابلیت دسترسی به آن سهیم باشد چرا که برخی از آن‌ها، افراد ویلچرنشین را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند، حال آنکه برای بسیاری نیز افزایش قابلیت دسترسی برای سایر انواع افراد دارای معلولیت حائز اهمیت است.

در هر حال، آنچه که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد شهر قابل دسترسی برای افراد ویلچرنشین است تا به راحتی بتوانند به تردد در آن بپردازند و به حضور دیگری در کنار خود نیازی نداشته باشند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای جهان پرداخته می‌شود که رفت و آمد برای افراد معلول ویلچرنشین را تسهیل کرده‌اند.

برلین، آلمان

برلین، پایتخت آلمان، شهری بسیار مدرن است که زمینه لازم برای قابلیت دسترسی در آن به طور خودکار فراهم آمده است. جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی یونسکوی بسیاری در این شهر واقع شده که همه آن‌ها از زیرساخت‌های مخصوص برای تردد ایمن افراد سوار ویلچرنشین برخوردار است البته همه چیز تنها به جاذبه‌های شهر ختم نمی‌شود بلکه در سراسر شهر، سنگفرش‌های به گونه‌ای طراحی شده است که بدون ایجاد هر گونه مانعی تردد را برای این دسته از افراد آسیب‌پذیر لذت بخش می‌کند علاوه بر این در محل سوار شدن افراد ویلچرنشین بر وسایل حمل و نقل عمومی نیز امکان بالا و پایین رفتن کاربران صندلی چرخ‌دار فراهم آمده است.

بهترین شهرهای جهان برای توانخواهان

بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌رود که هر سال میزبان جمعیت زیادی از جهانگردان و به ویژه افراد دارای معلولیت جسمی است چرا که زیرساخت‌های شهری آن از کیفیت بالایی برای رفت و آمد برخوردار است. جالب است بدانید که راحتی زندگی در این شهر برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار به حدی است که حتی گردشگرانی با چنین وضعیت جسمی، زمانی که برای سفر در بارسلونا اقامت می‌گزینند تصمیم می‌گیرند برای همیشه در آنجا ساکن شوند.

گزارشات حاکی است که قابلیت دسترسی در بارسلونا برای افراد ویلچرنشین در تمام ایستگاه‌های اتوبوس و اغلب متروها فراهم آمده و امکانات قابل توجهی در اختیار این دسته از افراد قرار گرفته است تا با حداقل مشکل موجود، در شهر به رفت و آمد بپردازند.

مدیران پایتخت کاتالونیا یکی از سواحل شهر را با دقت تمام طراحی کرده‌اند تا مکانی ایده‌آل برای افراد ویلچرنشین در حین تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر آب‌های اطراف فراهم آورند. مسیرهایی قابل دسترسی و ایمن برای این افراد بر فراز آب تعبیه شده است که امکان هدایت آن‌ها را تا فاصله‌های زیاد فراهم می‌آورد. جالب اینکه افراد غریق نجات نیز به طور اختصاصی در اختیار افراد دارای معلولیت جسمی قرار می‌گیرد که مسئولیت حفظ ایمنی یا نجات آن‌ها را به عهده دارند.

بهترین شهرهای جهان برای توانخواهان

لیوبلیانا، اسلوونی

اگرچه پایتخت اسلوونی ممکن است از خدماتی که بارسلونایی‌ها و برلینی‌ها در اختیار افراد ویلچرنشین قرار می‌دهند، برخوردار نباشد با این حال، سراسر شهر را پیاده‌راه‌هایی با بهترین طراحی فرا گرفته است بنابراین، تمام ساکنان شهر با توانایی‌های جسمی متفاوت می‌توانند به تردد در تمام مسیرهای سراسر شهر بپردازند و بدون نیاز به حضور دیگری، امور روزمره را به انجام برسانند. از سوی دیگر به لطف کیفیت بسیار خوب هوای شهر، رستوران‌ها و کافه‌ها اغلب میز و صندلی‌های خود را در فضاهای باز بیرونی می‌چینند و در نتیجه ویلچرنشین‌ها به راحتی می‌توانند در این مکان‌ها غذا و نوشیدنی میل کنند.

طراحی اغلب هتل‌های شهر نیز با وضعیت افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار سازگار شده و امکانات لازم برای استقرار ایمن این افراد در آن‌ها فراهم آمده است. قلعه لیوبلیانا که از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر به شمار می‌رود از طراحی ویژه‌ای برخوردار است و تردد ایمن را برای تمام افراد ویلچرنشین فراهم می‌آورد.

بهترین شهرهای جهان برای توانخواهان

کد خبر 516089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.