۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
میشائل هایدن که بود؟

میشائل هایدن که به او میشل هایدن هم می‌گویند، یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان موسیقی کلیسایی در قرن ۱۸، متولد ۱۴ سپتامبر ۱۷۳۷ در «روهراو» و درگذشته ۱۰ آگوست ۱۸۰۶ در «زالتسبورگ» اتریش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میشائل هایدن با نام کامل یوهان میشائل هایدن، برادر کوچک‌تر مبدع سمفونی و چهار نوازی سازهای زهی و یکی از پایه‌گذاران موسیقی کلاسیک، یوزف هایدن (فرانتس یوزف هایدن) است.

میشائل هایدن، چهارم سپتامبر ۱۷۳۷ در «راهروای» اتریش دیده به جهان گشود و دهم آگوست سال ۱۸۰۶ در «زالتسبورگ»، یکی دیگر از شهرهای این کشور، درگذشت. او چون برادرش سرپرست گروه کُر کلیسای جامع سنت استفان در وین بود و آموزش‌های اولیه موسیقی خود را در آنجا فراگرفت. با از دست دادن کیفیت صدایش، میشائل هایدن از گروه کُر اخراج شد و آنچه پس از آن تا مدت‌ها نصیبش شد، یک زندگی سخت و بی‌ثبات به‌عنوان یک نوازنده مستقل موسیقی بود.

میشائل هایدن در سال ۱۷۵۷ به‌عنوان کاپلمایستر (رهبر ارکستر یا گروه نوازندگان) کلیسای اسقف در شهر صنعتی گروسوارداین واقع در مجارستان (اورادای امروزی، روم) و در ۱۷۶۲ به‌عنوان مایستر (سرنوازنده) کلیسای اسقف اعظم (مطران، کلیسای کاتولیک و انگلیکان) در شهر سالزبورگ به استخدام درآمد و تا پایان عمر در همین سمت باقی ماند. در سال ۱۷۸۱ میشائل هایدن موفق شد به‌عنوان ارگ نواز کلیسای جامع، جانشین ولفگانگ آمادئوس موتزارت (موتسارت)، یکی از بزرگترین آهنگسازان تاریخ موسیقی غرب شود.

وی نسبت به برادرش آهنگساز موسیقی کلیسایی بهتری بود و بیش از ۳۶۰ اثر روحانی و غیرروحانی از خود بر جای گذاشت. آثار هم‌سرایانه او بسیار شناخته شده است. از میان انبوه آهنگ‌های نوشته شده توسط میشائل هایدن، Missa a due cori یا میسا اسپانیکا در ۱۷۸۶ یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثرات برای ارکستر و تکنوازان آواز است.

مرثیه نامه او در سال ۱۷۷۱ نیز بر مرثیه معروف موتزارت در ۱۷۹۱ تأثیر گذاشته است. میشائل هایدن همچنین سمفونی‌های متعدد، دیورتیمنتی (نوعی قطعه موسیقی‌سازی کلاسیک و مجلسی با فرمی آزاد که رابطی است میان بخش‌های مختلف یک قطعه بزرگ) و دیگر ترکیبات سکولار بسیاری نوشت که این آثار نه در زمان حیات که پس از مرگ و از روی دست‌نوشته‌هایش منتشر شد. با این حال او هرگز نتوانست از زیر سایه نام برادر بیرون آید و نام میشائل هایدن همیشه تحت‌الشعاع شهرت بسیار زیاد یوزف هایدن قرار داشت.

میشائل هایدن یکی از دوستان صمیمی موتزارت و معلم کارل ماریا فون وبر، آهنگساز مشهور آلمانی در دوران گذار از موسیقی کلاسیک به موسیقی رمانیتک به‌ویژه در بخش اپرا، همچنین آنتون دیابلی، آهنگساز، نوازنده و ناشر موسیقی اتریشی و از شخصیت‌های پرنفوذ موسیقی در شهر وین بود.

او بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ موسیقی سالزبورگ است و سهم بسزایی در آخرین شکوفایی فرهنگی شاهزاده اسقف اعظم (حاکم رهبانی) ایفا کرد. پس از مرگ، شهرت میشائل هایدن دچار کسوف طولانی‌مدت شد و تنها پس از جنگ جهانی دوم بود که شایستگی وی دوباره به رسمیت شناخته شد.

کد خبر 513486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.