۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۴
کارهای روی زمین مانده یک شهر

شنیده‌ها حکایت از انتخاب پرحاشیه شهردار شهر چلگرد دارد و اگر شرح وظایف شهردار و شورای شهر به دقت بررسی شود، قطعا مضرات ایفا نشدن نقش صحیح مدیریت شهری برای آینده شهر و مردمانش محسوس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت صحیح شهر به نحوی با زندگی مردم پیوند دارد که در زندگی اجتماعی، فرهنگی و ورزشی آن‌ها به خوبی قابل مشاهده است. بعد از آغاز فعالیت شوراهای شهر سخن از انتصاب شهردار است گاهی در این بین انتخاب شخص بومی مطرح می‌شود و گاهی سخن سر مسائل دیگر بوده است؛ در نهایت اگر شده با اختلاف، ولی یک نفر به عنوان شهردار توسط شورای شهر مشخص خواهد شد که آغاز ماجرا همین نقطه است.

شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و دارای ظرفیت‌های فراوان برای توسعه و جذب گردشگر است اما اختلافات میان شهردار سابق و شورای شهر تقریباً منجر به تعطیلی کارها در مدیریت شهر شد و دود آن به چشم کسی جز مردم شهر نرفت و کارهای شهر را روی زمین نگه داشت تا اختلافات، گره رو گره مشکلات شهر باشد.

چلگرد شهری است که همچنان با وجود گذشت سال‌ها توسعه خاص و درخور مردم خود نداشته و ظاهراً با وجود این اختلافات باز هم نخواهد داشت لذا در چنین مواردی بیش از هر زمانی نظارت بر فعالیت شورا اهمیت پیدا می‌کند تا اعضای آن هرطور می‌خواهند عمل نکنند و مانع چرخیدن امور در مدیریت شهری به هر دلیل نشوند.

اختلافات ریشه‌دار شورا و شهرداری

حشمت رضایی‌میرقائد سرپرست سابق شهرداری چلگرد در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: حدود ۱۳ ماه سرپرست شهرداری چلگرد بودم که اختلافاتی میان شهردار وقت قبل از فعالیت من و شورای پنجم وجود داشت.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت پرونده به مراجع قضائی رفت و دستور لغو فعالیت شورا داده شد به نحوی که حدود هشت ماه هیچ اقدامی نداشت و تنها به دلیل اختلاف بین شهردار و شورای پنجم این تصمیم گرفته شد.

رضایی‌میرقائد می‌گوید: در این مدت شهرداری و شورا بلاتکلیف ماند تا دادگاه دستور بازگشت به کار شورا را بدهد و من سرپرست شهرداری شهر چلگرد شدم اما در طول فعالیتم هر مصوبه توسط کمیته انطباق، رد می‌شد زیرا می‌خواستند شهردار سابق که قبل از من فعالیت داشت مجدد شهردار شود و یک سری مشکلات اجتماعی به وجود آمد که در نهایت این امر محقق نشد.

وی می‌افزاید: با آغاز فعالیتم و در این مدت هم شورای پنجم نمی‌توانست در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی اقدامی داشته باشد و با آغاز کار شورای ششم این روند ادامه یافت، از طرفی مردم انتظار کار برای شهر را داشتند در نتیجه من چند روز پیش استعفا دادم.

رضایی‌میرقائد اظهار می‌کند: این در حالی بود که اعتبارات مالی وجود داشت اما نمی‌شد برای شهر کاری کرد  زیرا شورای پنجم و ششم به دلایل خود نمی‌خواستند پروژه‌ای در شهر اجرا شود.

سرپرست سابق شهرداری چلگرد، ادامه می‌دهد: هیچ نظارتی روی اقدامات شوراهای شهر نیست. همین شورا باید برای شهری شهردار انتخاب کند که گردشگرپذیر است اما شهر با این روند آینده‌ای نخواهد داشت مانند گذشته پیشرفت خاصی نمی‌کند.

مشکلات فنی و عمرانی شهر

محمد غیبی رئیس شورای اسلامی شهر چلگرد، اظهار می‌کند: اختلافی بین اعضای شورای شهر چلگرد وجود ندارد.

وی با اشاره به مسائل به وجود آمده بین شهرداری و شورای پنجم در گذشته، می‌افزاید: تمام اعتبارات سال ۹۸ شهرداری چلگرد برگشت خورد، سال ۹۹ هم اعتبارات تاکنون تخصیص نداشته است و پروژه‌ها تا قبل از فعالیت شورای ششم غیرفعال ماند.

غیبی ادامه می‌دهد: میزان اعتبارات برگشت خورده مکاتبه شده اما هنوز شهرداری رسما به ما اعلام نکرده است.

وی تصریح می‌کند: قبل از آغاز فعالیت شورای ششم، نیروی فنی شهرداری در قسمت عمرانی و شهرسازی به شهر دیگری منتقل شد که همین امر چالشی برای شهرداری ایجاد کرده است.

غیبی تاکید می‌کند: این شخص از نیروهای رسمی شهرداری بود که به صورت دائم منتقل شد و اکنون برای برخی امور همچون صدور پروانه‌ها، کمیسیون‌های ماده ۱۰۰، تجدید نظر، پایان کارها و معرفی پروژه‌های منابع داخلی نیاز به یک نیروی فنی است زیرا تمام کارها معلق مانده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر به دنبال یک نیروی فنی برای این موارد هستیم و باید از طریق آزمون استخدام نیرو جذب شود که یک فرآیند طولانی در پیش دارد و فعلاً به وسیله رایزنی با شهرداری‌های دیگر این نیرو را جایگزین کنیم یا از طریق سازمان بازرسی مجوز اخذ کرده و مشاور برای انجام امور داشته باشیم که پیگیر هستیم.

غیبی اظهار می‌کند: در مورد اختلافات شهرداری و شورای سابق اطلاعات دقیقی ندارم و نمی‌دانم پرونده آنها در چه مرحله‌ای است اما قطعاً از قانون تمکین می‌کنیم که اگر جایی حقوق مردم پایمال شده با جدیت دفاع می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر چلگرد در پاسخ به این سوال که شنیده‌ها حاکی است شهردار سابق چلگرد که برادر یک عضو شورای ششم است، شهردار آینده چلگرد می‌شود، آیا این امر صحیح است؟، تصریح می‌کند: من برادر شهردار سابق شهر چلگرد هستم اما از سویی مردم با توجه به کارکرد و سابقه او خواهان بازگشت این شخص به شهرداری برای شهردار شدن هستند، اما این گونه نیست و این فرد نپذیرفته؛ اکنون گزینه دیگری برای شهرداری مطرح است.

کد خبر 516069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.