بهره‌گیری بهینه از فضاهای بی‌استفاده شهری

اگرچه افزایش جمعیت و خانه‌سازی در شهرها عرصه را بر ایجاد فضاهای عمومی تنگ کرده است با این حال، همچنان می‌توان از طریق ایده‌پردازی‌های خلاقانه بیشترین بهره را از کمترین فضاهای موجود برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه ما در اطراف محل زندگی خود شاهد زمین‌های خالی و فضاهایی هستیم که بدون استفاده باقی مانده است حال آنکه از قابلیت‌های زیادی برای تغییر سیما و کاربری شهر برخوردار است به عنوان مثال می‌توان بیشترین و مفیدترین استفاده را از فضاهای خالی زیر خطوط حمل و نقل یا محل تقاطع دو خیابان برد و آن‌ها را به مکان‌هایی بسیار ارزشمند برای رونق اقتصادی، بهبود روابط اجتماعی و کمک به محیط زیست تبدیل کرد علاوه بر این فضاهای خالی هر چند کوچک بسیاری در نزدیکی محل سکونت یا حتی در منازل شخصی ما وجود دارد که با کمی خلاقیت، از قابلیت بیشترین بهره‌وری برخوردار است.

بهره‌گیری بهینه از فضاهای بی استفاده شهری

تغییر رویکرد پایین به بالا

اگر بیشتر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که در حال حاضر نیز مردم تلاش می‌کنند بیشترین بهره را از فضاهای خالی اطراف خود ببرند به عنوان مثال دستفروشان بساط خود را در فضاهای بدون استفاده شهر پهن می‌کنند، هنرمندان سه پایه‌های نقاشی خود را در نزدیکی یک پارک نصب کرده و در آنجا هنر خود را تمرین می‌کنند و اثر نهایی را به فروش می‌گذارند یا افراد بازنشسته در مسیرهای مقابل منازل خود، فضاهای سبز هر چند کوچکی گسترش می‌دهند و ساعت‌ها را به استراحت و تماشای اطراف می‌پردازند. در این روند استفاده از فضا، رویکرد پایین به بالا حاکم است به این صورت که مردم از فضاهای خالی منازل و اطراف خانه‌های خود بهره می‌گیرند.

بهره‌گیری بهینه از فضاهای بی استفاده شهری

بدیهی است که جمعیت جهان به طور قابل توجهی رو به افزایش است و در نتیجه هر مترمربع زمین، هر روز نسبت به قبل از ارزش بیشتری برای اهداف تجاری و اجتماعی برخوردار می‌شود به عنوان مثال در پورتلند آمریکا، راننده کامیون‌های مخصوص حمل مواد غذایی، فضاهای خالی پارک خودروها را اشغال می‌کنند و در آنجا به فروش محصولات خود می‌پردازند و این در حالی است که هنرمندان توکیو، پایتخت ژاپن نیز در فضای زیرین بزرگراه‌های مرتفع به اجرای نمایش‌های خود مشغول می‌شوند. این اقدامات در حال حاضر در سطح فردی انجام می‌شود اما مدیران می‌توانند با پیروی از همین ایده‌های شخصی به فضاسازی بهینه در شهرها بپردازند تا به طور قابل توجهی کمبود قلمرو زمینی با افزایش جمعیت را سازگار کنند.

محرک‌های اجتماعی

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های استفاده از فضاهای بدون استفاده شهری، بهره‌گیری از آن‌ها توسط مردم در نزدیکی محل سکونت خود است. یک نمونه ساده از این اقدام می‌تواند کاشت یک درخت در کنار ورودی ساختمان باشد که علاوه بر زیباسازی محیط، سایه مورد نیاز ساکنان برای استراحت را فراهم می‌آورد و حتی می‌تواند به عنوان سایبانی برای گرد هم آمدن جمعیت کوچکی از همسایه‌ها عمل کند.

در ونکوور کانادا، گروهی از مردم با همکاری یکدیگر یکی از دفن‌گاه‌های زباله اطراف محل زندگی خود را به یک باغ اجتماعی بزرگ تبدیل کردند و بدون دخالت دولت، مسئولیت حفظ و پرورش فضای سبز آن را بر عهده گرفتند در نهایت مدیران شهر نیز علاقه خود به این پروژه را ابراز کردند و به ایجاد امکانات بیشتر نظیر یک زمین بازی در آن پرداختند.

بهره‌گیری بهینه از فضاهای بی استفاده شهری

نقش فضاسازی در رونق اقتصادی شهرها

استفاده بهینه از فضاهای عمومی می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی آن نیز ایفا کند. به عنوان مثال، مدیران شهری می‌توانند از طریق کاهش محدودیت‌ها، فضای خالی پیاده‌روها را در اختیار افراد بیکار قرار دهند تا در آنجا با صرف کمترین هزینه به دست‌فروشی بپردازند و کسب درآمد کنند. حتی مردم می‌توانند اقلام کوچکی را از دیوارهای یک سازه آویزان کنند و آن‌ها را به فروش بگذارند. امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا، مردم با کوبیدن میخ‌هایی روی دیوارهای سازه‌ها، به فروش تیشرت‌ها و سایر لباس‌ها می‌پردازند البته این کار محدودیت‌های خاص خود را در پی دارد و در صورتی که از شهرداری مجوزی برای آن کسب نشود، مشکلاتی را برای فروشندگان به بار می‌آورد.

بهره‌گیری بهینه از فضاهای بی استفاده شهری

اغلب مدیران شهری با هدف حفظ سلامت، امینت و منافع اقتصادی شهروندان قوانین نسبتاً سختگیرانه‌ای برای استفاده از فضاهای مرده شهری اعمال می‌کنند. در این وضعیت گفته می‌شود که رویکردهای شهری تلفیقی از تغییرات بالا به پایین و پایین به بالا است که طی آن، قابلیت فضاسازی بررسی می‌شود.

کد خبر 514680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.