۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
هرمز فرهت درگذشت

هرمز فرهت آهنگساز و موسیقی‌شناس ایرانی در ۹۳ سالگی در ایرلند درگذشت.

به گزارش ایمنا، هرمز فرهت زاده ۱۳۰۷ در تهران آهنگ‌ساز و موسیقی‌شناس ایرانی مقیم ایرلند است. کتاب «دستگاه در موسیقی ایرانی»، نوشته او از مهمترین کتاب‌ها به زبان انگلیسی درباره موسیقی کلاسیک ایران است. وی موسیقی تعدادی از فیلم‌های سینمای ایران از جمله «جنوب شهر»، «گاو»، «پستچی»، «دایره مینا» و «آرامش در حضور دیگران» را ساخته است. او سال‌ها رئیس «دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین» بود.

هرمز فرهت در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد. وی از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) در رشته موسیقی لیسانس گرفت سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو.سی. ال. ای دکترای موسیقی‌شناسی (موزیکولوژی) دریافت کرد.

وی در سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش‌های خود برای دریافت دکترای موسیقی‌شناسی با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرین‌پنجه (سه‌تار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد.

پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ رئیس دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران بود. وی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رئیس «دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین» بود و در سال‌های آخر دوران بازنشستگی خود را در ایرلند می‌گذراند.

هرمز فرهت در سال‌های پایانی تحصیل در ایالات متحده، مدتی دانشیار دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس بود. پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ مدیر بخش موسیقی دانشگاه تهران و در سال‌های بعد، نایب رئیس دانشگاه فارابی، استاد دانشگاه تهران و … بود.

نوشته‌های فرهت در همان دوران در نشریات فرهنگی در تهران مانند مجله موسیقی به چاپ رسید. وی در همایش‌های گوناگون به عنوان سخنران دربارهٔ موسیقی ایرانی شرکت می‌کرد و نوشته‌هایش در نشریات جهانی مانند «فرهنگ موسیقی گروز» و «دانشنامه ایرانیکا» به چاپ رسید.

پایان‌نامه دکترای هرمز فرهت با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سال‌ها بعد، در ۱۹۹۰ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید که از مهمترین نوشته‌ها دربارهٔ موسیقی ایرانی به زبان انگلیسی است. برگردان پارسی این کتاب نیز به کوشش مهدی پورمحمد در تهران منتشر شده‌است.

منبع: فارس

کد خبر 515279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.