امشب شاهد "تربیع اول ماه" و "خوشه کروی M2" باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: تربیع اول ماه یکشنبه _ ۲۴ مردادماه_رخ خواهد داد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکشنبه _ ۲۴ مردادماه_ ماه هفت روزه فاز ربع اول را پشت سر می‌گذارد، عصر در اوج ظاهر می‌شود و نیمه شب غروب می‌کند. تنها قمر زمین ساعت ۱۹:۴۹ در موقعیتی ۴۲ درجه بالاتر از افق جنوبی هنگامی که خورشید در حال غروب است قابل مشاهده است. سپس کم کم به سمت افق غرب می‌رود و ساعت ۰۰:۰۵ غروب می‌کند.

بیشتر بخوانید: امشب خوشه کروی M4 را رصد کنید

وی تصریح کرد: در این مرحله از چرخه فازهای ماهانه، تقریباً نیمی از ماه روشن به نظر می‌رسد و حدود ۵۵ درصد آن درخشندگی دارد. لحظه دقیق تربیع اول زمانی رخ می‌دهد که از دید ناظران زمینی طول دایره‌البروجی ماه دقیقاً ۹۰ درجه با طول دایره‌البروجی خورشید فاصله دارد با این حال ماه ربع اول را می‌توان در طول شب تا قبل از غروب آن مشاهده کرد. فاصله ماه از زمین در این موقعیت تقریباً ۳۷۰ هزار کیلومتر است. در روزهای آینده ماه هر روز ۵۰ دقیقه دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان با اشاره به دومین پدیده یکشنبه _۲۴ مردادماه، گفت: رصد خوشه کروی M2 دومین پدیده روز خواهد بود. این خوشه کروی که NGC 7089 نام دارد با قدر ۶.۵ در صورت فلکی دلو در این شب قابل مشاهده است. میل این خوشه ستاره‌ای ۴۹ دقیقه قوسی جنوبی است و در بیشتر نقاط جهان قابل مشاهده است. این جرم از مختصات رصدخانه لارستان از ساعت ۲۰:۳۳ تا ۰۵:۱۱ در آسمان حضور دارد.

وی ادامه داد: خوشه کروی M2 یکی از بزرگ‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی است که تقریباً ۱۵۰ هزار ستاره دارد. این خوشه غول پیکر در فاصله تقریبی ۵۵ هزار سال نوری از زمین واقع شده است و ۱۳ میلیارد سال قدمت دارد. برای رصد این جرم عمق آسمان به یک دوربین دو چشمی یا تلسکوپ نیاز است.

کد خبر 514614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.