رمدسیویر و فاویپیراویر در بهبود بیماران کرونایی تاثیر ندارد

فوق تخصص بیماری های ریه گفت: تحقیقات معتبر جهانی ثابت کرده است که داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر در درمان کووید-۱۹ و کاهش مرگ و میر بیماران تاثیر ندارد.

به گزارش ایمنا، مصطفی قانعی اظهار کرد: طی مطالعه‌ای جهانی در ۴۰۵ بیمارستان به ۱۱ هزار و ۳۳۰ بیمار رمدسیویر داده شد که نتیجه آن در بهبود بیماران تأثیر کمی داشته و یا اصلاً تأثیری نداشته است.

رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی افزود: بر اساس همین تحقیقات رمدسیویر حتی بر کاهش تعداد و بار ویروس در بیماران هم تأثیری نداشته است.

قانعی گفت: این دارو هیچ اثری هم بر کاهش مرگ و میر بیماران کووید -۱۹ نداشته است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: بر اساس نتیجه مطالعاتی که در مجله معتبر نیچر آمده، فاویپیراویر هم هیچ تأثیری در کاهش مرگ و میر بیماران کووید نداشته و معلوم شده که این دارو بی تأثیر و پر عارضه بوده است.

قانعی در خصوص ترکیب داروهای فاویپیراویر و هیدروکسی کلروکین هم گفت: تجویز این داروها هم در بیماران متوسط و شدید فایده بالینی قابل توجهی ندارد.

رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی به عوارض جانبی این داروها هم اشاره کرد و گفت: این دارو باعث وخیم شدن عملکرد کبد و کلیه‌ها می‌شود.

قانعی گفت: ویروس بیماران کووید را نمی‌کشد آنچه بیماران را می‌کشد تورم، التهاب ریه و کاهش اکسیژن است؛ بنابراین اکسیژن، داروهای ضد انعقاد و کورتیکواستروئید و دگزامتازون است که می‌تواند التهاب ریه را کم کند، اما نباید بی محابا و بی رویه و بی توجه به عفونت تجویز شود، زیرا سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند.

وی افزود: پزشکان باید بر اساس شواهد متقن دارو تجویز کنند و نباید طوری باشد که هر کس هرچه خواست به هر میزان تجویز کند.

بیشتر بخوانید: مولنوپیراویر چیست؟ + عوارض، قیمت و دوز مصرف قرص برای کرونا

منبع: صدا و سیما

کد خبر 514894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    3 2
    چرت میگی
  • مرگ بر بی وجدان IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 1
    پس چی تاثیر داره؟ فقط بلدی آیه یاس بخونی؟
    • علی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      2 0
      خوب چرا باید دروغ بگه حتما ضرر داره دیگه
  • حسین IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 2
    من که استفاده کردم وخوب شدم جواب دهی خوبی دارد.
  • امیرحسین IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    1 0
    من پدرم درگیری ریه داشت 10 درصد و کامل افتاده بود فقط رمدسیویر خوبش کرد خودمم ریه ام درگیر نشد ولی حالم خیلی بد بود سریع فاویپیراویر خوردم خوبم کرد هرکی میگه تاثیر نداره درووووووووغ میگه دروغههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • حورا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    ولی این قرص من واسه تن از اقوام رو با درگیری ۳۵درصدریه نجات داد،نمیدونم چرا این دارو حذف شد،فقط همین دارو روی ما تاثیر سریع داشت،