گیاهی برای سرکوب سرطان پروستات در مراحل اولیه

در یک مطالعه پژوهشی که توسط محققان کشورمان انجام شده، فواید گیاه گزنه به‌عنوان یک گیاه دارویی مهم در کنترل بیماری سرطان پروستات در مراحل اولیه مورد آزمایش و تأکید واقع شده است.

به گزارش ایمنا، امروزه دسترسی به داروهایی با اثربخشی بالا و سمیت کم که به‌صورت اختصاصی بر سلول‌های سرطانی تأثیر گذاشته و ارزان باشد، یکی از دغدغه‌های مهم جوامع دارویی دنیا و حوزه درمانی محسوب می‌شود. در این زمینه استفاده از گیاهان دارویی سرآغاز مناسبی برای تدوین پروژه‌های تحقیقاتی جهت دستیابی به داروهای نوین است. با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی، توجه بسیاری از محققین به سمت گیاهان دارویی معطوف گشته است.

یکی از بیماری‌های مهمی که امروزه در بین جوامع شیوع زیادی پیدا کرده و دانشمندان برای رهایی از آن دست به دامان انواع گیاهان دارویی شده‌اند، سرطان پروستات است. این بیماری یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان و دومین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان، بعد از سرطان ریه در جمعیت مردان است. در شروع و پیشرفت سرطان پروستات نقش ژن‌های سرکوبگر تومور به‌خوبی شناخته شده است. کاهش یا فقدان بیان این ژن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات بدخیم بعدی و گسترش تومور از طریق متاستاز به سایر بافت‌های بدن باشد.

محققان کشور برای بیان بهتر ژن‌های سرکوبگر سرطان پروستات و نجات بیمار پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن از گیاه دارویی گزنه استفاده شده است. در این پژوهش که با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی به‌عنوان جانوران مدل انجام شده، محققان عصاره ساقه و ریشه گیاه گزنه را در نسبت‌های مختلف به موش‌های دچار سرطان تزریق کرده و سپس وضعیت بیان ژن‌های مهم سرکوبگر تومور در آنان را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این بررسی‌ها که در «فصل‌نامه یافته» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان منتشر شده‌، نشان داد که استفاده از عصاره گیاه دارویی گزنه می‌تواند فعالیت ژن‌های فوق را به‌خوبی افزایش داده و از این طریق، پیشرفت سرطان پروستات را کنترل کند.

دراین‌باره، خدیجه شاهرخ‌آبادی، پژوهشگر ژنتیک مولکولی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و همکارانش اظهار کردند: نتایج ارزیابی‌های ما نشان داد که بیان ژن‌های PTEN، MAGI-2 و SMAD-2 به دنبال استفاده از عصاره ریشه گیاه گزنه با فعالیت خوبی مواجه می‌شوند و غیرفعال شدن این سه ژن به‌عنوان عامل خطر برای پیشرفت سرطان در نظر گرفته می‌شود.

آن‌ها ادامه دادند: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از اثر عصاره هیدروالکلی ساقه و ریشه گزنه بر بیان ژن‌های فوق، مشخص شد که عصاره، اثر افزایش‌دهنده‌ای بر بیان ژن‌ها دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که عصاره ساقه و ریشه گیاه گزنه اثرات مهاری بر تومور القاشده داشته باشد.

پژوهشگران ژنتیک مولکولی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد افزوده‌اند: همچنین با توجه به افزایش بیان ژن در گروه‌های توموری نسبت به کنترل در روزهای اول، این‌طور به نظر می‌رسد که در مراحل اولیه القای تومور، افزایش بیان وجود دارد و در مراحل پیشرفته‌تر، با کاهش بیان همراه است. لذا این فرآیند می‌تواند به‌عنوان یک فاکتور شناسایی در مراحل اولیه سرطان، در نظر گرفته شود.

گفتنی است؛ گزنه، یک گیاه علفی و چندساله است که دارای ساقه‌های راست به ارتفاع نیم تا یک متر و حتی بیشتر است. گزنه غالباً در اماکن مخروبه، باغ‌ها و نواحی مرطوب خارج از شهر به‌صورت خودرو می‌روید و شامل واریته های مختلفی است که برخی از آن‌ها به‌عنوان گیاهان دارویی مهم، بسیار مورد توجه است.

منبع: ایسنا

کد خبر 514609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.