شور حسینی در دل شهر

انگار حال و هوای شهر متفاوت شده. بوی اسپند و نوای یا حسین (ع) در کوچه پس کوچه‌های شهر و محلاتش پیچیده تا زنگار دل‌های مرده را بزداید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سایه شوم کرونا دو سال است که کل جهان را درگیر کرده و تمام زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است، شیوع این ویروس باعث شده تا در دو سال اخیر عزاداری‌های محرم از حالت قبل خارج شده و در چهارچوب پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

اما در این روزهای کرونایی می‌توان محرم را با پرچم‌های کوچک و سیاه‌رنگی مزین به نام اباعبدالله (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) که بر سر هر مغازه و خانه نصب شده است و از پیراهن‌های سیاه و صدای نوحه یا حسین (ع) زیر علم‌های برافراشته بر تکایا و حسینیه‌ها حس کرد.

پرچم‌ها و بیرق‌ها رنگ و روی محله‌های شهر را تغییر داده است. اینجا محله علی قلی آقا است. محله‌ای که سالیان درازی است از کودکی تا به امروز خاطره برگزاری مراسم محرم در آن به یادگار مانده؛

در هر ساعتی از روز محله علی قلی آقا خلوت و ساکت است و تنها دو ساعت قبل از اذان مغرب و عشا است که صاحبان مجلس عزاداری امام حسین (ع) با آب‌پاشی دم درب مسجد و درست کردن شربت به استقبال عزاداران می‌روند.

صدای مداحی و بوی اسپند و میزبانی نوجوانانی که پنج شب دوم دهه اول محرم مراسم عزاداری را برپا کردند اهالی محل را به سمت مسجد می‌کشاند تا بغض خود را بشکنند و برای امام حسین اشک بریزند چرا که فاصله یک متری صندلی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنین عزاداری در محیط باز خیال عزاداران را آسوده کرده تا با وجود کرونا به مسجد بیایند و عزاداری کنند.

مهدی توکلی یکی از اهالی محله علی قلی آقا می‌گوید: هر سال در محله خودمان و در همین مسجد به عزاداری می‌پردازم، امسال هم به خاطر کرونا مسجد رو طوری مهیا کردیم که پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت شود.

آقا داوودی یکی دیگر از اهالی محل می‌گوید: «ما هرسال در این محل بنا داریم با پخت نذری و تدارک مراسم روضه وظیفه مون رو به آقا و سرورمون اباعبدالله الحسین (ع) انجام بدیم. پیر و جوان هم نداره، امسال هم به خاطر کرونا مراسم را در حیاط مسجد با فاصله برگزار می‌کنیم. همه برای هر کاری که بتوانند انجام دهند سر از پا نمی‌شناس

اما به قول قربانی، ساکن محله «محرمه و دسته هاش» می‌گوید: «قافله سالار غم و ماتم … دسته عزاداری که تو محله‌ها راه میوفتد یه شور دیگه ای داره.. این کوچه انگار با صدای زنجیر و سنج و دهل آرام می گیره، اما امسال به خاطر کرونا باید فاصله‌ها رعایت کنیم تا خدایی ناکرده کسی مریض نشود.»

شور حسینی در دل شهر

باد شروع به وزیدن کرده و درختان بید محله مسجد علی آقا را به حرکت درآورده که تکان شاخه‌های درخت بید با صدای مداحی مسجد ادغام شده و انگار درختان محله هم در حال سوگواری امام حسین (ع) اند.

خانم رضایی که در حال پیاده روی از کنار مسجد است نگاهش که به عزاداری می‌افتاد، می‌ایستاد تا برای مریض خود که در خانه خوابیده نذری بگیرد تا با نیت شفا، غذای امام حسین (ع) را میل کند، اما معتقد است که اگر عزاداری برپا نمی‌شد و هر خانواده در منزل خود عزاداری می‌کرد، زودتر از شر بیماری کرونا راحت می‌شدیم.

شور حسینی در دل شهر

آقای شواخی که یکی از والدین نوجوانان برگزار کننده این مراسم است می‌گوید: ما هر سال دهه اول محرم را به شهرستانمان سفر می‌کنیم و در عزاداری شهر خود شرکت می‌کنیم اما امسال بخاطر کرونا و محدودیت‌ها امسال را اصفهان ماندیم و مسجد محله علی قلی آقا را برای عزاداری امام حسین انتخاب کردیم.

عزاداران حسینی پس از اقامه نماز و عزاداری، غذای نذری خود را می‌گیرند و روانه خانه‌های خود می‌شوند و این نوجوانان تا پاسی از شب در مسجد می‌مانند تا وسایل را جمع کنند و مسجد را برای شب‌های بعد آماده کنند.

کد خبر 515547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.