دبی؛ زیست‌پذیرترین شهر جهان تا ۲۰۵۰

ولیعهد دبی، بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی، قطعنامه‌ای وضع کرده است که بر اساس آن قرار است یک کمیته عالی برای طراحی شهری تشکیل شود در نتیجه این اقدام، دبی تا سال ۲۰۵۰ به بهترین شهر جهان برای زندگی تبدیل خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان دبی از این پس موظف خواهند بود تمام زیرساخت‌ها و پروژه‌های شهری را با سرعت بیشتری پیش ببرند و رفع مشکلات مربوط به مسکن را با دقت مورد توجه قرار دهند تا سطح رفاه ساکنان شهر را بهبود بخشند. شواهد حاکی است که طی یک دهه اخیر، بزرگترین شهر امارات از نظر معماری به بالاترین جایگاه در دنیای عرب نائل شده و با آثار معماری اعجاب‌برانگیزی نظیر سازه "اوپاس" که توسط معماران شرکت زها حدید، معمار برجسته عراقی-بریتانیایی، طراحی شده است و برج جمیرا با طراحی معماران شرکت معروف آمریکایی اسکیدمور، اوینگز و مریل به شهرت در جهان رسیده است علاوه بر این مقامات شهر یک نوآوری جهانی راه‌اندازی کرده‌اند و قصد دارند دبی را به شهر پیشرو در بهره‌گیری از پرینت سه بعدی تبدیل کنند.

دبی؛ زیست‌پذیرترین شهر جهان تا ۲۰۵۰

شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، رئیس جمهور و نخست وزیر سابق امارات متحده عربی و حاکم کنونی دبی، طرحی ارائه داده است که در صورت اجرا تا سال ۲۰۲۵، یک چهارم سازه‌های جدید شهر به وسیله پرینت سه بعدی احداث می‌شود. شیخ محمد امیدوار است پس از اجرای طرح خود، بودجه‌های شهری را در بخش ساخت و ساز به طور قابل توجهی کاهش دهد و هزینه بیشتری را صرف اقتصاد و بازار کار کند.

علاوه بر این بزرگترین شهر امارات متحده عربی تا چند ماه آینده میزبان نمایشگاه جهانی خواهد بود که قرار است از یکم ماه اکتبر ۲۰۲۱ تا سی و یکم مارس ۲۰۲۲ برقرار باشد که پیش‌بینی شده است نمایندگانی از ۱۹۰ کشور و میلیون‌ها بازدید کننده در آن حضور یابند ضمن اینکه، معمارانی از سراسر جهان نیز پاویون‌های خود را در آن به معرض نمایش عموم مردم خواهند گذاشت. نمایشگاه جهانی فضایی به مساحت بیش از ۴۳۸ هکتار را در بر خواهد گرفت و در محدوده بین دبی و ابوظبی، پایتخت امارات واقع خواهد شد.

دبی؛ زیست‌پذیرترین شهر جهان تا ۲۰۵۰

اعضای کمیته عالی جدید شهر تمام توان خود را به کار خواهند گرفت تا حاکم شهر را به اهداف خود برای پیاده‌سازی طرح‌های بلندپروازانه خود تا سال ۲۰۴۰ برسانند و بزرگترین شهر امارات را تا سال ۲۰۵۰ به زیست‌پذیرترین شهر دنیا تبدیل کنند. در این راستا، سه هدف اصلی پیش روی شیخ محمد و اعضای کمیته عالی قرار خواهد داشت؛ این مقامات بر اساس طرحی موسوم به محله‌های یکپارچه، نوسازی مناطق مسکونی فرسوده در نزدیکی مرکز شهر را مورد توجه قرار داده و تصمیم گرفته‌اند محیطی جذاب برای سکونت خانواده‌ها به وجود آورند بدون اینکه آسیبی به هویت فرهنگی این مناطق وارد کنند.

پس از آن، شهردار دبی در نظر دارد کیفیت زندگی را در ۲۶ منطقه مسکونی کنونی بهبود بخشد و بیش از قبل بر افزایش خدمات عمومی، فضاهای سبز و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تمرکز کند. ایجاد فضاهای بازی بهتر و بیشتر برای کودکان همچنین محیط‌هایی با بالاترین استاندارد طراحی برای استراحت و گرد هم آمدن افراد بزرگسال نیز در این مرحله مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در مرحله سوم، مقامات توجه خود را بر احداث مناطق مسکونی جدید در آینده معطوف می‌کنند که با طراحی منحصر به فرد خود، رضایتمندی شهروندان را در بالاترین سطح نگه می‌دارد.

دبی؛ زیست‌پذیرترین شهر جهان تا ۲۰۵۰

خوشبختانه در پی تلاش‌های بی‌وقفه ولیعهد دبی و همکاری اعضای کمیته عالی و دیگر نهادهای مسئول، مرحله اول طرح نوسازی شهر به پایان رسید و بسیاری از مناطقی که تا پیش از این ظاهری فرسوده و قدیمی به خود گرفته بود از طراحی مدرن محله‌های یکپارچه برخوردار شد. در این مرحله، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی زیادی به دو منطقه مسکونی الخوانیج و نادالشبا افزوده شد ضمن اینکه سراسر این فضاها را درختانی سبز فرا گرفته است که سایه لازم را برای کاربران در حین تردد فراهم می‌آورد علاوه بر این زمین‌های بازی زیادی در این دو منطقه احداث و دروازه‌های زیادی برای ورود به آن‌ها نصب شده است.

مقامات رسمی دبی در نظر دارند به زودی فضاهای بین خیابان‌ها را بهبود بخشند و با کاشت درختان، افزایش فضاهای سبز، تسهیل دسترسی به تمام خدمات از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری زیر سایه درختان، کیفیت زندگی در مناطق پیشین شهر را به طور قابل توجهی بهبود دهند. در واقع مدیران بزرگترین شهر امارات متحده در نظر دارند تمام جنبه‌های زندگی ساکنان شهر را مورد توجه قرار دهند تا از این طریق، کیفیت زندگی را برای همه بهبود بخشند و تا سال ۲۰۵۰ دبی را به زیست‌پذیرترین شهر دنیا تبدیل کنند.

دبی؛ زیست‌پذیرترین شهر جهان تا ۲۰۵۰

کد خبر 515150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.