ایمنی بدن چند ماه پس از تزریق واکسن کرونا کاهش می‌یابد؟

بهترین روش برای مبارزه با کووید-۱۹ واکسیناسیون است. واکسن‌های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش پیشرفت بیماری می‌شود، اما اخیرا اخباری مبنی بر کاهش ایمنی بدن چند ماه پس از زدن واکسن کامل کرونا و ضرورت نیاز به تزریق دوز سوم در برخی رسانه‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهترین روش برای مبارزه با همه‌گیری کووید -۱۹ واکسیناسیون است. واکسن‌های کووید -۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش ریسک پیشرفت بیماری کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری می‌شوند. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش ایمنی بدن چند ماه پس از زدن واکسن کامل کرونا و نیاز به تزریق دوز سوم و آغاز تزریق دوز سوم برای افزایش ایمنی بدن در این آمریکا در رسانه‌ها به گوش می‌رسد، اما آیا واقعاً ایمنی بدن بعد از زدن واکسن کامل کرونا کاهش می‌یابد!؟

واکسیناسیون باعث کاهش تعداد ناقلین بدون علامت می‌شود و مهمترین ابزار برای کنترل همه گیری کووید -۱۹ به شمار می‌رود. عواقب ابتلای افراد به بیماری کووید -۱۹ قابل پیش بینی نیست و تأخیر در واکسیناسیون احتمال ابتلای هر فرد به بیماری شدید را در همه‌گیری کووید -۱۹ افزایش می‌دهد. اما سوالی که معمولاً در چنین شرایطی برای افراد پیش می‌آید این است که بهترین واکسن ساخته شده برای پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ چه واکسنی است؟

زمان اثربخشی واکسن و زمان ماندگاری آن

بهترین واکسن برای پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ در دسترس‌ترین واکسن است. میزان اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در مطالعات انجام شده ممکن است تا حدی متفاوت باشد. این تفاوت‌ها نباید در تصمیم گیری جامعه برای زمان تزریق واکسن تأثیرگذار باشد. نکته مهم این است که افراد واکسینه شده در صورت ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ دچار مرگ و میر و عوارض جدی ناشی از بیماری نخواهند شد. با تزریق همه واکسن‌ها ممکن است عوارض جدی به صورت نادر بروز کند، اما عواقب ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ از عوارض احتمالی و نادر واکسن‌ها بسیار بیشتر است و واکسیناسیون یک امر ضروری برای حفظ سلامت هر فرد و جامعه است.

اما درباره زمان اثربخشی واکسن و زمان ماندگاری آن باید گفت ایمنی زایی واکسن دو تا سه هفته بعد از تزریق نوبت اول آغاز می‌شود و دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می‌شود. بنابراین ریسک ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در روزهای ابتدایی بعد از تزریق واکسن وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود. ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن‌های کووید -۱۹ مشخص نیست، اما انتظار می‌رود دو هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل شش ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.

همه واکسن‌های کووید -۱۹ به طور قابل توجهی ریسک تشدید بیماری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را در صورت ابتلاء کاهش می‌دهند. این واکسن‌ها ریسک ابتلاء (به صورت ناقل با علائم خفیف و یا بدون علامت) به بیماری کووید -۱۹ را نیز کاهش می‌دهند، با این وجود اطلاعات در مورد میزان اثربخشی واکسن‌های کووید -۱۹ در برابر سوش‌های نوپدید ویروس کرونا محدود است.

مهمترین موارد منع مصرف واکسن کووید -۱۹

به طور کلی تزریق واکسن‌ها در زمان بیماری‌های حاد توصیه نمی‌شود. بنابراین تزریق واکسن در صورت بروز علائم حاد بیماری (تب، لرز، تهوع، بدن درد، درد شکم، اسهال، سوزش ادرار، درد پهلو و …) تا زمان بهبود علائم باید به تعویق بیفتد. در مورد بیماری‌های مزمن خودایمنی تزریق واکسن در فاز حاد بیماری توصیه نمی‌شود. زمانی که بیماری در حالت کنترل شده باشد و با نظر پزشک معالج می‌توان واکسن را تزریق کرد.

در مواردی که فرد واکسینه شده واکنش حساسیتی شدید و سریع به یکی از برندهای تجاری واکسن نشان دهد (مجموعه‌ای از علائم افت فشار، کهیر، خارش، گرفتگی صدا، تورم لب‌ها و زبان، سرگیجه، اسهال طی چهار ساعت پس از تزریق) آن برند تجاری از واکسن را نباید تزریق کند.

در برخی موارد ممکن است واکنش‌های ازدیاد حساسیت به صورت دو مرحله‌ای و طی یک تا ۷۲ ساعت مجدداً بروز نماید، بنابراین در صورت وقوع عارضه بیمار طی ۷۲ ساعت بعد نیز باید از نظر بروز این علائم پایش شود و با بروز مجدد به سرعت به مرکز درمانی مجهز مراجعه کند و در صورت در دسترس بودن اتوانجکتور (آمپول آماده تزریق) اپی نفرین تا زمان مراجعه به مرکز درمانی اتوانجکتور در عضله ران تزریق شود.

حساسیت به پنی سیلین و سایر داروها منع مصرف برای تزریق واکسن کووید -۱۹ تلقی نمی‌شود. در صورت وجود سابقه واکنش‌های ازدیاد حساسیت شدید این افراد حتماً باید در مراکز مجهز درمانی واکسن کووید -۱۹ را دریافت کنند.

تزریق واکسن باعث ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ می‌شود، این سوالی است که ذهن بسیاری را درگیر کرده، همه واکسن‌های کووید -۱۹ غیر زنده یا غیر فعال هستند و به هیچ وجه باعث ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و یا مثبت شدن تست PCR نمی‌شود. فرد واکسینه شده نیاز به قرنطینه ندارد. تزریق واکسن باعث مثبت شدن تست سرولوژی (آنتی بادی علیه ویروس کرونا) می‌شود.

آیا امکان ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ بعد از تزریق واکسن وجود دارد؟

ایمنی زایی واکسن‌های کووید -۱۹ حدود دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می‌شود. بنابراین در روزهای اولیه بعد از تزریق واکسن در صورت مواجهه با فرد آلوده احتمال ابتلاء وجود دارد. حتی بعد از اینکه ایمنی زایی واکسن به حداکثر برسد احتمال ابتلاء وجود دارد. با تزریق واکسن ریسک شدید شدن بیماری کووید -۱۹ در افراد واکسینه شده کاهش می‌یابد. با این وجود اثر بخشی واکسن‌ها ۱۰۰ درصد نیست و در صورت مواجهه پرخطر با افراد مبتلا، فرد واکسینه شده می‌تواند به صورت ناقل بدون علامت یا با علائم خفیف، بیماری را به اطرافیان خود انتقال دهد. بنابراین افراد واکسینه نیز باید فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن را در اجتماع رعایت کنند.

مصونیت طولانی در برابر کرونا با واکسن یا ابتلاء به عفونت؟

در حالی که بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان در تلاش هستند، بسیاری از افراد را واکسینه کنند تا در برابر بیماری کووید -۱۹ مصون باشند، بسیاری از طرفداران ضدواکسن تلاش می‌کنند تا افراد را از تزریق واکسن منصرف کنند و با حربه عدم مصونیت طولانی‌مدت واکسن‌ها نسبت به ابتلاء به بیماری پیش می‌روند. اگرچه در بسیاری از کشورها که برنامه واکسیناسیون را اجرا می‌کنند میزان ابتلاء کاهش یافته است اما ضدواکسن‌ها ادعا می‌کنند ماندگاری ایمنی واکسن گذراست.

به نقل از نیوز، مصونیت طبیعی حاصل شده از عفونت، همیشه بیشتر از مصونیت ناشی از واکسن‌هاست و تنها برای تعداد معدودی واکسن این مصونیت ایجاد شده ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد اما آنتی‌بادی‌های طبیعی یک عمر (یا نزدیک به آن) به طول می‌انجامد و هرگز پاتوژنی وجود نداشته است که ایمنی مصنوعی آن از ایمنی طبیعی بهتر باشد.

کارشناسان امریکایی اظهار کردند: کمپین‌های آنلاین اطلاعات نادرست برای تضعیف اعتماد عمومی به واکسن‌های کووید افزایش یافته است و مقامات برای مبارزه با تردید واکسن با یک وظیفه سنگین روبرو شده‌اند.

به نقل از " یو اس تودی"، محققان اعلام کردند که هم مصونیت با ابتلاء به بیماری و هم تزریق واکسن در برابر کروناویروس امکان‌پذیر است.

البته دانشمندان به دلیل مدت زمان محدود ظهور ویروس هنوز به این نتیجه نرسیدند که ایمنی ناشی از واکسن بیش از مصونیت طبیعی دوام دارد یا خیر.

بیمارستان کودکان فیلادلفیا در وب‌سایت خود اعلام کرده است: درست است که عفونت طبیعی تقریباً همیشه ایمنی بهتری نسبت به واکسن‌ها ایجاد می‌کند اما از آنجا که مصونیت از بیماری اغلب به دنبال یک عفونت طبیعی رخ می‌دهد، مصونیت از واکسن‌ها معمولاً فقط پس از چند نوبت ایجاد می‌شود. با این حال، تفاوت بین واکسیناسیون و عفونت طبیعی، هزینه‌ای است که با توجه به اثرات طولانی‌مدت و مرگ ناشی از عفونت برای مصونیت پرداخت می‌شود.

نتایج مطالعه گروهی از محققان دانشگاه راکفلر و پزشکی " ویل کرنل" در نیویورک نشان داد که مصونیت در افرادی که مبتلا به کووید -۱۹ هستند از شش ماه تا یک سال ثابت می‌ماند و در صورت واکسیناسیون حتی از حفاظت بهتری نیز برخوردار می‌شوند. نتایج این تحقیق که در نشریه Nature منتشر شده، شواهدی ارائه کرده است که احتمالاً ایمنی به سارس-ک وو-۲ طولانی‌مدت باشد.

با استناد به مطالعات، "سابرا کلاین"، ویروس‌شناس دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز گفت: افرادی که آلوده شده‌اند می‌توانند از واکسیناسیون بهره قابل‌توجهی ببرند. کلاین در مورد ایمنی ناشی از واکسن و مصونیت طبیعی تاکید کرد که واکسن‌ها از نظر ایمنی از راه‌هایی آزمایش می‌شوند که هرگز نمی‌توانیم با عفونت ویروسی طبیعی این مراحل را انجام دهیم.

کلاین ادامه داد: شما نمی‌دانید ابتلاء به عفونت در شما چگونه خواهد بود و با عدم واکسیناسیون ریسک خواهید کرد. ممکن است به شدت بیمار و یا مجبور به بستری در بیمارستان شوید.

این ویروس‌شناس با تاکید بر خطر طولانی‌شدن کووید گفت: به عنوان مثال، دختر نوجوانی که به کووید مبتلا شده بود در ابتدا علائم زیادی نداشت اما بعد از مدتی تمام علائم کووید طولانی در وی ظاهر شد و یک سال بعد، در تلاش بود تا زندگی نوجوانی را تا حدودی عادی اما با خستگی زیاد ادامه دهد و هرگز به‌طور کامل از کووید بهبود نیافته است.

" یو اس تودی" نوشت: بر اساس نتایج تحقیقات ما این ادعا که ایمنی در برابر عفونت همیشه قوی‌تر از مصونیت از واکسن است تا حدی نادرست است. در حالی که ایمنی طبیعی بیشتر از مصونیت واکسن دوام دارد اما کارشناسان معتقدند این ایمنی به عامل بیماری‌زا نیز بستگی دارد.

ایمنی بدن چند ماه پس از زدن واکسن کامل کرونا کاهش می‌یابد؟

اما در این میان مقامات بهداشتی آمریکا اعلام کردند، ایمنی بدن چند ماه پس از زدن واکسن کامل کرونا کاهش می‌یابد و تزریق دوز سوم در این کشور آغاز می‌شود و شهروندان این کشور می‌توانند هشت ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن فایزر یا مدرنا، دوز سوم را از هفته سوم سپتامبر دریافت کنند.

مدیران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و داروی ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند: «داده‌های موجود به وضوح نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده در برابر عفونت ناشی از ویروس کرونا با گذشت زمان پس از دریافت اولین دُزهای واکسن کاهش می‌یابد.»

در این بیانیه که امضای شماری دیگر از مسئولان حوزه سلامت آمریکا از جمله آنتونی فائوچی مشاور کاخ سفید را نیز دارد، آمده است: «علاوه بر فراگیر شدن سویه دلتا، ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد میزان ایمنی در برابر سویه‌های خفیف و متوسط کووید -۱۹ به مرور زمان کم می‌شود.»

ضرورت تزریق دوز سوم؛ آری یا خیر؟

نهادهای مسئول گفته‌اند آماده هستند تا ارائه دوزهای سوم و تقویتی واکسن را از هفته ۲۰ سپتامبر به بعد شروع کنند.

قطعی شدن این اقدام با این حال به تأیید نهایی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، به عنوان مهمترین آژانس فدرال بهداشت عمومی آمریکا، بستگی دارد.

مطابق برآوردها، نخستین دسته افرادی که می‌توانند از این دُز سوم استفاده کنند ساکنان خانه‌های سالمندان، افراد مسن و بخش قابل توجهی از کادر درمان خواهند بود. این دسته افراد جزو اولین جمعیت‌هایی بودند که در ایالات متحده واکسینه شدند.

اولین تزریق واکسن در دسامبر ۲۰۲۰ انجام شد و واکسن‌های فایزر و مدرنا به فاصله یک هفته مجاز تشخیص داده شده بودند.

مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند احتمالاً کسانی که تک دوز واکسن جانسون جانسون را دریافت کرده‌اند نیز احتیاج به یک دوز دیگر خواهند داشت. با این حال از آنجا که توزیع این واکسن در مارس امسال شروع شد و هنوز هشت ماه کامل از آن نگذشته است، احتمالاً دیرتر و ظرف هفته‌های آتی برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیشتر فایزر-بیون‌تک که از پیشگامان تولید واکسن کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود برای ایمنی بیشتر در برابر گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا تزریق دُز سوم را توصیه کرده بود.

این شرکت گفته بود دوز سوم واکسن حکم یادآوری را دارد و برای تقویت ایمنی و محافظت بدن در برابر گونه‌های جهش یافت ویروس بنا است به افرادی که دو دوز نخست را دریافت کرده‌اند، تزریق شود.

گفته می‌شود بر اساس نتایج آزمایشگاهی، سطوح پادتن پس از دریافت دوز سوم، پنج تا ده برابر بیشتر از سطوح مشاهده شده پس از دریافت دو دوز نخست واکسن است.

کد خبر 515712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.