عوامل تاثیرگذار بر کیفیت بخشی بافت‌های فرسوده

یک دکترای طراحی شهری گفت: پارامترها و مولفه‌هایی در طراحی بافت‌های فرسوده شهری در گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت که کیفیت فضایی این بافت‌ها را ارتقا می‌داد و امروزه در صورت اقدام به کیفیت بخشی این فضاها باید مورد توجه قرار بگیرد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت‌های فرسوده مفهومی عام است، اما بافت‌های تاریخی بالاخص واجد ارزش است و باید در فرآیند مداخلات کالبدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: مداخلاتی که امروزه به بهانه کیفیت بخشی به محیط شهری در بافت‌های تاریخی انجام می‌شود، ارزشمندی این بافت را مورد توجه قرار نمی‌دهد و موجب تخریب بافت‌های تاریخی می‌شود.

این دکترای طراحی شهری با اشاره به کیفیت بخشی به معابر شهری در بافت‌های تاریخی، خاطرنشان کرد: توجه به طراحی بازارها و کوچه‌های قدیمی که المان‌ها و کیفیت‌ها والا و باارزشی در درون خود دارد، فضا را حداقل از منظر بصری ارتقا می‌دهد.

سجادزاده ادامه داد: ساختار فضاهای شهری در این بافت‌ها ارگانیک است در حالی که امروزه معابر شهری برای حرکت خودرو طراحی می‌شود.

وی تصریح کرد: در بافت‌های قدیم شهر، عرض معبر در همه مکان‌ها یکسان نبود و بر حسب هندسه فضا، اقلیم فضا، ماهیت اجتماعی فضا تغییر می‌کرد و برخی مواقع به جهت تأمین امنیت و به دلیل اقلیم شهرهای مختلف معابر بافت‌های شهری بعضاً سرپوشیده بود.

این دکترای طراحی شهری اضافه کرد: امروزه با ورود خودرو به شهرها، خطوط موازی و شبکه شطرنجی جایگزین هندسه ادراکی و ارگانیک معابر شهری شده است، در قدیم زمانی که فردی در معابر بافت‌های قدیم شهر حرکت می‌کرد، نحوه طراحی معابر بافت و پیچش‌های مسیر موجب می‌شد طول مسیر را حس نکند.

وی تاکید کرد: معابر بافت قدیم شهرها به لحاظ هندسی تنوع داشت، فعالیت‌هایی که در طول مسیر انجام می‌شد نیز متنوع بود و بازارهای متفاوتی از جمله بازار زرگران، مس گران، طلافروشان و بازارچه‌های دیگر در مسیر وجود داشت.

سجادزاده گفت: تباین فضایی نیز از دیگر ویژگی‌های بافت‌های قدیمی شهرها بوده و موجب ایجاد کیفیتی در فضا می‌شده که فرد در طول مسیر احساس خوبی داشته باشد به علاوه چشمه‌های نوری که از معابر و گوشه‌های مختلف بازارها ساطع می‌شد موجب ایجاد سایه روشن و همینطور آسایش اقلیمی می‌شد.

وی اضافه کرد: مجموعه این عوامل به علاوه توجه به مسائل زیست محیطی از جمله کاشت درختان و تنوع فضاهای سبز در بدنه‌ها و جداره‌های شهری، محورها و روزنه‌های زیبایی را برای شهروندان ایجاد می‌کرد و کیفیت خوبی به بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر می‌داد که نیاز است امروزه نیز در کیفیت بخشی به بافت تاریخی مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 515836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.