آسمان امشب شاهد "مقابله مشتری" و "حرکت بازگشتی اورانوس" خواهد بود

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره مشتری در امروز امروز  _جمعه ۲۹ مردادماه_ در وضعیت مقابله قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنگامی که سیاره مشتری در مقابل خورشید در آسمان قرار می‌گیرد اصطلاحاً به موقعیت مقابله می‌رسد، سیاره مشتری امروز _جمعه ۲۹ مردادماه_ در صورت فلکی جدی کل شب قابل مشاهده است و نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. این جرم پر نور با قدر منفی ۲.۹ از ساعت ۲۰:۰۶ تا ۰۵:۵۲ (شنبه) با چشم قابل رصد است.

وی افزود: در علم نجوم وقتی گفته می‌شود که یک سیاره بیرونی در وضعیت مقابله قرار گرفته است، به این معنا است که به طور مستقیم در مقابل خورشید قرار گرفته است و هنگام غروب آفتاب ظاهر می‌شود. مقابله بهترین زمان برای دیدن یک سیاره بیرونی است.

بیشتر بخوانید:"مقابله" در نجوم به چه معناست؟

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره اورانوس امروز _جمعه ۲۹ مردادماه_ ساعت ۰۵:۲۷ حرکت بازگشتی خود را در آسمان آغاز می‌کند. در واقع این سیاره از دید ناظران زمینی حرکت معمول خود به سمت شرق را در بین صورت‌های فلکی متوقف می‌کند و به جای آن به سمت غرب حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: این تغییر جهت پدیده‌ای است که همه سیارات بیرونی منظومه شمسی به صورت دوره‌ای چند ماه قبل از رسیدن به مقابله دچار آن می‌شوند. حرکت بازگشتی سیارات خطای دید ناظران زمینی است؛ سرعت حرکت زمین در مدار خود بیشتر از سیارات بیرونی است؛ بنابراین این پدیده برای هر سیاره خارجی اتفاق می‌افتد. سیاره اورانوس از ساعت ۲۳:۱۱ تا سپیده‌دم در آسمان در صورت فلکی حمل قابل رصد است. البته قدر این سیاره ۵.۸ است؛ بنابراین برای رصد کردن آن به یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی نیاز است.

کد خبر 515419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.