مهم‌ترین موانع نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران مهم‌ترین چالش‌های موجود در نوسازی ناوگان تاکسیرانی را تشریح کرد.

سیدجعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به چالش‌هایی که بر سر راه نوسازی تاکسی‌های فرسوده در تهران وجود دارد، اظهار کرد: برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده، چند مساله جدی وجود دارد که اولین آن قیمت خودرو است و در گام نخست باید برای قیمت خودروی تاکسی فکری شود.

وی افزود: در این سال‌ها قیمت خودرو به اندازه‌ای افزایش داشته که رانندگان تاکسی اگر بخواهند با این قیمت خودروهای نو بخرند، عملاً درآمدها در مقایسه با هزینه‌ای که می‌کنند متناسب نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: زمانی رانندگان تاکسی با ۱۰ تا ۲۰ میلیون می‌توانستند خودرو جدید خریداری کنند اما در حال حاضر قیمت خودرو بیش از ۲۰۰ میلیون تومان بوده و به عبارتی ۱۰ برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت در حالی است که درآمد رانندگان تاکسی ۱۰ برابر که نشده، به خاطر شرایط کرونایی که مردم ترجیح می‌دهند برای تردد کم‌تر از تاکسی استفاده کنند کاهش هم داشته است.

تشکری هاشمی با اشاره به تأخیر تولید کنندگان داخلی خودرو در تحویل تعهداتشان، گفت: باید در این جوزه تسهیل انجام شده و زمان انتظار برای تحویل خودروهای نو طولانی نشود.

رانندگان در آورده مالی اولیه چالش دارند

عضو شورای اسلامی شهر تهران آورده مالی اولیه از سوی رانندگان تاکسی را چالش دیگری بر سر نوسازی تاکسی فرسوده دانست و گفت: با افزایش قیمت خودرو آورده اولیه مالی رانندگان تاکسی افزایش پیدا کرده که معمولاً بیشتر رانندگان این میزان پول را ندارند و این گره‌های اصلی در برابر نوسازی تاکسی‌های فرسوده است.

تشکری هاشمی در پاسخ به اینکه برای حل این مشکلات چه باید کرد، گفت: در وهله نخست باید تسهیلات ویژه‌ای برای رانندگان تاکسی پیش‌بینی شود که قیمت تمام‌شده برای آنها پایین بیاید. این به مفهوم این است که بخشی از قیمت باید به صورت کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی داده شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تاکسی‌های فرسوده نوسازی شوند باید باید تسهیلات وام کم بهره به بخشی از رانندگان تاکسی که آورده اولیه را ندارند اختصاص یابد یا با سازوکارهای دیگری مثل تخصیص ارز ارزان، رانندگان تاکسی بتوانند خودروهای خارجی با دلار ارزان بگیرند که قیمت تمام‌شده خودروها برایشان کمتر شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکسی‌هایی که تاکنون تحویل داده شده بسیار بی‌کیفیت بوده‌اند، تاکید کرد: از روز اولی که رانندگان تاکسی خودروهای ساخت داخل را می‌گیرند با چالش و دردسرهای مربوط به تعمیرات و قطعات مواجه می‌شوند.

تاکسی سمند و پژو ۴۰۵ مناسب تهران نیست

وی با تاکید بر اینکه باید در ارتباط با نوع خودرو نیز تصمیم‌گیری جدی شود، خاطرنشان کرد: ما دیگر نمی‌توانیم خودروهایی مثل سمند و پژو ۴۰۵ را در این وضعیت تهران به یک راننده تاکسی بدهیم.

تشکری هاشمی گفت: این خودروها گازسوز هستند و به همین دلیل نداشتن موتور قوی، رانندگان نمی‌توانند از کولر آن استفاده کنند.

وی گفت: مصرف بنزین این خودروها هم بالا بوده و درست نیست که ما بدترین خودروها را از لحاظ مصرف سوخت برای راننده‌های تاکسی در نظر بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که پیشنهاداتی درخصوص استفاده از خودروهای دسته دوم با سن پایین برای تاکسی مطرح شده بود با این روش برای نوسازی تاکسی‌ها موافق هستید یا خیر گفت: این رویه یک سبک تأمین خودرو بوده که اکنون در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

وی گفت: خودرو بعد از چند سال کارکرد، به کارخانه‌های اصلی برگردانده و نوسازی می‌شود و اینها را با یک قیمت پایین‌تری به برخی از کشورها واگذار می‌کنند. این هم یک روش است که می‌تواند قیمت خودرو را خیلی کاهش دهد که می‌تواند به عنوان یک مدل برای رانندگان تاکسی مطرح باشد.

کد خبر 515428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.