فرصت‌هایی برای ترویج  اقتصاد مدور در شهرها

سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تن از منابع کره خاکی نظیر فلزات، مواد معدنی، سوخت‌های فسیلی و مواد آلی حاصل از گیاهان و حیوانات به چرخه اقتصاد اضافه می‌شود که البته تنها حدود ۶. ۸ درصد آن مورد بازیافت و استفاده دوباره قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از سال ۱۹۷۰ استفاده دوباره از منابع حدود سه برابر افزایش یافته و پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ بازیافت مواد، یک بار دیگر تا دو برابر بیشتر شود. امروزه بیش از هر زمان دیگری لازم است رویکردهای قدیمی نظیر مدل‌های خطی برای دور انداختن اشیا و خوراکی‌های پسماند تغییر پیدا کند و به اقتصاد مدور روی آوریم تا به طور همزمان دو بحران مهم، یعنی آلودگی هوا و کمبود منابع را تا حدود زیادی رفع کنیم. در واقع، از طریق اقتصاد مدور نه تنها منابع به مدت بسیار طولانی‌تری ماندگار می‌ماند بلکه از جمع شدن پسماندها در فضاهای طبیعی جلوگیری می‌شود که این به سهم خود می‌تواند آلودگی هوا را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

اقتصاد مدور تنها اصلاح اشتباهات زیست‌محیطی نیست بلکه می‌تواند فرصت‌هایی بیشمار و اثراتی مثبت در سراسر صنایع، بخش‌ها و زندگی‌ها به وجود آورد. اما اینکه چگونه می‌توان فرصت‌هایی را به وجود آورد تا جهان به اقتصاد مدور روی آورد در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرد:

فرصت‌هایی برای ترویج  اقتصاد مدور در شهرها

استفاده بهتر از منابع محدود

مهم‌ترین موضوعی که در اقتصاد مدور مطرح می‌شود، استفاده مطلوب از منابعی نظیر جنگل‌ها، خاک، آب، هوا، فلزات و مواد معدنی است. در بسیاری از نقاط دنیا، هر ساله مقدار قابل توجهی سوخت‌های فسیلی برای تولید پارچه از جنس الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. تولید منسوجات در هر سال حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب لازم دارد که چیزی برابر با چهار درصد کل آب سالم جهان است این در حالی است که بسیاری از مردم لباس‌هایی را دور می‌اندازند که همچنان قابلیت استفاده دارد و ارزش آن‌ها به بیش از ۴۶۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

بهره‌گیری از اقتصاد مدور برای منسوجات به معنای کاهش استفاده از منابع آبی، خاکی و فسیلی برای تولید پارچه‌ها و لباس‌های جدید است که می‌تواند الگوهای مصرف را برای به حداقل رساندن خرید و فروش‌های جدید تغییر دهد و مردم را به استفاده درازمدت از منابع خود سوق دهد. تحقیقات حاکی است که خرید ۱۰۰ عدد لباس دست دوم، کاهش تولید ۸۵ لباس جدید را در پی دارد و می‌تواند به کاهش قابل توجه استفاده از منابع منجر شود.

فرصت‌هایی برای ترویج  اقتصاد مدور در شهرها

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

حدود ۴۵ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای در پی فعالیت کارخانه‌های تولید محصولات همچنین تهیه خوراک اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، استراتژی‌های اقتصاد مدور می‌تواند به بهترین شکل ممکن مؤثر واقع شود و استفاده از منابع را به حداقل برساند که این امر به سهم خود انتشار گازهای آلاینده در هوا را تا ۳۹ درصد یعنی چیزی حدود ۸. ۲۲ میلیارد تن در سال را کاهش می‌دهد.

بدیهی است که بهره‌گیری از مواد و منابع قابل بازیافت می‌تواند نیاز به تولید نوع جدید آن‌ها را کاهش دهد که در نتیجه آن، فعالیت کارخانه‌ها به طور قابل توجهی کمتر می‌شود و استفاده از سوخت فسیلی و انتشار کربن به حداقل می‌رسد. در این راستا، تغییر الگوهای مصرف می‌تواند بسیار کارآمد باشد به این صورت که اگر به طور میانگین، استفاده از لباس‌ها دو برابر شود، آنگاه انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت کارخانه‌های نساجی به میزان ۴۴ درصد کاهش می‌یابد.

فرصت‌هایی برای ترویج  اقتصاد مدور در شهرها

حفظ سلامت انسان و محیط زیست

هر ساله بیش از ۹ میلیون نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا، آب و خاک از دست می‌دهند که این اتفاق تنوع زیستی را با تهدید جدی مواجه کرده است. روی آوردن به اقتصاد مدور می‌تواند به روش‌های مختلف، حفظ سلامت انسان و محیط زیست را در پی داشته باشد که این کار از طریق بهره‌گیری بیشتر از منابع طبیعی و به حداقل رساندن بحران اقلیمی محقق شود. در این راستا، اینکه چگونه به مسئله منابع و محصولات در پایان عمر آن‌ها رسیدگی شود، می‌تواند شفاف‌ترین و کارآمدترین اقدام برای به حداقل رساندن اثرات سوء این منابع آلاینده بر سلامت انسان و محیط زیست باشد.

هر ساله در جهان بیش از ۳۰۰ میلیون تن ضایعات پلاستیکی تولید می‌شود که این حجم تقریباً معادل وزن کل جمعیت بشر است. گزارشات حاکی است که از مواد بازیافتی در سال، ۵۴ میلیون تن مربوط به پسماندهای الکتریکی است که تنها ۴. ۱۷ درصد آن جمع‌آوری می‌شود و مورد استفاده دوباره قرار می‌گیرد. باقیمانده پسماندها در فضاهای عمومی یا دفن‌گاه‌های زباله سلامت انسان و محیط زیست را با تهدید جدی مواجه می‌کند چرا که اغلب سوزانده می‌شود که دود ناشی از آن حجم زیادی دی اکسید کربن را در خود جای می‌دهد.

فرصت‌هایی برای ترویج  اقتصاد مدور در شهرها

بدیهی است که اگر محصولات به مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار گیرد، آنگاه تولید پسماندها به حداقل می‌رسد که این امر به سهم خود می‌تواند بشر و محیط زیست را از خطرات عدیده‌ای نجات دهد.

کد خبر 515146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.