سنگاپور در مسیر دستیابی به هدف ۳۰ در ۳۰ کشاورزی شهری

دولت سنگاپور هدف بلندپروازانه جدیدی تحت عنوان "استراتژی ۳۰ در ۳۰" ارائه داده است که بر مبنای آن در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، تولید محصولات کشاورزی شهری را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مواد خوراکی ارگانیک مصرفی این کشور در آن تولید می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تأمین امنیت غذایی و حفظ زمین برای کاهش اثرات جزایر گرمایی مهم‌ترین علت آغاز جنبش کشاورزی شهری در اغلب نقاط دنیا به شمار می‌رود. در واقع، امروزه بسیاری از برنامه‌ریزان در تلاش هستند با گسترش فضاهای سبز از یک سو در کاهش آلودگی هوا و کنترل تغییرات اقلیمی کمک کنند و از سوی دیگر، با کشت محصولات خوراکی در این فضاها، امنیت غذایی در شهرها را به حداکثر برسانند. در این راستا، مدیران سنگاپور شهروندان خود را به پرورش محصولات کشاورزی در تمام فضاهای خالی اطراف خود نظیر پشت بام‌ها، پشت بام پارکینگ‌های خودروها و حتی دیوارهای عمودی و بالکن‌های منازل خود بپردازند تا به هدف ۳۰ در ۳۰ تأمین مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ دست یابند. این در حالی است که هم‌اینک بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی این کشور از سایر نقاط دنیا تأمین می‌شود که این مسئله در روزهای خاصی از سال و در پی رویدادهای مختلف، مردم را با مشکلات متعددی مبنی بر نبود غذای کافی مواجه می‌کند.

 سنگاپور در مسیر دستیابی به هدف ۳۰ در ۳۰ کشاورزی شهری

در طرح ۳۰ در ۳۰ سنگاپور قرار است محصولاتی نظیر سبزیجات، تخم‌مرغ و ماهی به صورت محلی تولید شود که این سه ماده بیشترین نرخ مصرف در کشور را دارد. دولت برای رسیدن به این هدف، زمین‌های شهری را در اختیار افرادی قرار می‌دهد که به طور داوطلبانه مایل به تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام هستند. گزارشات حاکی است که تنها در سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۳۸ مجوز برای مزارع شهری برای مردم صادر شد و پس از آن شهروندان بسیاری برای این منظور ثبت‌نام کردند.

طبق آمار، تا کنون یک درصد از زمین‌های شهری سراسر سنگاپور با هدف کشت محصولات خوراکی مورد استفاده قرار گرفته شده است. دولت سنگاپور امیدوار است با استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های آبزی‌پروری بتواند در آینده نزدیک تولید محصولات گیاهی و پرورش ماهی را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد. پرورش مزارع شهری در سنگاپور به شیوه‌های متعددی آغاز شده است که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن پرداخته می‌شود.

 سنگاپور در مسیر دستیابی به هدف ۳۰ در ۳۰ کشاورزی شهری

تولید محصولات کشاورزی به روش آب‌کشت بر بام پارکینگ‌های شهری

استفاده از پشت بام پارکینگ‌های عمومی یکی از رویکردهایی به شمار می‌رود که دولت سنگاپور برای تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام یا محصولات آبزی به کار گرفته است. در این راستا، شهرنشینان می‌توانند داوطلبانه برای کسب مجوز کشاورزی اقدام کنند و پس از دریافت اجازه از سوی مقامات محلی به کشت محصولات کشاورزی بر پشت بام پارکینگ‌های عمومی بپردازند. اولین مزرعه از این نوع Citiponics نام گرفت که در آن، مردم با پیاده‌سازی روش آبکشت به تولید سبزیجات در یکی از مناطق سنگاپور پرداختند و از این طریق، حجم زیادی از مواد غذایی منطقه را تأمین کردند.

 سنگاپور در مسیر دستیابی به هدف ۳۰ در ۳۰ کشاورزی شهری

نصب مزارع شهری در سازه‌های شهر

مدیران سنگاپور مردم را دعوت کرده‌اند از تمام فضاهای موجود و ممکن سازه‌های موجود برای تولید محصولات غذایی بهره گیرند. در این راستا، شهرنشینان بیش از هر چیزی به ایجاد مزارع عمودی در محل سکونت خود پرداخته و از تمام نماهای بیرونی یا فضاهای داخلی خانه‌های خود برای پرورش محصولات کشاورزی بهره برده‌اند از سوی دیگر یکی از کمپانی‌های معروف کشور به نام کشاورزی Sustenir نیز متفاوت با شیوه‌های رایج بین شهروندان به ایجاد مزارع عمودی پرداخته و از این طریق، تولید محصولات کشاورزی را به حداکثر رسانده ضمن اینکه در کاهش انتشار کربن در سنگاپور نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

 سنگاپور در مسیر دستیابی به هدف ۳۰ در ۳۰ کشاورزی شهری

ایجاد مزارع بهتر در مناطقی با آب و هوای گرم‌تر

بدیهی است که مرکز سنگاپور نسبت به حومه‌های آن از دمای هوای بالاتری برخوردار است در نتیجه کاهش اثرات جزایر گرمایی در آن یک اولویت به شمار می‌رود. در این راستا مدیران شهر به ایجاد گلخانه‌ای تحت عنوان باغ Natsuki در قلب سنگاپور پرداخته‌اند که در آن محصولات به صورت کاملاً ارگانیک تولید می‌شود. این مزرعه شهری که در محل یکی از مدارس قدیمی شهر احداث شده است نمونه‌ای موفق از طراحی مزارع شهری در مناطقی با آب و هوای گرمسیری برای جریان بهتر هوا به حساب می‌آید. جالب است بدانید که در هر مترمربع از این مزرعه بین ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم مواد غذایی تولید می‌شود که این مقدار برای مردم منطقه کفایت می‌کند.

 سنگاپور در مسیر دستیابی به هدف ۳۰ در ۳۰ کشاورزی شهری

کد خبر 513495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.