۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
وضعیت آخر هفته بورس‌ها در جهان

شاخص‌های مهم بورسی در اروپا و آمریکا صعودی و شاخص‌های مهم بورسی در آسیا ریزشی بودند.

به گزارش ایمنا، در دومین هفته از ماه جولای شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۲۹ هزارنفری به ۳۶۳ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می‌رود روند متقاضیان کماکان نزولی باقی بماند و به ۳۰۰ هزار نفر برسد. به طور متوسط شمار متقاضایان هفتگی دریافت مزایای بیکاری آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که این رقم پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت.

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به جولای با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۲.۲ درصد رسید تا نرخ تورم مجدداً از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده بانک مرکزی فاصله گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۲.۵ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۲ درصد بیشتر شده است. در مقایسه با ماه قبل، نرخ تورم در ۹ کشور کاهش و در ۱۶ کشور افزایش داشته است.

رشد منفی بخش خرده فروشی آن هم پس از اوج گیری تورم آمریکا، باعث نگرانی فعالان بازار شده است. در ۱۲ ماه منتهی به جولای، رشد این بخش به منفی ۱.۱ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد کمتر شده است. اقتصاد آمریکا وابستگی زیادی به بخش خرده فروشی دارد و حدود دو سوم کل بار رشد اقتصادی این کشور روی دوش آن است. انتظار می‌رفت رشد خرده فروشی منفی ۰.۳ درصد باشد اما این آمار، زنگ هشدار را به صدا درآورد.

آمارهای جدید از وضعیت اقتصادی چین باعث ناامیدی معامله گران شده تا جایی که علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، تولیدات صنعتی به میزان محسوسی کاهش یافته است. نرخ بیکاری چین در ۱۲ ماه منتهی به جولای در شرایطی به ۵.۱ درصد رسیده است که در مقایسه با بازه مشابه منتهی به ماه قبل، نرخ بیکاری این کشور ۰.۱ درصد افزایش یافته است. این نرخ بیکاری که ۰.۱ درصد بیشتر از برآورد قبلی کارشناسان است، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور در دو ماه اخیر محسوب می‌شود.

به دنبال کاهش شدید عرضه مسکن، متوسط رشد قیمت خانه‌ها در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماهه دوم امسال به بالاترین سطح خود در طول تاریخ معاصر این کشور رسیده است. نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد قیمت مسکن آمریکا ۲۳ درصد اندازه گیری شده که نسبت به بازه مشابه به فصل قبل ۰.۸ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت مسکن آمریکا طی بازه زمانی فوق ۳۵۸ هزار دلار بوده که این رقم نسبت به سال قبل ۶۶ هزار و ۸۰۰ دلار بیشتر شده است.

روند احیای اقتصادی و خروج تدریجی از رکود ناشی از کرونا در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان به طور امیدوارکننده ای ادامه داشته است. مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که در نتیجه کاهش محدودیت‌های کرونایی و پیشرفت در روند واکسیناسیون، اقتصاد این کشور در سه ماه منتهی به ژوئن ۴.۸ درصد رشد کرده که این عملکرد ۱.۲ درصد بیشتر از رشد ثبت شده بازه منتهی به ماه قبل بوده است. این رشد اقتصادی، نیرومندترین رشد فصلی یک سال اخیر انگلیس بوده است.

پس از چندین افزایش ماهانه متوالی، متوسط تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به جولای بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۵.۴ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تأثیر قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ چرا که تورم بنزین به ۲۳.۸ درصد رسیده است. پس از این بخش نیز، حمل و نقل با تورم ۶.۴ درصد قرار گرفته است.

با شدت گرفتن موج چهارم کرونا در اروپا، شاخص اطمینان سرمایه گذاران در سطح منطقه یورو (متشکل از ۱۹ کشور اروپایی) در نخستین هفته از ماه آگوست با کاهش ۱۸.۵ واحدی نسبت به ماه قبل به ۴۸.۷ واحد رسیده است. این رقم همچنین کمترین رقمی است که از نوامبر سال قبل بدین سو به ثبت رسیده بود و تحلیل گران انتظار دارند در ماه‌های انتهایی سال جاری میلادی شاهد کاهش محسوس حجم سرمایه گذاری ها و کاسته شدن از سرعت رشد اقتصادی باشیم.

تاکنون بیش از ۲۱۱ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۸۰ مورد ابتلاء به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۴۲۳ هزار و ۶۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۴۳ هزار و ۱۹۰ نفر، برزیل با ۵۷۲ هزار و ۷۳۳ نفر، هند با ۴۳۳ هزار و ۹۹۸ نفر، مکزیک با ۲۵۱ هزار و ۳۱۹ نفر و پرو با ۱۹۷ هزار و ۷۱۶ نفر بوده است.

دیوید اسپیکا - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در مؤسسه گاید استون کپیتال - گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی‌های تورمی و احتمال افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۵۸.۸۶ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۶۴ درصد صعود تا سطح ۴۴۳۳.۹۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۹۴ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۶۷۸.۱۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۱ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۸۷.۹۰ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۲۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۸۰۸.۰۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۱ درصدی در سطح ۶۶۲۶.۱۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۵ درصد بالا رفت و به ۸۹۱۵.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۹۸ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۱۳.۲۵ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۸۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۸۴۹.۷۲ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" ریزش ۱.۹۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۶۹.۲۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۵ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۴۶۰.۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۱۵ درصد کاهش به ۶۲.۳۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۱.۰۰ درصدی به ازای ۶۵.۱۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۸۲.۴۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۳۷ درصدی به ازای ۲۳.۰۷ دلار مبادله شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 515858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.