مقابله با سد معبر نیازمند حکم قضایی مجزا نیست

یک وکیل دادگستری گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به این دستگاه اجازه داده شده بدون دستور قضائی برای برچیدن بساط سد معبر که از مصادیق مزاحمت است اقدام کند.

احمدرضا فاتحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر مزاحمتی سد معبر نیست، اما هر سد معبری جرم است و مزاحمت گاهی به شیوه سد معبر جلوه می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه دستفروشی اگر به صورت سیار در مترو یا پیاده‌رو باشد و مزاحم عبور و مرور شهروندان شود، مصداق جرم مزاحمت است و مشمول ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، اما اگر به صورت ثابت در گوشه‌ای از پیاده‌رو باشد مصداق سد معبر است.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: اگر مزاحمت یا سد معبر مانع عبور و مرور و جریان تردد عمومی شود طبق ماده ۱۴ قانون آئین دادرسی کیفری مورد مشمول جرایم مشهود بوده و نیروی انتظامی می‌تواند راساً وارد عمل شود.

وی گفت: تفکیک بین جرایم سد معبر و مزاحمت در مسئولیت مدنی و جزایی مقابله‌ کنندگان با آن‌ها نیز مؤثر است.

فاتحی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۶۹۰ فصل بیست و ششم از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی هرگونه تجاوز، تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت از حق در املاک دولتی، وابسته به دولت، شهرداری‌ها و اوقاف مستوجب یک ماه تا سه سال حبس است.

این حقوقدان تاکید کرد: البته تعریف دقیق ممانعت و مزاحمت از حق مشمول تلفیق این ماده و مواد ۱۵۸ تا ۱۶۳ فصل هشتم آئین دادرسی مدنی است.

وی گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به این دستگاه اجازه داده شده بدون دستور قضائی برای برچیدن بساط سد معبر که از مصادیق مزاحمت است، اقدام کند؛ لذا ایجاد مزاحمت جرم است البته سد معبر مصادیق زیادی دارد که بعضی از آن‌ها مانند تکدی‌گری صراحتاً در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است.

کد خبر 513769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.