مدیران با «مدیریت دانش» شهری در شأن مردم ایجاد کنند

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: مدیران شهری می‌توانند از مدیریت دانش با توجه به پتانسیل و توانمندی که در زمینه ارائه اطلاعات به روز و کارآمد دارد، در سازمان‌ها ضمن پاسخگویی سریع به مشکلات و برطرف کردن انتظارات شهروندان، شهری درخور و شأن مردم ایجاد کنند.

سمیه احمدی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در عصر حاضر بقای سازمان و توانایی مقابله با تغییرات محیطی به قابلیت آن در استفاده از ابزارهای مدیریتی نوین و روش‌های نو وابسته شده که مدیریت دانش از این امر مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه افزایش ادبیات در زمینه مدیریت دانش در سال‌های اخیر نشان دهنده تلاش سازمان‌ها در بکارگیری آن است، تصریح کرد: مدیران سازمان‌های بزرگ به این امر پی برده‌اند که مدیریت دانش تنها مزیت رقابتی سازمان‌های امروزی در بلندمدت است از این رو در چند سال اخیر در سازمان شهرداری نیز مانند سایر سازمان‌ها به مدیریت دانش به عنوان موضوعی استراتژیک توجه شده است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری افزود: ضرورت توجه به مدیریت دانش در شهرداری به خوبی درک شده است و با بررسی اهمیت و ویژگی‌های دانش در حیطه عملکرد سازمان‌ها می‌توان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمان‌ها به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اگر روند تغییر و تحولات دانش در جامعه معاصر به دقت ارزیابی شود این نتیجه حاصل خواهد شد که جامعه فراصنعتی امروز جامعه‌ای اطلاعاتی است که در آن به تدریج فناوری‌های نیروافزا جای خود را به فناوری‌های دانش‌افزا می‌دهد بنابراین مدیریت سازمان‌ها باید با تکیه بر دانش امکان اتخاذ تصمیمات معقول‌تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه مدیریت دانش یکی از مهمترین وظایفی است که می‌تواند در شرایط موجود به ارتقای هرچه بیشتر سطح عملکرد این سازمان کمک کند، گفت: شهرهای امروزی ایران با توجه به حجم عظیم مشکلات داخلی و بیرونی توان مقابله با این همه مشکلات را ندارند لذا برای خروج این شهر از این معضلات و مشکلات به استفاده از مدیریت دانش در مدیریت شهری نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان انتظار داشت که مدیران شهری از مدیریت دانش با توجه به پتانسیل و توانمندی که در زمینه ارائه اطلاعات به‌روز و کارآمد دارد، در سازمان‌ها ضمن پاسخگویی سریع به مشکلات و برطرف کردن انتظارات شهروندان، شهری درخور و شأن مردم ایجاد کنند.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه پیاده‌سازی مدیریت دانش در شهرداری‌ها، کلانشهرها و شهرهای کوچک و متوسط متفاوت از دیگر سازمان‌ها است به طوری که دانش در این سازمان‌ها باید تأثیر مستقیمی در افزایش و ارتقای سرمایه هویتی شهر (ایجاد شخصیت شهری متمایز) بگذارد، گفت: مدیریت دانش باید توانایی یک شهر در پاسخگویی به حوادث را تقویت کند که با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی به ویژه در شهرهای صنعتی، نیازمند به اتخاذ نگاه جدید در مبحث مدیریت شهری هستیم و این مستلزم استفاده از مدیریت دانش در عصر حاضر است.

کد خبر 513765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.