در کابل چه گذشت؛ طالبان کاخ ریاست جمهوری را تحویل گرفت

طالبان لحظاتی پیش کاخ ریاست جمهوری افغانستان را از محافظ سابق اشرف غنی تحویل گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز برخی رسانه‌های محلی افغانستان از مستقر شدن نیروهای طالبان در تمامی دروازه‌های کابل، پایتخت افغانستان خبر دادند.

خبرگزاری‌های فرانسه نیز از ورود شبه‌نظامیان طالبان به شهر کابل خبر دادند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرده بود که «نیروهای طالبان در ادامه پیشروی‌های خود وارد آخرین شهر تحت کنترل دولت افغانستان و پایتخت این کشور شدند.» برخی دیگر از منابع محلی از کنترل طالبان بر دانشگاه این شهر و گشت‌زنی نیروهای این گروه در خیابان‌های اطراف کابل خبر می‌دهند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از ورود شورشیان طالبان به جلال‌آباد در شرق کابل خبر داد. طالبان هم تصاویری از ورود به دفتر والی جلال‌آباد در ولایت ننگرهار را منتشر کرد.


برخی مقامات غربی خبر سقوط جلال‌آباد را تأیید کردند که این منطقه یکی از آخرین شهرهایی بود که همراه با کابل در اختیار دولت افغانستان قرار داشت. خبرگزاری اسپوتنیک هم با تأیید این خبر نوشت که «جلال‌آباد که پنجمین شهر پرجمعیت افغانستان محسوب می‌شود به همراه شهر کابل جز تنها دو شهر مهمی بودند که کنترل آن به دست نیروهای دولت افغانستان بود که آن طور که مقام‌های محلی گفته‌اند، اوایل صبح امروز شهر جلال آباد به تصرف طالبان درآمد.»


برخی مقامات دولتی هم به رویترز گفتند که «طالبان کنترل جاده‌های ارتباطی با پاکستان را در دست دارد.»گاردین هم گزارش داد که طالبان کنترل همه شهرهای بزرگ افغانستان را در دست دارد.


لحظاتی بعد اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه هلی‌کوپترهای آمریکایی بر فراز سفارت واشنگتن در کابل از صبح امروز در حال پرواز هستند و به نظر می‌رسد قصد تخلیه کارکنان سفارت را دارند. از سوی دیگر دو مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند که دود در نزدیکی سقف سفارت دیده می‌شود چرا که دیپلمات‌ها به سرعت در حال از بین بردن اسناد حساس هستند. این دو مقام خواستند نامی از آن‌ها برده نشود چراکه اجازه نداشتند درباره شرایط سخنی بگویند.


طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «از آنجا که پایتخت کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند از طریق کابل به صورت مسالمت‌آمیز وارد شوند.»

در ادامه این بیانیه آمده بود که «مذاکرات برای اطمینان از روند انتقال با خیال راحت و ایمن، بدون به خطر انداختن جان، مال و ناموس هیچکس، و بدون به خطر انداختن زندگی کابلی‌ها تکمیل می‌شود.»


محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان هم در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱» گفت که «دولت کابل مسئول سقوط خود در قبال پیشروی نیروهای طالبان است. این صحنه از سوی دولت کابل آغاز شد که در روز دوم عید در زمانی که ما عملیات را متوقف و صدها زندانی را آزاد کرده بودیم اعلام جنگ کرد.»


برخی منابع خبر دادند که طالبان از نیروهای خود خواسته از کابل خارج شوند تا انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز صورت بگیرد.


عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان با انتشار ویدئویی اعلام کرد که «به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت‌آمیز صورت خواهد گرفت. امنیت کابل مسئولیت نیروهای امنیتی است.»


هیئت طالبان که برای مذاکرات صلح در دوحه قطر حضور داشت، ساعاتی پس از این تحولات به منظور نهایی کردن مذاکرات انتقال قدرت در افغانستان عازم ارگ ریاست جمهوری شد.

در همین حال، العربیه به نقل از منابعی گفت که یک هیئت طالبان مذاکرات را داخل کاخ ریاست جمهوری افغانستان برای تسلیم بدون قید و شرط دولت افغانستان آغاز کرد.

رسانه‌های افغانستانی گزارش دادند که انتقال قدرت امروز (یکشنبه) انجام خواهد شد. «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان گفت که به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت‌آمیز صورت خواهد گرفت.


برخی منابع از انتخاب رئیس دولت موقت افغانستان هم‌زمان با رایزنی مقام‌های دولتی و طالبان برای انتقال قدرت خبر دادند؛ بر اساس این گزارش، «علی احمد جلالی» وزیر کشور پیشین افغانستان به عنوان رئیس دولت موقت به رهبری طالبان، تعیین شد.


گزارش‌هایی از تصمیم اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای اعلام کناره‌گیری‌اش از قدرت ظرف چند ساعت آینده حکایت داشت؛ به این ترتیب قدرت "به صورت مسالمت‌آمیز" به طالبان منتقل می‌شود.

شبکه خبری المیادین از ورود ملأ برادر، رهبر طالبان به فرودگاه کابل با وساطت عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت و حامد کرزای، رئیس جمهور سابق خبر داد.


مسکو خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره افغانستان شد. وزارت امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسکو با شرکایش در راستای برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان تلاش می‌کند.»


یک مقام افغان گفت که نیروهای دولتی پایگاه هوایی بگرام را تسلیم طالبان کردند. این پایگاه محل نگهداری ۵۰۰۰ زندانی از جمله نیروهای طالبان و داعش بود.

درویش رئوفی، رئیس بخش بگرام گفت که با این واگذاری یکی از پایگاه‌هایی که زمانی تحت کنترل آمریکا بود، در دست شبه‌نظامیان قرار گرفت.


روسیا الیوم هم به نقل از برخی رسانه‌ها گزارش داد که «اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کرده است.


طلوع نیوز هم ساعاتی بعد خبر داد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از این کشور خارج شده است؛ عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم با تأیید این خبر اعلام کرد که «اشرف غنی کشور را ترک کرد. امیدوارم این شب و روز سخت به زودی سپری شود و مردم روزهای صلح و آرامش را ببینند.»


ژنرال بسم الله محمد، وزیر دفاع افغانستان با انتقاد از رئیس جمهور افغانستان گفت که «دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند. لعنت به غنی و دار و دسته‌اش.»


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «طالبان از حمایت بین‌المللی برخوردار نخواهد بود و اگر حقوق اولیه افغان‌ها را حفظ نکند، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود.»


آریانا نیوز افغانستان به نقل از مقامات طالبان اعلام کرد که این گروه به نیروهای خود دستور ورود به شهر کابل را صادر کرده است.


یک مقام طالبان به آسوشیتدپرس گفت که این گروه به زودی تشکیل «امارت اسلامی افغانستان» را از کاخ ریاست جمهوری در کابل اعلام می‌کند.

حکومت طالبان پیش از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و زمانی که قدرت را در این کشور در دست داشت، خود را با نام «امارت اسلامی افغانستان» می‌خواند.


طالبان با انتشار تصاویری اعلام کرده که کاخ ریاست جمهوری را تحویل گرفته است؛ همچنین رسانه‌ها گزارش داده‌اند که طالبان پرچم‌های جمهوری اسلامی افغانستان را از کاخ ریاست جمهوری برچینند و پرچم‌های امارت اسلامی افغانستان نصب می‌کنند.

کد خبر 514734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    بی چاره مردم افغان.تنها راه رهایی مردم مبارزه و تقصیم کشور به چند کشور کوچک مستقل می باشد.
    • سام IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      تو اول کلمه تقسیم رو یاد بگیر بعد نظر بده