میرکاظمی: برای جلوگیری از ناملایمات آینده نیازمند تغییر ریل هستیم

رییس سازمان برنامه ریزی و بودجه گفت: باید ریل را عوض کرد تا بتوانیم جلوی ناملایمات را در آینده بگیریم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه‌ریزی و بودجه، مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه شنبه ۲۳ مرداد برگزار شد.

در این مراسم «محمد مخبر»، معاون اول رئیس جمهوری، حکم انتصاب «مسعود میرکاظمی»، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه که توسط رئیس جمهوری امضا شده بود را به وی اعطا کرد و با اهدای لوح تقدیر از خدمات «محمد باقر نوبخت» رئیس سابق سازمان یاد شده نیز قدردانی کرد.

مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مراسم اظهار کرد: خداوند توفیق دهد تا بتوانیم با همکاری هم باری از دوش مردم عزیز برداریم، کار آسانی نیست، ولی باید این شرایط را پشت سر بگذاریم. مباحث را در چند بخش مطرح و نتیجه گیری می‌کنم. تشکر می‌کنم از تمام عزیزانی که زحمت کشیدند، میدانم در هر مقطعی درهر دولتی همه کارمی کنند، ممکن است نقدهایی هم باشد ولی این به معنای در نظر نگرفتن زحمات دوستان نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر برگردیم به بعد از پیروزی انقلاب شرایطی داشتیم که گاهی جنگ یا صلح یا در وضعیت تحریم‌ها ضعیف بوده و گاهی تشدید تحریم قیمت نفت گاهی بالا و گاهی پایین بوده است، سلیقه‌های مختلف سیاسی حاکم بوده، چه کارگزار، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، ولی آنچه که به عنوان شاخص‌های کلان اقتصادی مطرح می‌شود، بیشتر اوقات مطلوب نبوده است و شاید بتوان گفت مطلوب نبوده است. وقتی صحبت از رشد اقتصادی شده ۸ درصد را درنظر می‌گرفتند و ۵/۳ درصد آن را از محل بهره‌وری در نظر گرفته می‌شد که عملاً تحقق پیدا نکرده است.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه تاکید کرد: همه طی این سال‌ها دنبال تورم یک رقمی بودند ولی متأسفانه بسیاری از مواقع دچار تورم دو رقمی در کشور بودیم. نرخ بیکاری یک رقمی در برنامه قرار می‌دادند ولی محقق نمی‌شد و عمدتاً ما دو رقمی بودیم. این نشان می‌دهد که مشکلی وجود دارد ولی نباید این را گره بزنیم به تحریم، بله تحریم تأثیر دارد و کسی رد نمی‌کند. ولی شرایطی بوده که تحریم جدی نبوده ولی ما همین مشکلات را داشتیم. جاهایی بوده نفت هم فروختیم ولی نابسامانی در شاخص‌های کلان در کشور را هم داشته‌ایم. باید آدرس‌های درست اقتصادی بدهیم تا بتوانیم مشکل را ریشه‌یابی و شناسایی کنیم و برایش راه حل اساسی پیدا کنیم.

میرکاظمی تصریح کرد: فارغ از همه تجربه‌هایی که در کشور وجود دارد، اگر شاخص‌های بهره‌وری در ۴۰ سال گذشته را بررسی کنیم یا ثابت بوده و یا منفی، چرا باید این‌طور باشد. حجم بالای سرمایه گذاری در کشور انجام شده، اما تولید مؤثری نداشته‌ایم. چرا امروز باید ۹۰ درصد واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی ما تعطیل باشند. به شما قول می‌دهم که خیلی از این واحدها اگر تحریم هم نبود، تعطیل بودند. در بعضی از جاها ۱۰ واحد نیاز به کالا داشتیم، ۱۰۰ واحد ظرفیت تولید ایجاد شده است، چرا باید اینگونه منابع را به هدر رود. آیا نیاز نیست در راهبردهای توسعه‌ای بازنگری کنیم که از هدر رفت منابع کشور جلوگیری شود.

وی گفت: در بهره‌وری سرمایه، کل و نیروی انسانی وضعیت خوبی نداشتیم. علیرغم خروجی‌های بالای در سطح دکترا و کارشناس ارشد در رشته‌های مختلف و رشد علمی ۱۱ برابری ولی متأسفانه در شاخص بهره‌وری نیروی انسانی، وضعیت خوبی نداشته‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: این نشان می‌دهد باید دقیق‌تر و ظریف‌تر مسائل کشور رصد شود. علیرغم اینکه سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت‌ها شده، یعنی متوسط رشد اقتصادی کشور نامطلوب و تورم در ده سال گذشته عمدتاً بالا بوده مانند چند سال گذشته، در طول ۴۰ سال گذشته بجر چند سال معدود که مردم آسایش داشتند بقیه مواقع افزایش هزینه و تورم دو رقمی داشته‌ایم.طی هشت سال گذشته متوسط خوراکی‌هایی که بانک مرکزی اعلام می‌کند حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد است، ۷۰۰ درصد در مسکن و همین طور ۸۰۰ درصد در خودرو رشد داشته‌ایم. آیا این مسیری است که بتواند ادامه پیدا کند. بنظرم باید روی این‌ها فکر کنیم. ریل را بایستی تغییر داد.

میرکاظمی یادآور شد: امروز که ما داریم دولت را تحویل می‌گیریم، وضعیت مطلوب نیست. شاید بگویم بودجه امسال هم کسری دارد و می‌خواهم به کسری‌های گذشته هم اشاره‌ای کنم و فکری برایش بکنیم. خرداد سال ۱۳۹۲، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی داشتیم و خرداد ۱۴۰۰ در سایت بانک مرکزی گزیده‌های آمار اقتصادی بخش پولی- بانکی ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی است که ۹۰ درصد آن مربوط به دولت است نه شرکت‌ها، در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌ها را که بررسی کنیم طلب ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت دارند. است، وزارت نیرو بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی برای برق و بخش دیگر برای پیمانکاران و … است. این وضعیتی است که داریم می‌رسیم به این نقطه که آیا می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم.

وی افزود: سال گذشته مبلغ ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عملکرد مصارف کشور بوده که به یکباره امسال می‌شود ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان؛ در شرایطی که تحریم هم شدیدتر شده است. این فرآیند نمی‌تواند ادامه پیدا کند، اگر سقف اول بودجه هم که در نظر گرفته شود مبلغ ۹۳۷ هزار میلیارد تومان هست آیا امکان تأمین پایدار برای آن وجود دارد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال ۱۳۹۱ عملکرد هزینه جاری ۸۹ هزار بوده که امسال به ۹۰۰ هزار رسیده، آیا شرایط اقتصادی خوب بود؟ اقتصاد مقاومتی را رعایت کردیم؟ که این رشد ده برابر در برنامه قرار گرفته. من نمی‌خواهم نافی زحمات دوستان باشم، اما ادامه این مسیر به کجا می‌رسد؟

میرکاظمی در ادامه گفت: ۴ سال بگذرد بدهی‌های این دولت هم از هزار و اندی میلیارد تومان که سر رسید آن رسیده است ۱۰۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزوده و به دولت بعد برسد. باید بازنگری کنیم. من بودجه سال ۹۹ را بررسی کردم ۵۰ درصد از درآمدهای مالیات عمومی و ۳۰ درصد دارایی‌های مالی است. امسال پرداخت‌هایی که تا الان شده اگر سقف اول را در نظر بگیریم (همان ۹۳۷ هزار میلیارد تومان) است، واقعیت این است که چرا ما باید به این نقطه برسیم. عملکرد درآمدی ما ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بوده، در صورتی که مصارف ما ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است. ۵۴ تا ۵۵ هزار از تنخواه استفاده شده است. هشتاد و اندی هزار میلیارد از فروش دارایی بوده و معادل تقریباً ۲۸۰ هزار میلیارد تومان که پرداخت کردیم معادل ۱۴۰ هزار میلیارد ریال آن معادل پنجاه درصد منابع ناپایدار بوده که باید تا پایان سال را خداوند به خیر بگذراند.

به گفته وی، نقدینگی به استناد بانک مرکزی از خرداد ۹۲ که ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بوده به ۳,۷۰۰ هزار میلیارد تومان تا پایان خرداد ۱۴۰۰ رسیده است این روند ادامه پیدا کند. حجم نقدینگی به ۴,۵۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. چه توقعی از مردم داریم که تحمل کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ایران کشور ثروتمندی است، انصافًا منابعی که ما در اختیار داریم در بسیاری از کشورها ندارند. در منابع نفت و گاز رتبه اول داریم، معادن، حوزه‌های کشاورزی که در منطقه استوایی قرار گرفته‌ایم، نیروی جوان و تحصلیکرده آماده کار داریم چرا باید شرایط اینگونه باشد. در ضریب جینی وضع خوبی نداریم، فاصله طبقاتی طی هشت سال گذشته بیشتر شده است، به این معنی که فقیر فقیرتر و دارا، داراتر شده است. آیا می‌توان این روند را ادامه داد.

میرکاظمی توضیح داد: من قصد این را ندارم اجر کسی را ضایع کنم در همه دولت‌ها این مسائل بوده، باید سراغ ام المسائل رفت. مسئله اصلی کشور کجاست؟ که ما علیرغم سرمایه گذاری‌هایی که شده چرا شاخص‌های کلان کشور بهبود پیدا نمی‌کند. آیا با این مشکل باید جلو برویم؟ تا کجا می‌توانیم ادامه دهیم؟ بحث‌های منطقی در سازمان برنامه که کارشناسان دلسوز دارد باید انجام شود. اگر بودجه به این ترتیب باشد یعنی این سازمان عریض و طویل و سایر عزیزانی که در استان‌ها فعالیت دارند می‌توانند با ۵۰ نفر این کار را انجام دهند. اما این نیروی عظیم که قاعدتاً باید از فرهیختگان کشور باشند، باید ریل را عوض کرد. این ریل درستی نیست. ما نیاز به یک سازمان انقلابی، مدبر و در تراز انقلاب اسلامی داریم تا بتوانیم جلوی ناملایمات که می‌تواند در آینده رخ دهد را بگیریم.

وی مطرح کرد: امروز شاهدیم در سال ۱۴۰۰ با رشد ده برابری در هزینه جاری نسبت به عملکرد ۹۱ روبرو هستیم. ۱۰ برابر در طول ۸ سال، سال آینده چه کار باید انجام شود؟ تا کجا می‌توانیم ادامه دهیم. این بدهی‌هایی که پشت سر هم هست را باید چکار کرد؟ رؤسا می‌آیند و می‌روند نمی‌خواهیم جایی را متوقف کنیم باید یک انضباط ایجاد شود. برداشت‌های مکرر از صندوق توسعه ملی به چه معنایی است. از وزیر اقتصاد در مجلس سوال کردم چرا از صندوق مکرر برداشت می‌کنید. اوراق، بدهی به بانک‌ها، آیا امسال امکان استفاده از تنخواه وجود دارد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: درخواستم از عزیزان این است که بپذیرند من به همه زحمات آنها و سایر عزیزان و مدیران در دیگر دستگاه‌ها آگاه هستم. مدیران ما در حال مستهلک شدن هستند، اگر کارها نظام و سیستم پیدا کند و دارای انضباط شود، این همه استهلاک در مدیران و کارشناسان به وجود نمی‌آید و وضعیت مناسب خواهد شد.

میرکاظمی یادآور شد: از همه فرهیختگان در این سازمان و دستگاه‌ها درخواست می‌کنم که در این زمینه راه حلی را پیدا کنند که ما به جز اصلاح مسیر حرکت راه حل دیگری نداریم.

وی افزود: در ۴۲ سال گذشته سرمایه گذاری‌های سنگینی در زیرساخت‌ها شده، چرا تورم و بیکاری بیداد می‌کند؟ بله تحریم وجود دارد، ما بیش از ۴۰ سال است که با تحریم درگیر هستیم، ما در دوران دفاع مقدس برای تأمین قطعات خودروهای نیروهای مسلح مشکل داشتیم، جهان آن را در اختیار ما نمی‌گذاشت و در داخل نیز قدرت تولید نداشتیم، اما امروز قدرت تولید داریم، نباید تحریم را بیش از اندازه بزرگ کنیم. ما امروز قدرت داریم، ما در گذشته برای ساختن یک سلاح کوچک نه توان، نه قدرت و نه توان علمی نداشتیم، ولی امروز جز چند کشور اول در نیروهای مسلح هستیم. ما تجهیزات نظامی داریم چطور در آنجا موفق شدیم، در سایر بخش‌ها هم می‌توانیم موفق شویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز قدرت تولید داریم، که در گذشته نداشتیم، ما کوچک‌ترین ابزارها را نمی‌توانستیم بسازیم و جهان آن را در اختیار ما نمی‌گذاشت با یک لطایف الحیلی آن را تأمین می‌کردیم، امیدوارم با درک دقیق شرایط و آشنایی کامل به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور بخصوص نیروی انسانی بتوانیم مشکلات را به صورت دقیق شناسایی و راه حل آن را پیدا کنیم.

میرکاظمی تصریح کرد: این سازمان علاوه بر اینکه باید بودجه را مدیریت کند باید مدیریت برای ریل گذاری کشور را هم انجام دهد. اگر بتوانیم این کارها را انجام دهیم یک سازمان مؤثر و موفق خواهیم شد. در گذشته دوستان زحمت کشیدند و تا جایی هم موفق بودند اما الان باید قوی‌تر و با دقت بیشتر و با اراده قوی‌تر باید "اصحاب ما می‌توانیم" باشیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم موفق باشیم. مذاکره جای خودش را دارد، امیدوارم که به نتیجه برسند و به نتیجه هم نرسند کشور ضعیف و فقیری نیستیم، منابع فراوانی داریم، نیروی انسانی و پتانسیل داریم، باید فضا را ایجاد کنیم که اینها بتوانند نمو کنند.

کد خبر 514559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.