اولویت‌های مدیریت شهری آینده اراک چیست؟

مدیریت شهری در ایران با محدودیت‌ها، چالش‌ها و مسائل خاصی روبرو است که از سویی با رشد جمعیت شهری و افزایش نرخ شهرنشینی و شهرگرایی همراه بوده و از دیگر سو با ساختار سنتی نهادهای محلی که هنوز آمادگی تحولی ساختاری را پیدا نکرده‌اند مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا. مشکلات شهری به ویژه در شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی چون اراک از گستردگی و فراوانی بالایی برخوردار است که از جمله می‌توان به ترافیک، آلودگی هوا، مسکن، بیکاری، حاشیه نشینی و تراکم و شلوغی اشاره کرد.

در مدت فعالیت دوره پنجم شورای شهر مدیریت شهرداری بارها تغییر کرد و در نهایت با سرپرستی علیرضا بیاتیان به پایان رسید از طرفی به دنبال برگزاری انتخابات، شورای ششم شهر اراک چند روزی است که فعالیت خود را آغاز کرده و در اولین اقدام محمد جعفرپور را به سرپرستی شهرداری اراک منصوب کرده است، با این اوصاف به نظر می‌رسد مدیریت شهری کلانشهر اراک در این دوره با رویکردی کاملاً متفاوت ادامه خواهد یافت.

وظیفه شهرداری تنها ساخت پل و زیرگذر نیست

محمد جعفرپور، سرپرست شهرداری اراک در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌های مدیریت شهری در دوره جدید شامل سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که به صورت متوازن و متعادل دنبال خواهد شد.

وی افزود: در برنامه‌های کوتاه مدت، اولویت مدیریت شهری رفع معضلات و موانعی است که شهروندان در شهر با آن روبرو هستند به طور مثال رفع سد معبر که ساماندهی حمل و نقل و بهبود سیما و منظر شهری را به دنبال دارد به این منظور ایجاد بازارچه‌های میوه و تره بار با قیمت ارزان و جمع آوری خودروهای فروش میوه و تره بار از مرکز شهر را می‌توان از جمله اقدامات پیش بینی شده‌ای دانست که به صورت فوری رقم خواهد خورد.

جعفرپور خاطرنشان کرد: برنامه‌های میان مدت شهرداری شامل طرح‌های فرهنگی اجتماعی است و برنامه‌های بلند مدت نیز همان پروژه‌های عمرانی است که طرح آن در شهرداری داده شده و در دست انجام است.

سرپرست شهرداری اراک افزود: معتقد هستم نباید در طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری تنها به ساخت زیرگذرها و پل پرداخت و شهروندان را فراموش کرد، از همین رو در برنامه‌های میان مدت طرح‌های انسان محور جهت تکریم شأن انسانی شهروندان و بهبود زیست پذیری در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اراک شهری تک هسته‌ای است و تمام امکانات و خدمات رفاهی در مرکز آن تجمع یافته که باید این امکانات به اطراف و حواشی شهر منتقل شود تا تراکم جمعیت در مرکز شهر کاهش یابد در همین زمینه ایجاد شهرک پزشکان از جمله برنامه‌های بلند مدتی است که مجموعه شهرداری در صدد پیگیری و تحقق آن است.

سرپرست شهرداری اراک اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزه حمل و نقل تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه سواری است، ما قصد داریم شهر اراک به عنوان یکی از شهرهای پایلوت در دوچرخه سواری در نظر گرفته شود چرا که این شهر استعداد این طرح را داراست.

جعفرپور افزود: به شخصه هزینه مبالغ گزاف برای پروژه‌های عظیم را صحیح نمی‌دانم هر چند نمی‌توان چنین پروژه‌هایی را به طور کلی کنار گذاشت اما اولویت مجموعه شهرداری باید طرح‌های اجتماعی و فرهنگی باشد چرا که چنین طرح‌هایی باعث افزایش نشاط تمامی آحاد جامعه شهری خواهد شد.

وی در خصوص طرح‌های در نظر گرفته شده در حوزه تفریحی و گردشگری شهر اراک گفت: به طور جدی در حال پیگیری مجموعه‌های تفریحی با مشارکت بخش خصوصی هستیم و اولویت شهرداری در این زمینه تکمیل و ساماندهی مجموعه گردشگری دره گردو است که در حال حاضر پیمانکار مشغول اجرای پروژه رودکنار آن است.

سرپرست شهرداری اراک گفت: از دیگر اولویت‌های شهرداری می‌توان به ساماندهی آبیاری فضای سبز شهری اشاره کرد، استفاده از پساب‌های صنعتی برای آبیاری فضای سبز شهری تا کنون مورد غفلت واقع شده بوده در این راستا شهرداری به طوری جدی پیگیر آن است چرا که نباید از آب شرب و آب قنوات برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

جعفرپور در خصوص سیاست شهرداری در خصوص حمایت از تیم‌های ورزشی افزود: شخصاً علاقمند به حمایت مالی تیم‌های ورزشی شهر هستم اما شورا باید پاسخگوی مطالبات مردمی باشد به همین منظور از طرف مجموعه شهرداری پیشنهاد حمایت از تیم‌های ورزشی را به شورا ارائه خواهیم داد و در صورتی که با موافقت اعضا روبرو شود حتماً به این موضوع نیز پرداخته خواهد شد زیرا هزینه در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های شهری محسوب می‌شود و این امر افزایش نشاط مردمی را در پی خواهد داشت و هزینه‌ها در سایر حوزه‌ها را کاهش خواهد داد.

وی در خصوص بلک باکسی که عملیات اجرایی آن سال گذشته در پارک شهر آغاز شده گفت: مرحله سفت کاری سالن رو به اتمام است و برای مراحل بعدی در حال جذب پیمانکار هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری این سالن مورد استفاده هنرمندان قرار بگیرد. ما در پروژه‌های فرهنگی به دنبال درآمدزایی نیستیم و هدف رشد اوقات فراغت و تفریحات شهروندان است به همین منظور بلک باکس شهرداری در صورت اتمام پروژه به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

شهر را با هم بسازیم

عباس خسروانی عضو هئیت رئیسه شورای شهر اراک نیز در خصوص اولویت‌های شورای ششم شهر در نیمه نخست سال به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از شعارهای اصلی ما در دوره جدید مدیریت شهری اراک این است که «شهر را با هم بسازیم» بنابراین همه طرح‌هایی که می‌تواند در آبادانی شهر اراک به ما کمک کنند مورد استقبال شورا قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در همین راستا شورا برنامه‌های دقیق و کارشناسی را آماده کرده و در دستور کار قرار داده است و طی یک فرایند کارشناسی شهرداری را انتخاب خواهد کرد که بهترین روش‌ها را برای اجرای این برنامه‌ها داشته باشد.

خسروانی تصریح کرد: بخشی از برنامه‌های شورا پرداختن به مسئله‌هایی است که باید به صورت فوری به آنها پرداخت، این موارد در هفت بخش دسته بندی می‌شود و در هر یک از کمیسیون‌ها به صورت تخصصی مورد بررسی و مطالعات قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و ساماندهی آن از مهم‌ترین اولویت‌های شورای ششم است. تعداد بسیاری از اتوبوس‌های شهر اراک فرسوده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد با ورود به این مسئله و حل آن در صدد افزایش سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران درون شهری هستیم.

خسروانی اولویت بعدی شورا را رسیدگی به فضای سبز شهری عنوان کرد و افزود: در شورای ششم به دنبال افزایش سرانه فضای سبز و تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری این فضا با راهکاری مناسب و کارشناسی شده هستیم؛ روش کنونی آبیاری فضای سبز اراک دچار اشکال است چرا که در حال حاضر از آب چاه‌ها که آب شرب اراک محسوب می‌شود برای آبیاری استفاده می‌شود در این دوره از شورا قصد داریم پساب صنعتی و بهداشتی را برای آبیاری فضای سبز شهری مورد استفاده قرار دهیم.

وی اظهار کرد: افزایش درآمدهای پایدار شهری از دیگر مواردی است که باید در مدیریت شهری به طور جدی به آن پرداخت، اتکا بودجه شهرداری به درآمدهای ناپایدار از جمله عوارض ساخت و سازها باید کاهش یابد تا با ایجاد رکود در ساخت و سازها دچار مشکل نشود.

خسروانی گفت: مسئله دیگری که همه اعضای شورا بر رفع مشکلات آن تاکید دارند، حل مشکلات آرامستان اراک است، طی بازدیدهای به عمل آمده و جلسات متعددی که برگزار کردیم مشکلات احصا شده و راهکارهای لازم تهیه شده است اما معضل کانونی ما در آرامستان اراک تأمین زمین مورد نیاز برای دفن اموات است که شهرداری علی رغم خرید ۳۲ هکتار طی سال‌های گذشته هنوز موفق به گرفتن زمین نشده است و رسیدگی به این امر مستلزم همکاری مقامات ارشد استان است.

وی اظهار کرد: فرسودگی ماشین آلات مکانیکی و عمرانی شهرداری از دیگر اولویت‌های شورا است که باید نسبت به آن چاره اندیشی کرد و در این راستا به تجهیز ماشین آلات جدید و یا تعمیر اساسی ماشین آلات فرسوده شهرداری پرداخت.

خسروانی افزود: اتمام پروژه‌های عمرانی موجود نیز از موارد مهمی است که در شورای ششم باید پیگیری شود به همین منظور از سرپرست شهرداری درخواست داشته‌ایم تا با جدیت این پروژه‌ها را دنبال کرده تا در موعد مقرر به بهره‌برداری برسند.

کد خبر 515893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.