برنامه ۸ نامزد تصدی سمت شهرداری مشهد ارائه شد

در جلسات فشرده شورای اسلامی شهر مشهد نامزدهای تصدی مسئولیت شهرداری برنامه‌های خود را ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد طی سه روز جلسات فشرده از روز سه شنبه ۱۹ مردادماه تا ۲۱ مردادماه نسبت به بررسی گزینه‌های انتخاب شهردار اقدام کردند.

کیانوش کیامرز، رضا شیران خراسانی، براتعلی خاکپور، خلیل الله کاظمی، سعید حسینقلی زاده مقدم، سید علی حسینی، عبدالله ارجائی و علی اصغر نیشابوری هشت گزینه نهایی تصدی مسئولیت شهرداری مشهد بودند که هر کدام به طور جداگانه برنامه‌های خود را در صحن علنی شورا ارائه و سپس به پرسش اعضای شورای شهر پاسخ دادند.

برنامه‌ریزی شهری مغز متفکر شهرداری است

کیانوش کیامرز در یکی از جلسات ارائه برنامه توسط نامزدهای شهرداری اظهار کرد: در برنامه من استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان و نخبگان در شهرداری مشهد لحاظ شده است.

وی افزود: تأمین منابع مالی، احیای فرهنگ و هویت شهری، ایجاد سازمان عالی اقتصاد، رسیدگی به مناطق حاشیه شهر و احیای بافت فرسوده اطراف حرم، جلوگیری از خام فروشی از اهداف برجسته ما در مدیریت شهری است.

نامزد تصدی مسئولیت شهرداری با بیان اینکه تأمین منابع مالی اصلی‌ترین چالش درآمدزایی است تاکید کرد: توجه به اخذ بودجه از طریق اوراق مشارکت دولت، استفاده از فاینانس، اسناد خزانه و سکوک، گرفتن وام، پیگیری مطالبات معوق شهرداری و دستاوردهای سفرهای ریاست جمهوری از منابع تأمین درآمد شهرداری‌هاست.

کیامرز اولویت اول حاشیه شهر مشهد را اشتغالزایی در این مناطق دانست و گفت: حجم عظیمی از تحصیل کردگان در این مناطق وجود دارد که با دادن فرصت و بهره‌گیری از آن می‌توان شریان‌های اصلی شهر را به مناطق کم برخوردار رساند، پخش امکانات شهری را در این مناطق متوازن کرد و کوچه‌های باریک و ترددهای سخت در این مناطق را با اختصاص دادن بسته‌های تشویقی بهبود بخشید.

مشهد گران اداره شده است

رضا شیران خراسانی در یکی از جلسات ارائه برنامه توسط نامزدهای شهرداری اظهار کرد: اگر به عنوان شهردار انتخاب شوم حتماً در اولین پیشنهادم برای شورای شهر تبصره ۱۶ قانون بودجه شهرداری را از یکصد میلیارد تومان به یک‌هزار و پانصد میلیارد تومان خواهم رساند.

وی ادامه داد: اولین معضل که باید رفع شود باز کردن معبرها برای رساندن خدمات است که در سال اول شورای شهر اتفاق می‌افتد. اقدام دومی که در حاشیه شهر باید انجام شود موضوع شبکه جمع‌آوری فاضلاب است. در حاشیه شهر آب‌های سطحی روان که مشکلات بهداشتی هم دارد زیاد است. مشکل شبکه فاضلاب جنوب شهر می‌تواند در این دوره از مدیریت شهری رفع شود.

نامزد تصدی شهرداری مشهد گفت: کمبود سرانه‌ها در حوزه خدمات شهری را می‌توان در یک برنامه چهار ساله به حد مطلوب رساند. باید کفه سنگین عدالت را به سمت مناطق کم برخوردار ببریم. تا در نظام بودجه‌ریزی تغییراتی حاصل نکنیم قطعاً پروژه‌ها در قسمت برخوردار شهر انجام می‌شود لذا باید بودجه‌ریزی متمرکز را به بودجه‌ریزی نیمه متمرکز تبدیل کنیم.

شیران با بیان اینکه شهر گران اداره می‌شود، افزود: سرانه جاری و عمرانی هر نفر در سال ۱۳۹۹ پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است در حالی که این سرانه در تهران سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و اصفهان دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است درحالی که اصفهان به لحاظ وسعت شهری از مشهد بزرگ‌تر است بنابراین نظام نامه‌ها باید مورد مطالعه و تطبیق مجدد باید قرار بگیرد

تحول مدیریت شهری مشهد در گرو شناخت زیستی محلات است

براتعلی خاکپور نیز در یکی از جلسات ارائه برنامه توسط نامزدهای شهرداری اظهار کرد: با توجه به چشم‌انداز ۱۴۰۴ الگوی حکمرانی پایدار شهری، چابکی در نهاد و ساختار مدیریت شهری، شفافیت فراگیر و انضباط مالی و هوشمند، مقابله ساختارمند با فساد و رانت خواری، سرعت و کیفیت در ارائه خدمات پایه شهری و شهروندی مشارکت مردم در تصمیمات و اداره شهر، الگوی ارتقا یافته تعلیم و تربیت در عرصه‌های متنوع زیست شهری، شهری تاب آور، زیست پذیری مولد و پویا، محیطی امن، زیبا و آرامش بخش از جمله تصویر کلان در افق آینده مشهد است.

وی در رابطه با الگوی حکمرانی خود گفت: شناسایی، پیشگیری و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه شهری، جذب حداکثری سرمایه خارجی و داخلی، استقرار شهرداری الکترونیک، سرعت بخشی به انجام امور مربوط به مردم در ادارات و سازمان‌های تابع شهرداری، ارتقا و توسعه کمی و کیفی خدمات ایمنی، نجات و امداد شهری، بهره‌مندی حداکثری از مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مردم در انجام وظایف شهرداری، دست‌یابی به شهر سبز و باطراوت و حفظ و توازن فضاهای سبز شهری، ایجاد زمینه وفاق شهری و تعامل حداکثری و ایجاد هماهنگی دستگاه‌ها و شهرداری و نترسیدن از فشار سیاسی الگوی حکمرانی ماست.

خاکپور الزامات تحول مدیریتی شهر مشهد را، شناخت میدانی و زیستی محلات و مناطق شهری مشهد دانست و افزود: تعامل سازنده با شورای شهر و نخبگان و دانشگاهیان و سرمایه گذاران، برنامه محور بودن در تمام اقدامات، شناخت اکوسیستم شهری و به‌کارگیری آن، فساد ستیزی و عدالت خواهی و هم افزایی، تعاملات اجتماعی با ذی‌نفعان شهری، رشد و ارتقا کارکنان شهرداری، قدرت تأمین منابع مالی و جوان‌گرایی مهمترین اصل در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، مالی و اقتصادی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی، حمل و نقل و ترافیک، فنی و عمرانی، معماری و شهرسازی، خدمات شهری و زیستی است که آن‌ها را به تفکیک ارائه خواهم کرد.

کارگروه ویژه شورای عالی حاشیه شهر باید در شهرداری مشهد راه اندازی شود

خلیل الله کاظمی نیز در یکی از جلسات ارائه برنامه توسط نامزدهای شهرداری ضمن ارائه برنامه‌های خود در هشت محور اظهار کرد: حیات پیرامونی حرم مطهر رضوی و اهمیت کارآمدی آن، محور فرهنگی و اجتماعی و زیارت، محور حاشیه شهر و ساماندهی آن بازنگری دفاتر تسهیلگری و شناسایی زمین‌های اطراف شهر و استفاده از زمین‌های خالی و ناکارآمد از اولویت‌های برنامه است.

وی افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت مساجد، محور مالی و اقتصادی و کسب درآمد بر حسب مشارکت پذیری شهروندان، عدالت و توزیع عادلانه، محور شهرسازی و معماری، محور حمل و نقل و ترافیک و محور خدمات و محیط زیست شهری در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

نامزد تصدی مسئولیت شهرداری مشهد گفت: هماهنگی بین بخشی و درون و برون سازمانی با محوریت سرمایه انسانی و فناوری اطلاعات، شهری هوشمند، پایدار، ایمن، خانواده محور با مدیریت پسماند و فضای سبز توسعه یافته می‌تواند هویت رضوی مشهد را ارتقا دهد.

کاظمی تاکید کرد: باید ستاد قوی و ویژه‌ای به نام شورای عالی حاشیه شهر تشکیل شود تا عدالت، مبارزه با رانت، افزایش اعتماد عمومی و شفافیت و پاسخگویی در شهرداری نهادینه شود.

برای گسترش شهر به نسخه واحد اعتقاد ندارم

سعید حسینقلی زاده مقدم در جلسه ارائه برنامه‌های خود برای تصدی مسئولیت شهرداری مشهد اظهار کرد: ویژگی وجود حرم رضوی، سرمایه معنوی، اقتصادی و پویای شهر است و هر تصمیم و اقدامی باید با توجه ویژه به این شاخص صورت گیرد.

وی افزود: تعهد به خدمت رسانی به شهروندان و زائران، الزام به هماهنگی و همکاری با نهاد آستان قدس، توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و خط مشی شفاف مقام معظم رهبری، توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در چهار سال آخر دوره مدیریت شهری از الزامات شهرداری مشهد است.

نامزد تصدی مسئولیت شهرداری مشهد تاکید کرد: وفاق و هم سویی فکری در برنامه‌ریزی‌ها توجه به جامعه علمی، انگیزه بخشی به مردم و تناسب رشد شهر با موقعیت‌های مکانی آن باید در اولویت قرار گیرد.
حسین قلی زاده مقدم در رابطه با اعتقاد نداشتن به نسخه واحد برای اداره و گسترش شهر گفت: توجه به اقتصاد، حمایت از اشتغال خانگی و مشخص کردن سهم شهرداری در حمایت از کسب و کارهای کوچک وظیفه شهردار مشهد است.

مدیریت شهری یتیم ترین حوزه است

سید علی حسینی در جلسه ارائه برنامه‌های خود برای تصدی مسئولیت شهرداری مشهد اظهار کرد: تاکید من بر توجه به ارائه پیشنهادات نیروهای خود شهرداری است چون آن‌ها در صف اول مدیریت شهری هستند.

وی در رابطه با برنامه‌های خود افزود: تشخیص درست مشکلات و معضلات شهری اولین قدم در جهت درمان آن است. کمبود آب دشت مشهد انتقال پساب و پروژه فاضلاب مشهد و نرخ پایین بازیافت از جمله مسائلی است که باید به طور جدی روی آن کار شود.

حسینی ادامه داد به جرأت می‌گویم مدیریت شهری یتیم ترین حوزه است. چرا که منافع شهرداری و ارائه خدمات آن به طور یکطرفه است.

نامزد تصدی شهرداری مشهد در خصوص برنامه‌های فرهنگی خود افزود جهان شهر مشهد باید شهری مبتنی بر فرهنگ رضوی باشد و هر برنامه در شهر باید یک پیوست رضوی داشته باشد. کمترین بهره از زائر را شهرداری می‌برد با وجود آنکه میزبان و خدمت رسان اصلی خود شهرداری است. شهرداری باید برای زائران و هدف از سفر آن‌ها، مدیریت اقتصادی و مالی هزینه‌های آن‌ها و درآمدهای پایدار شهری در این زمینه بزنامه‌ریزی کند.

وی افزود: اکنون که ریاست جمهوری و ریاست مجلس خود از شهر مشهد هستند و در این شهر خدمت کرده‌اند نباید از این فرصت و آگاهی غافل شویم.

مشهد باید به گونه‌ای اداره شود که درخور وابستگی به امام رضا (ع) باشد

سید عبدالله ارجائی در جلسه ارائه برنامه‌های خود برای تصدی مسئولیت شهرداری مشهد اظهار کرد: تبدیل یک باغ خصوصی به یک شهر جهانی چیزی جز نمایانگر بودن فلسفه ذاتی شهر مشهد در سرعت رشد و شکل پذیری آن نیست.

وی ادامه داد: مشهد باید به گونه‌ای اداره شود که درخور وابستگی به امام رضا (ع) باشد و ما می‌توانیم آغازگر و نهادینه ساز سبک انقلابی در مدیریت شهری باشیم.

ارجائی گفت: بسته سیاستی شورای ششم با رویکرد مردمی، تعاملی و ظرفیت محور ارائه شده است که اصلی‌ترین بازوی آن برای اداره مدیریت شهری شهرداری است. در مجموع رویکرد برنامه و ادغام همزمان می‌تواند مشهد را تبدیل به جهان شهر برکت کند.

نامزد تصدی شهرداری مشهد گفت نگاه مردمی، علمی بودن و جهادی بودن رویکرد تحول شهر مشهد است. ملاک باید نظر مردم باشد. فعالیت‌ها سلیقه‌ای نبوده و مبنای علمی داشته باشد و باید در ادغامی جهادی و آینده‌نگر و با بصیرت کامل به اجرای برنامه‌ها بپردازیم.

مدیران شهری باید عدل را سرلوحه تصمیمات خود قرار دهند

علی اصغر نیشابوری نیز در جلسه ارائه برنامه‌های خود برای تصدی مسئولیت شهرداری مشهد اظهار کرد: همه اقدامات مدیریت شهری از جمله خدمات، معماری و شهرسازی باید منتج به محیط زیست سالم برای همه شهروندان شود و اگر این امر محقق شود می‌توانیم بگوییم موفق بوده‌ایم.

وی افزود: توزیع نامتناسب منابع و امکانات در حاشیه شهر، عدم استقبال شهروندان از حمل و نقل عمومی، بی عدالتی در توزیع فضای سبز و خدمات و مالکیت‌های غیر رسمی در حاشیه شهر، غفلت از ظرفیت‌های اجتماعی مقوله زیارت، آلودگی زیست محیطی از چالش‌های پیش روی شهرداری مشهد است.

نیشابوری ادامه داد: مدیران شهری باید عدل را سرلوحه تصمیمات خود قرار دهند چراکه در جامعه اسلامی توازن، میان رشد فکری، معنوی و مادی از حقوق مسلم مردم است.

نامزد تصدی شهرداری مشهد گفت: ضرورت اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی را اولویت اهداف خود برشمرد و تاکید کرد نگه داشتن سقف بودجه نقطه شروع مشکلات است. این نظام باید متناسب با درآمد باشد و هزینه‌های مازاد در آن جبران گردد اما وقتی معیار هزینه‌ها باشد برای جبران کسری به ناچار مجبور به افرایش کمک دولت و یا فروش اموال می‌شویم. وابستگی سازمان‌ها به بودجه شهرداری باید کاهش پیدا کند و آن‌ها بتوانند خود منابع را تأمین کنند.

وی در رابطه با سیاست‌های خود در مدیریت شهرداری گفت: بهره‌گیری از مشارکت نخبگان و توزیع فرصت‌های اقتصادی عادلانه با جذب سرمایه گذاران می‌تواند انضباط و شفافیت در حوزه‌های مالی و مدیریت نقدینگی در شهرداری را ایجاد کند.

کد خبر 514171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.