۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
ارزش اجتماعی فضاهای عمومی

فضاهای عمومی نقش مهمی در زندگی اجتماعی و اقتصادی جوامع ایفا می‌کند؛ امروزه مدیران در تلاش هستند این فضاها را متفاوت با قبل و به گونه‌ای طراحی کنند تا هر چه بیشتر ساکنان یک شهر را به تعامل با یکدیگر سوق دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاهای عمومی به عنوان محل خدمات یا منابعی عمومی عمل می‌کند که در آن تجربیات انسانی به اشتراک گذاشته می‌شود و اغلب از دید برنامه‌ریزان شهری و افراد غیرکاربر پنهان می‌ماند. این مکان‌ها مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به القای حس نشاط به شهروندان، بهبود سلامت جسمی و روانی آن‌ها، افزایش آگاهی مردم از فرهنگ و هویت شهر، فراهم آمدن فرصت‌هایی برای بازی کودکان و ملاقات افراد بزرگ‌تر اشاره کرد به همین دلیل طراحی یک فضای عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که تنها با تلاش‌های مدیران و معماران محقق نمی‌شود بلکه مبتنی بر گرایش مردم به سازگاری با فضا، مدیریت و استفاده درست از آن است. در ادامه به معرفی مباحث مهمی در خصوص فضاهای عمومی در شهرها پرداخته می‌شود:

ارزش اجتماعی فضاهای عمومی

مفاهیم چالش‌برانگیز فضاهای عمومی

آنچه مردم از فضاهای عمومی در ذهن دارند با گذر زمان تغییر می‌کند اما در اغلب موارد، مکان‌های سر باز عمومی نظیر خیابان‌ها، بازارها، پارک‌ها، زمین‌های بازی و تفریحگاه‌ها به عنوان فضاهای عمومی شناخته می‌شود. حتی بسیاری از مردم مکان‌های بسته‌ای نظیر سالن‌های تئاتر را که اغلب نیز در مالکیت خصوصی قرار دارد اما در شرایط خاصی، بدون محدودیت توسط تمام مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان فضای عمومی می‌شناسند.

"فضاهای نیمه‌عمومی" نیز از دیگر مفاهیم مربوطه در این مورد است که توسط بسیاری از مردم جهان به رسمیت شناخته شده و اغلب به پیاده‌روهای بین خانه‌های مسکونی یا بالکن‌های بزرگ تعبیه شده در خانه‌های اجتماعی اشاره دارد. در این خصوص، فضاهای عمومی اغلب به مکان‌هایی اشاره دارد که مردم به طور روزانه با آن سر و کار دارند و می‌توانند نیازهای روزمره خود را در آن‌ها برآورده کنند. فضاهای نیمه‌عمومی اغلب طراحی‌های شهری به حساب نمی‌آید بلکه بخشی از یک فضای شهری در نظر گرفته می‌شود که توسط معماران طراحی می‌شود و مورد استفاده گروه خاصی از مردم قرار می‌گیرد.

ارزش اجتماعی فضاهای عمومی

گسترش فضاهای عمومی

تصور عمومی این است که وجود فضاهای عمومی در سراسر دنیا رو به کاهش نهاده و این در حالی است که مدیران در اغلب نقاط دنیا از تلاش‌های خود برای گسترش این مکان‌ها خبر داده‌اند. بسیاری از ساکنان شهرهای سراسر جهان از واگذاری فضاهای عمومی به بخش خصوص ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند جایی برای گذراندن اوقات فراغت خود در شهرها ندارند. اگرچه این رویداد برای بعضی از نقاط دنیا صدق می‌کند با این حال در سایر شهرهای جهان نیز برنامه‌ریزان به طور پیوسته در حال گسترش فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی برای افزایش نشاط مردم هستند. در طراحی مدرن، نگرش مدیران شهری از تمرکز به مکان‌های باز به عنوان فضاهای عمومی تغییر یافته است و بسیاری از آن‌ها در حال طراحی سازه‌های بسته‌ای هستند که به عنوان فضای عمومی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

ارزش اجتماعی فضاهای عمومی

بهبود زندگی اجتماعی مردم

ارزش اجتماعی فضاهای عمومی در شهرها و موقعیت‌های مختلف متفاوت است و به توانایی آن‌ها در جذب مردم به برقراری تعامل با یکدیگر بستگی دارد. بدیهی است که اگر یک فضای عمومی به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند گرایش مردم به اشتراک تجربیات خود با دیگران و برقراری ارتباط با یکدیگر را افزایش دهد و به ایجاد پیوندهای اجتماعی منجر شود.

مردم لندن از جمله افرادی هستند که نسبت به فضاهای عمومی اطراف خود بسیار احساس رضایتمندی می‌کنند و مدعی هستند که بهترین اوقات روزمره خود را در کنار سایر همشهریانشان و در پارک‌ها و فضاهای سبز به سر می‌برند. این حس رضایت در میان افرادی که به سواحل نزدیک به آب دسترسی دارند در سطح بالاتری نیز قرار دارد چرا که این جوامع ساعاتی از روز را به مراقبه یا رهایی از شلوغی‌های شهر در مکان‌های عمومی نزدیک به آب می‌پردازند.

ارزش اجتماعی فضاهای عمومی

فضاهای عمومی تبادل ایده‌ها، دوستی‌ها و مهارت‌ها را تسهیل می‌کند

زیست‌پذیری شهرها بدون وجود فضاهای عمومی که در آن‌ها تبادل تجربیات فرهنگی، اقتصادی و شخصی امکان‌پذیر می‌شود امری محال است. این فضاها مانند سایر مکان‌های عمومی نظیر بیمارستان‌ها و مدارس از منابع اختصاصی خود برخوردار است که می‌تواند به افزایش تجربیات انسان و وقوع رویدادهایی منجر شود که در زندگی شخصی یک نفر به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد.

بسیاری از مردم در فضاهای عمومی  ایده‌ها، مهارت‌ها و حتی مواد غذایی خود را به اشتراک می‌گذارند و از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. حتی در بسیاری از فضاهای عمومی، مردم به زراعت مشغول می‌شوند، از این طریق کسب درآمد می‌کنند و مهارت کشاورزی را به سایرین می‌آموزند علاوه بر این فضاهای عمومی مکان‌هایی برای گرد هم آمدن مردمی از نژادها و فرهنگ‌های متفاوت به شمار می‌رود که در کنار یکدیگر می‌توانند از ارزش‌های هر یک آگاهی پیدا کنند و با درک معقول تفاوت‌ها به اتحاد و صلح میان خود دست یابند.

ارزش اجتماعی فضاهای عمومی

کد خبر 513749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.