طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی با مخالفت نمایندگان مواجه می‌شود

نماینده مردم اهواز در مجلس شواری اسلامی گفت: طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ندارد و با مخالفت اکثریت نمایندگان مواجه می‌شود.

شبیب جویجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد طرح تشکیل خوزستان جنوبی اظهار کرد: این طرح کارشناسی نشده و دارای ایرادات شکلی و هویتی است.

وی افزود: طرحی که مربوط به کل استان خوزستان باشد باید به امضای تمام نمایندگان این استان برسد این در حالی است که تنها دو نفر از نمایندگان استان این طرح را امضا کرده‌اند و صحبتی با دیگر نمایندگان استان نشده است. این نبود تفاهم به معنای اطلاع نداشتن نیست بلکه به معنای مخالفت نمایندگان با این طرح است.

جویجری با بیان اینکه نمایندگان جنوب خوزستان از امضای این طرح امتناع کرده‌اند، گفت: امضا نکردن این طرح توسط دیگر نمایندگان استان، به این معنی است که ایرادات جدی دارد؛ امضا کنندگان این طرح نمایندگانی از سایر استان‌ها هستند.

وی ادامه داد: هر تقسیم بندی باید متناسب با اسناد بالادستی باشد؛ تشکیل استان جدید نیاز به تشکیلات جدید دارد در حالی که در این طرح هیچ چیز تغیر نمی‌کند، در حالی که دارای بار مالی بوده و با اصل ۷۵ قانون اساسی و بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری در تضاد است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بر اساس قانون ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۲، رعایت دو امر ضروری است؛ یک جمعیت استان حداقل یک میلیون نفر باشد و دو مرکز استان باید همه مسائل سیاسی اجتماعی فرهنگی را در نظر بگیرد.

جویجری ادامه داد: با تشکیل استان خوزستان جنوبی، استان خوزستان شمالی نیز تشکیل می‌شود که در این مورد هم اشکالاتی وجود دارد.

وی افزود: این طرح نیاز به بررسی‌های کارشناسی و تحقیقاتی دارد و باید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این خصوص نظرات دقیقی را بیان کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه این طرح سال گذشته طراحی شده، گفت: اعلام وصول طرح توسط هیئت رئیسه سبب تعجب طراحان آن شده است چرا که نظرشان در خصوص این طرح تغییر کرده است.

جویجری ادامه داد: مشکلات خوزستان مشکل تقسیماتی نیست؛ استانی با این همه ثروت نیازمند مدیریت جهادی و انقلابی است. این طرح هیچ‌گونه توجیه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ندارد و با مخالفت اکثریت نمایندگان مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دادن طرح و ایده توسط نمایندگان جزء اختیارات آنها است و این حق را دارند که طرح‌های مد نظر خود را به هیئت رئیسه مجلس ارائه دهند اما هر طرحی نیازمند نظرات کارشناسی و پیوست‌های مختلف است. نمایندگان محترم طرح‌های استانی خود را با در نظر گرفتن همه جوانب و با تفاهم نمایندگان استان ارائه دهند.

کد خبر 514928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نگار نگار IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 1
    من بعنوان یک خوزستانی و از طرف اکثر همشهریانم که خلر دارم، بااین طرح مخالفم، اندیمشکی