شهردار آینده باید اشراف کامل بر موضوعات شهری داشته باشد

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: شهردار منتخب علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی، باید سابقه فعالیت در ساختار شهرداری و مدیریت شهری را داشته باشد بدان معنا که مسائل مدیریت شهری را از نزدیک لمس و درک کرده و اشراف کامل بر موضوعات متعدد داشته باشد.

شهریار آل‌شیخ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دوره‌های چهار ساله شهرداری برای مدیریت شهر در حوزه‌های چند بعدی با پیچیدگی‌های خاص بسیار کوتاه است.

وی با تاکید بر اینکه شهردار نباید با رویکرد سعی و خطا انتخاب شود، افزود: شهردار یک شهر باید موضوعات شهری، فضای شهرداری، ظرفیت‌ها و امکانات آن همچنین حیطه وظایف و اختیارات خود را بشناسد و سابقه فعالیت در مدیریت شهری داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد شهری تصریح کرد: شهرداری نهادی با شرح وظایف بسیار زیاد است به طوری که حدود ۱۵۰ وظیفه را باید در شهر انجام داده و به مردم خدمت‌رسانی کند فعالیت‌هایی که در هیچ شرایطی تعطیل بردار نیست، بنابراین شهردار باید وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهد.

وی با تاکید بر لزوم شناخت اولویت‌های شهر از سوی شهردار منتخب، تصریح کرد: در هر دوره‌ای از مدیریت شهرها، اولویت‌هایی مطرح و مورد تاکید قرار می‌گیرد، گاهی فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت پذیری، حمل و نقل عمومی یا دیگر موارد در اولویت است که انتخاب شهردار نیز باید بر اساس رویکرد و اولویت مدیریت شهری انجام شود.

آل‌شیخ با بیان اینکه شهردار باید بر اساس اقتضائات شهر انتخاب شود، گفت: بسیاری از شهرها برنامه‌های تدوین شده دارند که می‌توان به آنها مراجعه کرد، برنامه‌هایی که امکان اصلاح و بازنگری دارد بنابراین اینکه در یک دوره، مدیران شهری بخواهند تمام موارد را از صفر آغاز کنند بی‌شک مسیر پر خطایی را خواهند پیمود.

وی با تاکید بر اینکه یک مدیر برنامه‌پذیر می‌تواند موفق باشد، اظهار کرد: شاخص‌های عمومی شهردار به لحاظ سلامت و شفافیت سوابق و توان مدیریتی حائز اهمیت است و افرادی با روحیه و سبک زندگی، شفافیت و سلامت مشخص باید انتخاب شوند.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به دیگر شاخصه‌های انتخاب شهردار ادامه داد: شهردار منتخب علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی، باید سابقه فعالیت در ساختار شهرداری و مدیریت شهری را داشته باشد بدان معنا که مسائل مدیریت شهری را از نزدیک لمس و درک کرده و اشراف کامل بر موضوعات متعدد داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌پذیری مدیریت‌های شهری، گفت: بسیاری از مدیریت‌های شهری سعی می‌کنند دیدگاه‌ها را از صفر آغاز کنند در حالی که شهر در دوره‌های قبل فعال بوده و کارهایی انجام شده است بنابراین نباید از صفر آغاز کرد.

آل شیخ تصریح کرد: برنامه‌پذیری و تسلط بر اجزای برنامه‌ریزی بسیار مهم است تا ضمن اصلاح مسیرهای گذشته، پیشرفت امور در بخش‌های مختلف محقق شود.

کد خبر 514412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.