احتمال بالای ورود سویه لامبدا به ایران

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: معمولاً هر جهشی در ساختار ویروس کرونا رخ می‌دهد، در نهایت منجر به افزایش قدرت ویروس، شدت علائم بیماری، قدرت انتقال آن و … می‌شود بنابراین سویه جدید لامبدا نیز از قدرت بیشتری در سرایت و بیماری‌زایی برخوردار است.

‌به گزارش ایمنا، ناصر خسروی در خصوص بیماری کووید ۱۹ و انواع گونه‌های آن، اظهار کرد: تا به امروز گزارشی از ابتلاء به گونه جدید لامبدا در ایران وجود ندارد، اما با توجه به بالا بودن مراودات بین‌المللی امکان ورود تمامی گونه‌های جدید از بیماری کووید ۱۹ به ایران وجود دارد، مانند زمان ابتدای شیوع همه‌گیری که بیماری تنها در کشور چین وجود داشت، اما پس از مدتی تمامی دنیا درگیر این ویروس شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهرکرد افزود: بنابراین به دلیل مسافرت و رفت و آمدهای موجود در سطح دنیا امکان ورود هر یک از گونه‌های بیماری کووید ۱۹ از هر کشور و نقطه‌ای در جهان به ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: معمولاً هر جهشی در ساختار ویروس رخ می‌دهد، در نهایت منجر به افزایش قدرت ویروس، شدت علائم بیماری، قدرت انتقال آن و … می‌شود، بنابراین سویه جدید لامبدا نیز از قدرت سرایت و بیماری‌زایی بیشتری برخوردار است.

خسروی در خصوص گونه کرونای دلتا، تصریح کرد: در صورتی که علائم بالینی و موضوعات ژنتیکی، ابتلاء فرد به این گونه از ویروس کرونا تأیید شود، به دلیل ماهیت آن مدت زمان قرنطینه فرد مبتلا از ۱۴ روز به ۲۱ روز افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهرکرد، تصریح کرد: تشخیص ابتلاء به گونه دلتا به وسیله بررسی‌های ژنتیکی انجام می‌شود، اما یکی از تفاوت‌های سویه دلتا نسبت به سایر گونه‌های کووید ۱۹ قدرت انتقال‌پذیری سریع آن است، یعنی اگر در جمعی یک نفر به گونه کرونای دلتا مبتلا باشد قادر خواهد بود افراد بسیار زیادی را درگیر کند، همچنین شدت و سرعت پیشرفت بیماری در فرد مبتلا به گونه کرونای دلتا بسیار بالا بوده و در شرایطی که حال عمومی بیمار مساعد است، در طی یک روز به صورت ناگهانی علائم بیماری در او پیشرفت بسیاری می‌کند.

وی اضافه کرد: تقریباً هر روز ایجاد تغییر در وضعیت ویروس کووید ۱۹ مشاهده می‌شود، مانند دلتا، لامبدا و… اگر به گذشته دقت کنیم در ابتدا ویروس کووید ۱۹ وجود داشت و به مرور زمان سویه انگلیسی، آفریقایی، برزیلی و… شیوع پیدا کرد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز این روند ادامه داشته باشد و سویه‌های جدید ویروس با قدرت‌های متفاوت در انتقال و بیماری‌زایی به وجود آید.

خسروی خاطرنشان کرد: ابتلاء به گونه‌های جدید از بیماری کووید ۱۹ بر اساس تأیید ژنتیکی قابل اثبات است و با توجه به شک بالینی در آزمایشگاه مرجع نوع سویه بیماری مشخص و تأیید می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 513627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.