عوامل تاثیرگذار بر افزایش نشاط اجتماعی شهرنشینان

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: نمی‌توان تأثیر محیط‌ها و فضاهای شهری را در ارتقای روحیه و روان شهروندان نادیده گرفت، زیرا از طریق محله و محیط زندگی و فراهم شدن شرایط پیاده‌روی و ارتباطات اجتماعی تأثیر خود را می‌گذارند.

پریوش اورکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مطالعات گذشته نشان داده که شادی ساکنان شهر با جنبه‌های مهم مکان زندگی و نحوه نگهداری این مکان‌ها ارتباط دارد و بین شادی و مکان‌های زندگی، نسبت به متغیرهایی همچون درآمد، سلامت، روابط اجتماعی که تا به امروز شناسایی شده‌اند، ارتباط بیشتری وجود دارد که این جنبه‌های محیط بر ارتباطات اجتماعی نیز تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه احساس وابستگی مردم به مکان‌های شهر و شرایط آن بر میزان شادی آنها تأثیر می‌گذارد، افزود: نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد، در پیاده‌روی افراد با یکدیگر برخورد چهره به چهره می‌کنند و در مرحله بعدی احساس اعتماد و ارتباطات اجتماعی بین آنها به وجود می‌آید.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: در کلانشهرهایی چون اصفهان به خاطر گستردگی شهر و شکل طولی آن، شهروندان برای خرید نیازهای روزانه خود و رفتن به فضاهای تفریحی معمولاً مسافت زیادی را با خودرو طی می‌کنند در حالی که تحقیقات نشان داده افرادی که پیاده‌روی می‌کنند ارتباط بیشتری با همسایگان دارند نسبت به ساکنانی که وابسته به ماشین و در آپارتمان‌های مسکونی زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه نابرابری فضایی و اجتماعی به عنوان یکی از عواملی است که در میزان شادی افراد اثرگذار است، ادامه داد: برنامه‌ریزان شهری می‌توانند محیط‌ها و فضاهایی را برای فعالیت‌هایی نظیرکافه‌ها و رستوران‌ها که شرایط ارتباطات اجتماعی را مهیا می‌کند، ایجاد کنند.

اورکی گفت: بیشتر افرادی که به خاطر فعالیت‌های ضروری و در کمترین طول زمان (یک تا دو ساعت) در فضاهای شهری حضور می‌یابند احساس می‌کنند که این فضاها در ارتقای روحیه و روان آنها تأثیر ندارد.

وی با بیان اینکه نبود هماهنگی موجب استرس و نبود آرامش در شهر می‌شود و ناسازگاری در شکل، قد، رنگ و مواد مهمترین عوامل مؤثر در تضعیف روان شهروندان است، گفت: نمادهای شهری می‌تواند موج‌های مختلف احساسی مانند شادی، غم و اندوه را ایجاد کند و تلفیق فضاهای امروزی با بافت قدیمی در روحیه و شادی آنها تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: نمی‌توان تأثیر محیط‌ها و فضاهای شهری را در روحیه و روان شهروندان نادیده گرفت، زیرا از طریق محله و محیط زندگی و فراهم شدن شرایط پیاده‌روی و ارتباطات اجتماعی تأثیر می‌گذارند.

وی گفت: از دیگر نتایج پژوهش‌ها این است که از بین متغیرهای زمینه تنها بین تحصیلات و شادی، رابطه منفی و معناداری وجود دارد البته متغیرهای دیگری مانند جنس، تأهل و سن بر میزان شادی شهروندان تأثیری نداشت، اما بین نوع دسترسی به محیط‌ها و فضاهای شهری با شادی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.

اورکی با بیان اینکه بین ابعاد اجتماعی و شادی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و شاخص ارتباط و در دسترس بودن از دیدگاه مردم مهمترین مواردی است که بر شادی تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: اگر مردم احساس کنند که جامعه آنها قابل اعتماد است شادتر می‌شوند و البته شادی در ارتباط با گذراندن وقت با دوستان و همسایگان، مشارکت مدنی و اعتماد به محله‌ها و پلیس محلی است.

وی اظهار کرد: افرادی که به دیگران و جهان اطرافشان اهمیت می‌دهند شادتر هستند، البته بین وضعیت اقتصادی و شادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد در واقع بین درآمد و شادی یک ارتباط مثبت است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: عوامل فضایی به طور غیرمستقیم از طریق تأثیر بر عوامل اجتماعی بر میزان شادی شهروندان تأثیر می‌گذارند مانند شرایط پیاده‌روی در محله زندگی که ارتباطات اجتماعی، اعتماد و سرمایه اجتماعی را شکل می‌دهد.

وی افزود: نظریه‌پردازان مختلفی معتقدند که فضاهای شهری بر میزان شادی ساکنان تأثیر دارد و شهرهایی که دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی مناسب و امکانات تفریحی و فرهنگی دارند همچنین مکان‌های مناسب پرورش کودکان شادتر هستند.

کد خبر 515934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.