کرمانشاهِ بلاتکلیف!

دلیل تعویق مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه در دوره ششم نامشخص بودن وضعیت دو عضو شوراست که بنا بر رأی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شده و حق حضور در شورا را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا، هیئت مرکزی نظارت اعلام کرد صلاحیت تعدادی از منتخبان شوراهای شهر کشور از جمله دو منتخب شورای ششم شهر کرمانشاه مورد تأیید نبوده و به همین علت مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه به تعویق افتاد.

البته گفته شد که برگزار نشدن مراسم تحلیف این شورا ارتباطی با نحوه برگزاری انتخابات ندارد و صحت انتخابات در هیئت‌های اجرایی، هیئت نظارت استان، شهرستان و مرکز به صراحت مورد تأیید قرار گرفته اما رد صلاحیت دو عضو منتخب شورا باعث این بلاتکلیفی است.

پس از یک هفته کش و قوس و در حالی که شهردار کرمانشاه نیز استعفا داده بود، قرار شد مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه با حضور ۹ نفر از ۱۱ نفر عضو برگزار شده و شورای شهر شروع به کار کند همچنین وزارت کشور یک ماه فرصت داد تا تکلیف دو عضو باقی مانده مشخص شده و تحلیف آن‌ها نیز انجام شود اما کلاف سردرگم شورای ششم همچنان ادامه داشت.

در حالی که تا چهارشنبه شب هفته گذشته فرماندار از مشخص نبودن زمان تحلیف خبر داد، بعد از ظهر پنج‌شنبه از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه برای برگزاری مراسم تحلیف دعوت شد که با توجه به رد صلاحیت سید حجت موسوی و سید پیمان موسوی و حضور نداشتن هاشم درویشی و میثم موسوی، طبق تصمیم شورای تأمین استان کرمانشاه، جلسه تحلیف به حدنصاب نرسید و برگزار نشد.

احسان حیدریان یکی از اعضای شورا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مغایرتی میان وزارت کشور و هیئت عالی نظارت بر انتخابات رخ داد و تعلل به این خاطر اظهار نظر از سوی مراجع مربوط اتفاق افتاد که این مشکل رفع خواهد شد.

وی افزود: حضور عضو علی‌البدل نیازمند توافق وزارت کشور و هیئت عالی نظارت است تا افراد تأیید یا رد شوند اما این اشخاص رأی آوردند و شورا هنوز تکلیف خود را در این خصوص نمی‌داند.

عضو شورای شهر کرمانشاه خاطر نشان کرد: همچنان جلسه شورا برگزار نشده و اجرای این جلسات مستلزم تحلیفی است که مدام به تعویق می‌افتد.

سالار احمدزاده، دیگر عضو شورای شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه به پنجشنبه _۲۱ مرداد ماه_ در فرمانداری موکول شده بود تا شورای شهر از بلاتکلیفی در بیاید اما این اتفاق نیفتاد. علت تغییر جلسه‌ها مشخص نیست و باید از فرماندار علت این تعویق‌ها را جویا شد.

بر اساس توافق میان وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی نظارت مرکزی مجدداً صلاحیت تعدادی از کاندیداهایی که در سراسر کشور رأی آورده بودند بررسی می‌شود که دو نفر از آنها عضو شورای شهر کرمانشاه هستند و دلیل تعویق مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه در دوره ششم نامشخص بودن وضعیت این دو عضو شوراست که بنا بر رأی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شده و حق حضور در شورای شهر کرمانشاه را ندارند.

از سوی دیگر سید پیمان موسوی با انتشار نامه‌ای بر حق خود در عضویت شورای شهر تاکید کرده و از فرمانداری خواستار صیانت از این حق شده است:

" نظر به اینکه حسب شنیده‌ها با صدور دعوتنامه برای برگزاری مراسم تحلیف اعضای منتخب شورای شهر کرمانشاه در دوره ششم، قصد برگزاری مراسم تحلیف بدون حضور اینجانب را دارید، جهت پیشگیری از وقوع اقدام غیر قانونی به استحضار می‌رساند اینجانب منتخب قانونی مردم شهر کرمانشاه می‌باشم که در انتخابات قانونی برگزار شده با احراز آرای لازم به عنوان عضو شورای شهر کرمانشاه انتخاب شده‌ام.

همانگونه که می‌دانید از جمله حقوق قانونی مقرر در قانون اساسی و سایر قوانین برای اینجانب حق انتخاب شدن است و از توابع این حق، تقید مراجع قانونی به تحقق آن و دعوت از اینجانب جهت اجرای مراسم تحلیف به عنوان عضو شورای شهر می‌باشد.

لذا بدیهی است چنانچه هر شخصی در هر مقامی و در هر درجه‌ای مردم را از حق انتخاب کردن و اینجانب را از حق انتخاب شدن محروم کند مرتکب جرم شده که تعقیب و پیگیری قانونی موضوع از مراجع قانونی، جهت دفاع از حقوق خود و رأی دهندگان وظیفه اخلاقی، شرعی و قانونی فرد منتخب می‌باشد

لذا به منظور پرهیز از عواقب قانونی موضوع خواهشمند است، نسبت به اجرای دقیق مقررات قانونی و دعوت از اینجانب جهت حضور در شورای شهر و انجام مراسم تحلیف و تضمین حقوق رأی دهندگان و منتخبین اقدام لازم را انجام دهید. "

به گزارش ایمنا، تمامی این حواشی در حالی رخ می‌دهد که شورای پنجم نیز به دلیل اختلافات داخلی بارها به فرمانداری دعوت شد و اخطار قانونی گرفت که جلسات خود را برگزار کند اما هر بار تشکیل جلسات شورا به تعویق می‌افتاد و بعضاً تا سه ماه شورای شهر هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده بود.

همان زمان شورا به دو دسته طرفدار و مخالف شهردار تقسیم شده بود و رسیدگی نشدن به امور شهر در بین اختلافات، صدای اعتراض بسیاری از شهروندان را بلند کرده بود. این ‌بار شورای شهری که با حاشیه آغاز بکار کرده، مشخص نیست آیا سرنوشت روشن‌تری از شورای پنجم دارد یا نه.

کد خبر 514024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.