اثربخشی واکسن چینی سینوفارم در برابر کرونا ۵۰.۴ درصد است

یک بررسی در کشور پرو نشان می‌دهد که تزریق دو دوز واکسن کرونای چینی سینوفارم در پیشگیری از عفونت در کارکنان پزشکی ۵۰.۴ درصد اثربخشی داشته است و تزریق دوز سوم یادآور باید در نظر گرفته شود.

به گزارش ایمنا، این پژوهش که درباره واکسن شرکت چینی سینوفارم به نام BBIBP-CorV انجام شد، داده‌های به دست آمده در فاصله ماه‌های فوریه تا ژوئن (اسفند تا خرداد) یعنی هنگامی که پرو دستخوش موج دوم شیوع با سویه‌های لامبدا و گامای کروناویروس بود را بررسی کرده و در حدود ۴۰۰ هزار نفر از کارکنان پزشکی خط مقدم انجام شده است.

اغلب این کارکنان پزشکی دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده بودند.

یافته‌های این بررسی که انستیتوی ملی بهداشت پرو با همکاری دو مؤسسه پژوهشی دیگر آن را انجام داده است، نشان می‌دهد: اثربخشی واکسن سینوفارم در پیشگیری از عفونت چندان بالا نیست و این موضوع با ید هنگامی درصد بالایی از جمعیت دو دوز واکسنشان را دریافت کردند، باید در نظر گرفته شود و تزریق دوزهای سوم یادآور واکسن برای افزایش محافظت کارکنان پزشکی خط مقدم می‌تواند مد نظر قرار گیرد.

البته این بررسی همچنین نشان داد که دو دوز واکسن سینوفارم در پیشگیری از مرگ ناشی از کووید -۱۹ اثر بخشی ۹۴ درصدی دارد.

برخی از کشورها از جمله کامبوج و امارات متحده عربی برای افرادی که دو دوز واکسن چینی سینوفارم را دریافت کرده‌اند، واکسن‌های آسترازنکا یا فایزر را به عنوان دوز سوم یادآور ارائه کرده‌اند. للی سولاری، یکی از پژوهشگران پرویی در این باره اظهار کرد: محتمل‌ترین چیز این است که در نقطه‌ای زمان به یک دوز سوم یادآور نیاز خواهیم داشت، پرسش این است که بهترین زمان و بهترین نوع واکسن برای این کار چیست؟

این پژوهشگر گفت: با این که اثربخشی واکسن سینوفارم در برابر عفونت‌ها نسبتاً پایین است، اما این میزان بر اساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت قابل قبول است. (این سازمان اثربخشی بالای ۵۰ درصد را قابل قبول می‌داند.)

سولاری ادامه داد: اکثریت موارد آزمایش‌ها به این علت انجام شده بود که کارکنان پزشکی دچار علائم شده بودند. در برخی موارد آزمایش به علت عفونت احتمالی انجام شده بود، اما اکثریت موارد آزمایش‌ها به علت علامت‌دار شدن این افراد بود.

داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم یا نهایی واکسن سینوفارم که در اختیار سازمان جهانی بهداشت گذاشته شده است، اثربخشی ۷۸.۱ درصدی آن را در برابر عفونت علامت‌دار کووید -۱۹ نشان می‌دهد. وزارت بهداشت پرو ماه پیش اعلام کرده بود که این واکسن در پیشگیری از مرگ ناشی از کرونا ۹۸ درصد اثربخشی دارد.

پرو بالاترین شمار مرگ سرانه ناشی از کرونا را در جهان دارد و دانشمندان می‌گویند علت این وضعیت شیوع سویه لامبدای کروناویروس (که سال پیش در پرو شناسایی شد) و نظام مراقبت بهداشتی ضعیف این کشور است.

سویه‌ی لامبدا اخیراً به علت انتشارش در ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر آمریکای لاتین مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، اما کارشناسان می‌گوید انتشار این سویه‌ی ظاهر در حال فروکش کردن است.

پژوهشگران ژاپنی در مقاله‌ای که هنوز داوری همتا نشده است، نشان داده‌اند که این سویه در بررسی‌های آزمایشگاهی نسبت به ویروس اصلی کرونا در برابر آنتی‌بادی‌های ایجاد شده بوسیله واکسن‌ها مقاومت بیشتری نشان داده است.

با اینکه بررسی پرو شامل عفونت‌های بی‌علامت هم می‌شد، اما به گفته سولاری در این بررسی آزمایش همزمان برای شناسایی همه موارد عفونت انجام نشده بود.

کارکنان پزشکی پرو به طور انحصاری با واکسن سینوفارم واکسینه شده‌اند، چرا که این واکسن نخستین واکسنی بود که وارد پرو شد و این گروه در صدر اولویت برای واکسیناسیون بودند. پرو همچنین برخی از مردم را با واکسن‌های فایزر و آسترازنکا واکسینه کرده است.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 514317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    7 0
    سلام خسته نباشید.من ۴۰سالمه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ واکسن چینی سینوفارم دوز اولشو تزریق کردم فقط گیجی وخارش در بدنم داشتم.۱۵سال داروی اعصاب کلونازپام مصرف میکنم بخاطر ناراحتی اعصابم.حساسیت شدید هم به پنیسلین ها دارم ازم تست نگرفتن .آیا در چند روز عوارض حساسیت معلوم میشه آیا منجر به ایست قلبی میشه.شما رو بخدا جوابمو بدید خیلی ناراحتم ازین موضوع.ممنون میشم.
    • حمید IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      3 0
      سلام حساسیت به واکسن تقریبا بلافاصله و حداکثر تا نیم ساعت بعد از تزریق مشخص میشه ، نگران حساسیت نباشید.
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 5
      زنده ای هنوز ؟
    • محمد TR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      8 1
      سلام بر دوست عزیز خداوند را شکر در کنار حوریان بهشتی و نهرها جای شما خالیست
    • مجید IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 3
      شما سینوفارم زدی الان حالت خوبه؟؟؟ 27 مرداد پیام گذاشتی امروز 24 شهریوره. تو این یک ماه عوارض دیگه ای نداشتید؟
    • زری IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 1
      الهی شکر که هنوز زنده ای
    • جواد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 3
      اگر مردی یه راست میری بهشت خوشحال باش چون بخاطر واکسن میمری
  • مهدی ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 1
    واکسن سینوفارم هیچ کارایی نه در پیشگیری و نه در جلوگیری از شدت وخامت حال بیمار کرونایی ندارد کشک بزنید بهتر سینوفارم است .بهترین واکسن ها مدرنا و فایزر و استارازنیکا بودند که ممنوع شدند و باعث مرگ سی و پنج هزار نفر شد..