آیا عوارض دوز دوم واکسن کرونا قابل پیش‌بینی است؟

به نظر می‌رسد که عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز دوم واکسن کرونا بیشتر از عوارض جانبی ناشی از تزریق دوز اول است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه واکسیناسیون خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما معمولاً افراد پس از دریافت آن عوارض جانبی خاصی مانند درد و سوزش در محل تزریق، بی حالی، خواب آلودگی و سردرد را به صورت موقتی تجربه می‌کنند.

شدت و پایداری این عوارض جانبی به عواملی مانند نوع واکسن تزریق شده، فاصله زمانی بین دو دوز واکسن و سابقه بیماری فرد بستگی دارد علاوه بر این ممکن است سیستم ایمنی بدن برخی افراد واکنش شدیدتری به واکسن نشان دهد. ممکن است افراد پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا عوارض جانبی خاصی را تجربه نکنند اما پس از دریافت دوز دوم دچار علائم مربوط به آن شوند.

آیا واکسن‌های مختلف باعث بروز عوارض جانبی متفاوت می‌شود؟

عوارض جانبی به دلیل واکنش‌های التهابی رخ داده شده در بدن پس از دریافت واکسن کرونا ایجاد می‌شود. زمانی که مواد موجود در واکسن کرونا به بدن افراد تزریق می‌شود، سیستم ایمنی به منظور محافظت از بدن واکنش‌های خاصی نشان می‌دهد بنابراین بروز عوارض جانبی به این معنا است که واکسن وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

از آنجایی که نحوه تولید واکسن‌های کرونا متفاوت است، شدت عوارض جانبی آن‌ها نیز ممکن است یکسان نباشد. واکسن‌هایی که باعث تولید آنتی بادی بیشتری می‌شوند پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کنند در این صورت فرد عوارض جانبی بیشتری را تجربه خواهد کرد علاوه بر این عواملی مانند سن، جنسیت و حساسیت به واکسن‌ها بر شدت عوارض جانبی تأثیر دارد.

آیا عوارض دوز دوم واکسن کرونا قابل پیش‌بینی است؟

محققان باور دارند که شدت عوارض جانبی واکسن‌ها پس از دریافت دوز اول یا دوز دوم متفاوت است، البته واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن‌ها در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. به طور کلی به نظر می‌رسد که عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز دوم واکسن کرونا بیشتر از عوارض جانبی ناشی از تزریق دوز اول است البته هنوز برای ثابت کردن این موضوع شواهد علمی در دسترس نیست و لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود.

بروز عوارض جانبی پس از دریافت واکسن کرونا به معنای ایمن شدن در برابر بیماری است؟

بروز عوارض جانبی پس از دریافت واکسن کرونا به این معنا است که بدن در حال تولید آنتی بادی است، محققان معتقدند که هیچ ارتباط مستقیمی بین میزان تأثیرگذاری واکسن کرونا و عوارض جانبی ایجاد شده بر اثر دریافت واکسن وجود ندارد. واکسن‌ها با روش‌های مختلف بدن افراد را در برابر ویروس کرونا ایمن می‌کند به همین دلیل باعث بروز عوارض جانبی متفاوت می‌شوند.

چه عواملی بر بروز عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا تأثیر می‌گذارد؟

متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد باید شب قبل از دریافت واکسن کرونا خواب کافی داشته باشند، زیرا کمبود خواب و استرس تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن دارد و باعث بروز عوارض جانبی خفیف تا شدید می‌شود. پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب در روز دریافت واکسن می‌تواند عوارض جانبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که زمان دریافت واکسن نیز می‌تواند بر میزان کارآیی واکسن و بروز عوارض جانبی ناشی از آن تأثیر داشته باشد؛ در صورتی که فرد در فاصله زمانی بین دریافت دوز اول و دوم واکسن کرونا به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود، احتمالاً عوارض جانبی شدیدتری را پس از دریافت دوز دوم تجربه خواهد کرد. در این صورت، سلول‌های حافظه T و B وارد عمل می‌شود، عفونت قبلی را تشخیص می‌دهد و باعث بروز واکنش‌های شدید می‌شود.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 515174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.