کمبود آب چه پیامدهایی برای مردم جهان دارد؟

برخی پیامدهای کم آبی برای مردم جهان شامل مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها، نابودی زیستگاه‌ها، فقر و گرسنگی، مهاجرت و از دست رفتن تنوع زیستی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از بزرگترین چالش‌های قرن حاضر که تحولات مثبت و منفی بسیاری در جهان خواهد گذاشت، مشکل کمبود آب است. کم آبی ۱۷ کشور جهان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که آنها در شرایطی قرار می‌گیرند که در رده‌بندی مؤسسه منابع جهان، بدترین نقاط از نظر خشکسالی و بحران کم‌آبی محسوب می‌شوند. اما کمبود آب چه پیامدهایی برای کشورهای جهان خواهد داشت؟ در ادامه برخی از آنها را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

نبود دسترسی به آب آشامیدنی

بزرگترین مشکل کم آبی این است که افراد نمی‌توانند به آب آشامیدنی تازه و سالم دسترسی داشته باشند. بدن انسان به سختی می‌تواند تا مدت طولانی بدون آب زنده بماند و کمبود آب آشامیدنی مشکلات زیادی را برای سلامت افراد ایجاد می‌کند. از دیگر مشکلاتی که کم آبی برای سلامت افراد ایجاد می‌کند می‌توان به کاهش سوخت و ساز بدن، مشکلات پوستی و گوارشی، افزایش خطر ابتلاء به ویروس کرونا، آلرژی و دیابت اشاره کرد.

گرسنگی

یکی دیگر از مشکلات کمبود آب گرسنگی مردم جهان است. اگر برای آبیاری محصولات کشاورزی آب کافی وجود نداشته باشد، تأمین غذای مورد نیاز مردم با مشکل مواجه می‌شود و افراد زیادی گرسنه خواهند ماند. بر اثر کمبود آب حیوانات نیز می‌میرند که این موضوع باعث کمبود گوشت به عنوان یک منبع غذایی می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که کمبود آب باعث ایجاد قحطی و گرسنگی انسان‌ها و حیواناتی می‌شود که در چنین مناطقی واقع شده‌اند.

مبتلا شدن به بیماری‌ها

اگر افراد به آب تمیز دسترسی نداشته باشند، با نوشیدن آب یا حمام کردن، باکتری‌های آب را وارد بدن خود کرده و به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. به احتمال زیاد چنین افرادی حامل باکتری بوده و افراد دیگر را نیز آلوده می‌کنند. در موارد شدید، این بیماری‌ها ممکن است منجر به از دست دادن زندگی آنها و یک همه گیری جهانی شود.

فقر و مهاجرت

افرادی که با کم آبی روبرو هستند، اغلب دچار فقر نیز می‌شوند. این افراد نمی‌توانند منابعی را که برای رشد و توسعه خود نیاز دارند به دست آورند و در چنین شرایطی به سختی جان سالم به در می‌برند. یکی دیگر از مشکلات کمبود آب، مهاجرت افراد است. وقتی مناطق وسیعی از زمین به دلیل کمبود آب دیگر برای زندگی یا کشاورزی مناسب نباشد، میلیون‌ها نفر به دلیل این مشکل زندگی خود را از دست می‌دهند. این افراد ممکن است مجبور شوند برای زنده ماندن به نقاط دیگر مهاجرت کنند.

نابودی زیستگاه‌ها

آب برای همه اشکال حیات در سیاره زمین بسیار مهم است. اگر کمبود آب به مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است منجر به نابودی کل زیستگاه‌ها شود بنابراین حیوانات و گیاهان دیگر نمی‌توانند آب کافی دریافت کنند و ممکن است بمیرند یا نیاز داشته باشند که به مناطق دیگر منتقل شوند.

از دست رفتن تنوع زیستی

اگر مناطقی از جهان با کمبود شدید آب مواجه شوند، ممکن است نسل برخی از حیوانات منقرض شود زیرا آنها به دلیل گرسنگی یا تشنگی جان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از گیاهان نیز ممکن است دیگر نتوانند به اندازه کافی رشد کرده و تولیدمثل کنند که این موضوع باعث از بین رفتن تنوع زیستی می‌شود.

کد خبر 513876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • السا IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    بد بود