ابداع روش جدید برای توسعه رایانه‌های کوانتومی

محققان روشی نوین برای کنترل کیوبیت ها در تراشه های کوانتومی ابداع کردند که قدرت رایانش کوانتومی را ارتقا می دهد.

به گزارش ایمنا، رایانش کوانتومی فناوری خارق‌العاده ای است که به جهش‌هایی بزرگ در سرعت و کارآمدی رایانش منجر می‌شود. با وجود آنکه این ایده از دهه‌ها قبل وجود داشته، اما اجرای این طرح یک چالش مهندسی بزرگ به حساب می‌آید.

اکنون محققان دانشگاه ساوت ولز سیدنی اعلام کرده اند تکه گمشده ای از این پازل را یافته اند که ساختار تراشه‌های رایانش کوانتومی را ارتقا می‌دهد.

مشکل روش‌های فعلی رایانش کوانتومی (که از بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت استفاده می‌کند) آن است که کیوبیت ها به وسیله سیم‌هایی کنترل می‌شوند که علاوه بر اشغال فضا روی تراشه، گرما نیز تولید می‌کند.

جارید پلا، محقق ارشد این پژوهش در این باره اظهار کرد: تا به اکنون کنترل چرخش الکترون‌های کیوبیت به ایجاد میدان‌های مغناطیسی امواج مایکروویو اتکا داشت. چنین میدان‌های مغناطیسی به وسیله گذراندن جریان الکتریسیته از طریق سیم کنار کیوبیت بوجود می‌آید، ولی اگر قرار باشد این فرایند در مقیاس چند میلیون کیوبیت انجام شود، چالش برانگیز می‌شود. رایانه‌های کوانتومی برای حل مشکلات عظیم جهانی مانند طراحی واکسن‌های جدید نیازمند فرایند پردازش چند میلیون کیوبیت است.

محققان ایده ایجاد میدان مغناطیسی بالای تراشه را به جای استفاده از سیم‌ها ارائه کردند. برای این منظور آن‌ها نخست سیم‌های نزدیک کیوبیت را حذف و در مرحله بعد روشی نوین برای ایجاد میدان‌های مغناطیسی با امواج میکروویو ارائه کردند. بنابراین در اصل می‌توان میدان‌های کنترل را برای حدود چهار میلیون کیوبیت را ابداع کرد.

محققان نمونه اولیه این فناوری را توسعه دادند و با استفاده از کیوبیت ها آن را آزمایش کردند. با برطرف کردن این چالش، گام بعدی استفاده از این دستاورد برای ایجاد پردازنده‌های کوانتومی سیلیکونی ساده‌تر وجود دارد. محققان معتقدند این روند تولید دستگاه‌هایی با کیوبیت های بیشتر در آینده را ساده‌تر می‌کند.

منبع: مهر

کد خبر 515155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.