بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت سپید ماکیان در سه ماه اخیر، با رشد ۱۸۱ درصدی به هفت هزار و شش میلیارد ریال، سود ناخالص شرکت با رشد ۷۱۰ درصدی به دو هزارو ۳۷۳ میلیارد ریال و سود خالص شرکت با رشد ۲.۱۲۶ درصدی به هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۲۳ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش سه هزار و ۷۹۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۳۴۲ واحدی در سطح ۴۲۲ هزار و ۶۸۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۲۶ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۸ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۹۴ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۳۰۶ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹۰ هزار و ۵۱۴ و ۱۲۹ هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۲ میلیارد و ۸۲۳ میلیون و چهار میلیارد و ۹۸ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت سپید ماکیان

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت رشد ۱۸۱ درصدی داشته است و به هفت هزار و شش میلیارد ریال رسیده است. (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت ایجاد شده است)

سود ناخالص شرکت رشد ۷۱۰ درصدی داشته است و به دو هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال رسیده است. (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود)

سود خالص شرکت رشد ۲.۱۲۶ درصدی داشته است و به هزار ۹۷۲ میلیارد ریال رسیده است. (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است)

سود خالص هر سهم معادل با هزار و ۹۴۶ ریال است. (سه ماهه) (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت)

سرمایه ثبت شده شرکت هزار و پنج میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: شرکت با رشد ۳۹ درصدی به هفت هزار میلیارد ریال رسیده است. (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است)

حقوق مالکانه: شرکت رشد ۳۲ درصدی داشته است و به هشت هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال رسیده است. (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت)

تابلوی معاملات

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۸.۴۲ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۲.۰۴ است. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نبوده و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم

به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از دوشنبه ۲۵ تا شنبه ۳۰ مرداد تعطیل اعلام شد. این تعطیلی پس از آن اعلام شد که پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای کشور داده شده بود. آنگونه که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده قرار است از دوشنبه ۲۵ مرداد ماه تا شنبه ۳۰ مرداد تعطیل اعلام شده است. اما هنوز هیچ جزئیاتی از این تعطیلی اعلام نشده است. اینکه آیا این تعطیلی به معنای لاک داون کشور است و همه شهرها را در بر می‌گیرد و یا فقط تهران را شامل می‌شود.ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که جزئیات تعطیلی را اعلام می‌کند این موضوع یکی از دلایل افزایش سطح عرضه‌ها در روز جاری بود.

افزایش ۲۳۰ درصدی درآمد پتروشیمی ایران تا سال ۱۴۰۶

با تعریف طرح‌های جدید و پیشران در صنعت پتروشیمی، آن‌گونه که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده، درآمد این صنعت تا سال ۱۴۰۶ به بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد که در مقایسه با درآمد ۱۵ میلیارد دلاری در سال ۹۹، رشد ۲۳۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. میزان دریافت خوراک با اجرای طرح‌های جدید در قالب طرح‌های پیشران تا سال ۱۴۰۶ به ۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و ظرفیت این صنعت به ۱۶۷ میلیون تن در سال می‌رسد

انتظار اولویت دار از دولت سیزدهم، اجتناب از قیمت گذاری دستوری است

دهقان دهنوی معتقد است اگر دولت جدید از نگاه و رویکرد قیمت گذاری دستوری کالاهای تولیدی شرکت‌ها اجتناب کند، علاوه بر رفع موانع تولید، مسیری جدید در اقتصاد کشور باز می‌شود تا شرکت‌های زیان‌ده، خیلی سریع در مدار رشد و سوددهی قرار گیرند و بازار سرمایه نیز جانی دوباره گیرد. او با بیان اینکه دولت باید اجازه دهد تا قیمت‌ها در بازار بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا کشف شود، افزود: اگر قیمت گذاری دستوری کنار گذاشته شود، بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس متحول خواهند شد که منافع این تحول نیز به تولید و مردم خواهد رسید.

اخبار شرکت‌ها

فارس: صورت سود و زیان دو زیرمجموعه غیر بورسی شرکت منتشر شد: پتروشیمی بندر امام در سال ۹۸ سود خالص ۲.۶ همتی را داشته که در سال ۹۹ به ۶.۷ همت رسیده است. این شرکت در سال ۹۹ فروش ۲۲ همتی، سود ناخالص هفت همتی را داشته است.

پالایش گاز بید بلند نیز که از دی ۹۹ شروع به کار کرده است فروش ۲.۴ همتی داشته که به سود ناخالص ۷۰۰ میلیاردی رسیده است و در همین حدود هزینه مالی سبب شده است سود خالصی ثبت نکند. شرکت عنوان داشته است به دلیل عدم تأمین خوراک دریافتی از سوی شرکت ملی نفت، تأخیر در اجرای تأسیسات ذخیره سازی و منطبق نبودن خوراک های دریافتی با سطح استاندارد پالایشگاه، کاهش تولید داشته است.

کمنگنز و افزایش سرمایه: گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۰۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به مبلغ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور سرمایه گذاری در شرکت فرو آلیاژ نیزار احیا سپاهان (واحد تولید فروسیلیکو منگنز) و همچنین نوسازی و بهسازی ماشین آلات تولید جهت بهره برداری از معادن که در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

شاملا: هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۲۲۱ درصدی از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور به منظور جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در اجرای پروژه تولید سولفات پتاسیم و کلرید کلسیم، پروژه نمک تصفیه و تأمین ماشین آلات سنگین بهره برداری از معادن پیشنهاد کرد.

ودی: هیأت مدیره این شرکت موظف شد برای افزایش سرمایه ۱۶۸ درصدی طرح توجیهی ارائه دهد.

لسرما: انعقاد قرارداد فروش و حمل وراه اندازی ۱۶۲ دستگاه هواساز و شناسایی درآمد ۳۳.۵ میلیارد تومانی

خزر: افزایش نرخ ۱۰ درصدی همه محصولات شرکت

تنوین: پذیرش تعهد پذیره نویسی اوراق مرابحه و شناسایی درآمد ۲۸۳ میلیارد تومانی طی ۴.۵ سال

تمحرکه: شناسایی زیان ۲.۵ میلیارد تومانی در سه ماه ابتدای سال

بازارهای جهانی

در هفته‌ای که گذشت بازار سهام آمریکا توانست موقعیت خود را در سقف‌های تاریخی حفظ کند. داده‌های تورمی ضعیف در سمت مصرف کننده و در نتیجه تعدیل شدن چشم‌انداز در رابطه با حرکت فدرال رزرو به سمت سیاست‌های انبساطی، عامل صعود شاخص‌های سهام آمریکا بود. علی رغم اینکه شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا کمتر از انتظارات منتشر شد اما شاخص قیمت تولیدکننده در حالی که انتظار می‌رفت با رشد ۰.۶ درصدی همراه شود، رشد یک درصدی را ثبت کرد.

داده‌های تورمی آمریکا نشان می‌دهد که علی رغم اینکه تولیدکنندگان با توجه با افزایش قیمت مواد اولیه، تحت فشار قرار گرفته‌اند، اما این تورم به مصرف کننده منتقل نشده است. در بازار ارز، شاخص دلار در معاملات روز جمعه در واکنش به شاخص تمایلات مصرف کننده دانشگاه میشیگان، تا محدوده ۹۲.۵۲ واحد کاهش پیدا کرد. این شاخص در حالی که انتظار می‌رفت مانند ماه گذشته، ۸۱.۲ واحد منتشر شود به ۷۰ واحد کاهش پیدا کرد که بهانه کافی برای تضعیف دلار فراهم شد.

قیمت طلا که در معاملات روز ابتدایی هفته، تا محدوده هزار و ۶۹۰ دلار نیز کاهش پیدا کرده بود، تمام ریزش خود را جبران کرد و به هزار و ۷۸۰ دلار رسید. نفت نیز در ابتدای هفته تا محدوده ۶۷.۶۴ دلار کاهش پیدا کرد اما در نهایت در قیمت ۷۰.۵۹ دلار به کار خود پایان داد. فلزات پایه نیز با افزایش قیمت همراه بودند. در بازار اوراق قرضه نیز بازدهی اوراق قرضه تحت فشار قرار گفت و تا محدوده هزار و ۲۸۳ درصد کاهش پیدا کرد.

علاوه بر داده ضعیف اقتصاد آمریکا در روز جمعه، کرونا دلتا و پیامدهای احتمالی آن به ویژه در چین و سخت‌گیری دولت چین برای کسب و کارها، عامل حمایت از دارایی‌های امن، افت بازدهی اوراق قرضه و همچنین تقویت ین ژاپن و فرانک سوئیس در معاملات روز جمعه شد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری بانک صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی (امیر صباغ)، کانال تحلیلی مبین تحلیل، معدن ۲۴، ره آورد، بورس ویو

کد خبر 514461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.