امشب خوشه کروی M15 قابل رصد خواهد بود

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه کروی M15 شنبه _۲۳ مردادماه_ با قدر ۶.۲ با یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ قابل مشاهده است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خوشه کروی M15 یا NGC 7078 روز شنبه ۲۳ مردادماه با قدر ۶.۲ در صورت فلکی اسب بالدار یا فرس اعظم به خوبی در آسمان قابل رصد است. میل خوشه کروی مد نظر ۱۲ درجه و ۱۰ دقیقه قوسی شمالی است بنابراین دیدن آن از نیمکره شمالی آسان‌تر است و در کل می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۸۲ درجه شمالی تا ۵۷ درجه جنوبی مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: امشب خوشه کروی M4 را رصد کنید

وی افزود: خوشه کروی M15 تمام شب از مختصات رصدخانه لارستان قابل مشاهده است بدین صورت که هنگام غروب حدود ساعت ۲۰:۳۳ در موقعیتی ۲۸ درجه بالاتر از افق شرقی قابل رصد است و سپس ساعت ۰۰:۵۴ بامداد در موقعیت ۷۴ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و قبل از طلوع آفتاب حدود ساعت ۰۵:۲۵ دقیقه، ۲۵ درجه بالاتر از افق غربی غیر قابل رصد می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه کروی M15 با قدر ۶.۲ جرم کم نوری است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست اما می‌توان آن را به کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ رصد کرد.

وی تصریح کرد: خوشه‌های کروی از میلیون‌ها ستاره تشکیل شده و تقریباً گرد است و بیشتر از ستارگان پیر تشکیل شده و همگی در ارتباط گرانشی با یکدیگر قرار دارند. زمان تشکیل این خوشه‌ها به زمان شکل‌گیری کهکشان راه شیری بازمی‌گردد.

کد خبر 514321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.