۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان

طراحی شهرهای زیست‌پذیر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران امروزی به حساب می‌آید چرا که جمعیت جهان با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است و افزایش ساخت و سازها، وجود فضاهای سبز و دیگر عناصر طبیعی در شهرها را به حداقل رسانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه در بسیاری از نقاط دنیا سازه‌های بتنی و آسفالتی سراسر شهرها را فرا گرفته و جایی برای فضاهای سبز بر جای نگذاشته است. طبیعت که در مورد شهر شامل فضاهای سبز و عناصر طبیعی است، کمترین جایگاه را در شهرهایی دارد که توسعه‌های شهری هر روز برای سازگاری بیشتر با جمعیت در حال گسترش است اما در این بین نیز بسیاری از برنامه‌ریزان حفظ محیط زیست و وجود طبیعت در شهرها را بسیار حائز اهمیت می‌دانند و تلاش می‌کنند شهرهایی بیوفیلیک یا طبیعت‌باره طراحی کنند که در آن‌ها، وجود عناصر طبیعی مانند فضای سبز و آب در هر مکانی نظیر دیوارها، پشت‌بام خانه‌ها و راهروها ضروری است. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان پرداخته می‌شود:

بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان

فریمنتل، استرالیا

فریمنتل شهری بندری واقع در ۲۲ کیلومتری جنوب پرت، کلانشهری در دهانه رودخانه سوان در جنوب غربی استرالیای غربی است. فریمنتل از تاریخچه‌ای غنی و منحصر به فرد برخوردار است که زمینه را برای تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی، اجتماعی و خلاقیت فراهم آورده است. فضاهای سبز و مداخلاتی که در طبیعت انجام می‌شود، جایگاه بسیار ارزشمندی در طراحی این شهر به خود اختصاص داده است به طوری که مدیران در نظر دارند تا سال ۲۰۲۹ از فریمنتل شهری با بیشترین ظرفیت فضای سبز به وجود آورند ضمن اینکه، حفظ محیط زیست و آثار فرهنگی را نیز در رأس برنامه‌های خود قرار دهند.

بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان

بندر فریمنتل در سال ۲۰۱۵ یعنی درست زمانی که به جایگاه دوم شهرهای "سیاره واحد" رسید به عنوان شهر پیشرو پایداری نیز شناخته شد. در جنبش شهرهای عضو سیاره واحد، تمام اعضا جامعه از مدیران تا متخصصان، طراحان، معماران و حتی مردم عادی تلاش می‌کنند زمینه‌های لازم را برای اتخاذ سبک زندگی سالم و افزایش نشاط شهروندی فراهم آورند. مدیران فریمنتل ادعا کرده‌اند که ۱۰ اصل پایداری شهری در برنامه‌ریزی‌های آن‌ها پیاده شده و به همین دلیل گواهی سیاره واحد به آن تعلق گرفته است.

بیرمنگام، بریتانیا

بیرمنگام که پس از لندن به عنوان دومین شهر پرجمعیت بریتانیا شناخته شده است در زمان‌های قدیم به عنوان قطب صنعتی میدلندز غربی انگلستان عمل می‌کرد و اکنون به طبیعت‌گرایی و حل مسائل مربوط به سلامت روی آورده است. مهم‌ترین گامی که مدیران در ایجاد شهر بیوفیلیک برداشته‌اند اجرای پروژه‌هایی عظیم برای افزایش دسترسی به رودخانه‌ها و کانال‌ها بوده است تا از این طریق بین مردم و طبیعت، پیوند برقرار کنند.

بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان

از سوی دیگر، طرح افزایش فضاهای سبز در سراسر شهر شکل گرفته و بر اساس آن قرار است از تمام مکان‌های بدون استفاده و فضاهای خالی برای پرورش درختان و گل‌ها برگرفته شود تا چشم‌اندازی سبز سراسر بیرمنگام را فرا گیرد و شهروندان با طبیعت پیوندی دوباره برقرار کنند. احیای سیستم‌های آبی در مرکز شهر طی چند سال اخیر، هر روز بر تعداد گردشگرانی افزوده است که برای تماشای زیبایی‌های منحصر به فرد آب از فاصله نزدیک به بیرمنگام سفر کرده‌اند. اگرچه بیرمنگام به عنوان یک شهر صنعتی و خاکستری در جهان شهرت دارد با این حال فضاهای سبز نیز به وفور در سراسر آن در حال گسترش است و چنین انتظار می‌رود در صورت ادامه روند طبیعت‌گرایی، بیرمنگام تا چند سال آینده به یکی از سبزترین شهرهای دنیا تبدیل شود.

سنت لوئیس، ایالات متحده آمریکا

سنت لوئیس، شهر و بندری در ایالت میزوری آمریکا از یک میراث طبیعی بسیار منحصر به فرد برخوردار بوده و تنوعی از اکوسیستم‌هایی را در بر گرفته است که بیشترین مزایا را برای ساکنان و گونه‌های حیوانی به ارمغان می‌آورد. مدیران شهر پس از پیوستن به شبکه شهرهای بیوفیلیک جهان، اقدامات عدیده‌ای را برای حفظ جایگاه خود اعمال کرده‌اند.

بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان

به عنوان مثال، حفظ طبیعت و ایجاد فرصت‌هایی برای پیوند ساکنان شهر با دنیای طبیعی در رأس برنامه‌های آن‌ها قرار گرفته است و سپس مدیران به اشتراک اطلاعات و نگرش‌های خود در مورد ابزارها، تکنیک‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های موفق بیوفیلیک با یکدیگر پرداخته‌اند. برنامه‌ریزان سنت لوئیس در نظر دارند مدیران شهرهای دیگر آمریکا و حتی جهان را در پیاده‌سازی پروژه‌های طبیعت‌گرا یاری دهند که این کار از طریق حمایت فنی و حرفه‌ای محقق خواهد شد.

ولینگتون، نیوزلند

ولینگتون پایتخت نیوزلند دارای یک موقعیت جغرافیایی، تاریخچه طبیعی و فرهنگی و همچنین توسعه شهری بسیار منحصر به فرد است که همه این ویژگی‌ها زمینه را برای طبیعت‌گرایی آن فراهم آورده است. این کلانشهر بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و به علت بادهای زیاد خود، به "شهر بادی" در جهان شهرت دارد.

بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان

مدیران ولینگتون برای اینکه از پایتخت نیوزلند یک شهر بیوفیلیک بسازند، سه هدف اصلی را مورد توجه قرار داده‌اند؛ آن‌ها می‌خواهند از گوشه و کنار شهر برای ایجاد فضاهای طبیعی بهره گیرند، اقتصاد خود را تغییر داده و تأثیرات منفی بر محیط زیست را کاهش دهند و در نهایت مردم را به مشارکت در بهبود و گسترش فضاهای سبز تشویق کنند.

علاوه بر این، مدیران ولینگتون قصد دارند اقدامات متعددی  برای حفظ گیاهان و جانواران شهر انجام دهند؛ تبدیل ۲۲۵ هکتار زمین به فضای سبزی عظیم که اولین محیط طبیعی کاملاً محافظت شده در جهان به شمار می‌رود از مهم‌ترین اقدامات آن‌ها در این زمینه است.

بهترین شهرهای بیوفیلیک جهان

کد خبر 514600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.