امشب شاهد مقارنه ماه و زحل باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه و سیاره زحل امروز _شنبه ۳۰ مردادماه_ در موقعیت همنشینی قرار خواهند گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شنبه ماه و سیاره زحل با جدایی زاویه‌ای ۳۰ درجه و ۴۲ دقیقه قوسی در موقعیت همنشینی قرار خواهند گرفت و ماه ۱۲ روزه از جنوب کیوان می‌گذرد. از موقعیت رصدخانه لارستان، این پدیده در آسمان بعد از غروب خورشید ساعات ۱۹:۴۱ در موقعیتی ۱۶ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی، ساعت ۲۳:۴۰ در موقعیتی ۴۳ درجه بالاتر از افق جنوبی در بالاترین نقطه خود در آسمان و ساعت ۰۴:۱۹ (یکشنبه) زمانی که این دو جرم هفت درجه بالاتر از افق جنوب غربی به سمت غروب می‌روند قابل مشاهده است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان تصریح کرد: قدر ماه منفی ۱۲.۶ و سیاره زحل ۰.۲ خواهد بود ضمن اینکه هر دو جرم در صورت فلکی جدی قرار خواهد داشت. پدیده مقارنه ماه و زحل را می‌توان علاوه بر رصد با چشم به کمک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیز قابل رصد است.

وی افزود: شنبه _۳۰ مردادماه_ ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد؛ قمر سیاره زمین در مدار خود به دور زمین به دورترین نقطه خود از خورشید در فاصله 1.014 AU از خورشید منتقل می‌شود. این پدیده تقریباً همزمان با رسیدن ماه به فاز بدر اتفاق می‌افتد و ماه ۱۳ روزه در این شب حدود ۹۸ درصد روشنایی دارد.

فخرایی‌فرد گفت: زمانی که ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد زمین و ماه به ترتیب در فاصله ۱.۰۱۱ و ۱.۰۱۴ AU از خورشید قرار می‌گیرد، فاصله بین زمین و ماه نیز حدود 0.002 AU یا ۳۷۴ هزار کیلومتر است و در صورت فلکی جدی قرار خواهند داشت.

کد خبر 515817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.