دستورالعمل برگزاری مراسم ایام محرم و صفر در شرایط کرونا

سخنگوی ستاد استانی مقابله با در اصفهان دستورالعمل برگزاری مراسم ایام محرم و صفر در شرایط کرونا را تشریح کرد.

حجت الله غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص دستورالعمل برگزاری مراسم ایام محرم و صفر در شرایط کرونا، اظهار کرد: این دستورالعمل توسط ستاد ملی ابلاغ شد که همه موظف به اجرای آن هستند.

وی با اشاره به بندهای مهم این دستورالعمل افزود: مسئول اجرایی این دستورالعمل سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد بیماری کرونا و عضویت نمایندگان دستگاه‌های ذیربط مانند حوزه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، هیئت‌ها، حسینیه‌ها، تکایا، نیروهای انتظامی، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، صداوسیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره جزو این کمیته هستند و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به اجرای دقیق و نظارت بر فرآیندها اقدام می‌کنند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: کارگروه مراسم عزاداری با توجه به نکات ذیل نسبت به برگزاری مراسم عزاداری باید اقدام کند، پیرو این دستورالعمل برگزاری هر گونه مراسم باید حتماً مجوز کارگروه را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید بر اساس طرح جامع هوشمند عمل کرد، گفت: فارغ از اینکه وضعیت ما قرمز، نارنجی و زرد است باید مراسم عزاداری در فضاهای باز، با یک سوم جمعیت و با تهویه کامل برگزار شود.

غلامی در ادامه تصریح کرد: ارتفاع سقف محل برگزاری باید بیش از شش متر باشد. حداکثر ساعات برگزاری مراسم دو ساعت است، دسترسی به صورت محلی و جابجایی این شهر به آن شهر و استان به استان دیگر ممنوع است و حرکت دسته‌ها را نخواهیم داشت.

وی افزود: استفاده از طبل و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن است در غیر این صورت با انجام رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است، مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در محل مراسم بدون جابجایی است یعنی حرکت در خیابان جزو پروتکل‌ها نیست مگر اینکه موضوع جدیدی را ابلاغ کنند. ضرورت فاصله گذاری اجتماعی از اهمیت موضوعات است.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در استان گفت: اجرای نظارت‌ها در ایام عزاداری به خصوص شرایطی که در حال حاضر داریم لازم است. مراسم خاص در برخی استان‌ها مانند یوم العباس، نخل گردانی در یزد، مراسم شیرخوارگان، و دیگر مراسم‌های آئینی به دلیل تراکم و ضرورت پیشگیری از سرایت بیماری ممنوع است. حضور هیئت‌ها در اماکن مقدس و امامزادگان جهت برگزاری در حد یک چهارم در فضای باز است و مسئولیتش با تولیت همان آستان‌ها است.

وی اظهار کرد: برگزاری نماز مانند سابق در مساجد است، در مورد نذورات هم ممنوعیت هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم را داریم، نذورات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت بسته بندی شده و یا خشک و خام توزیع می‌شود و بدون توزیع در محل به صورت برنامه‌ریزی شده در محل‌های خاص بین افراد توزیع می‌شود و سازمان تبلیغات اسلامی باید بر همه اینها نظارت کنند.

غلامی افزود: وزارت بهداشت و درمان، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست گذاری تبلیغات به عنوان متصدی مدیریت اجرایی دستورالعمل‌ها نسبت به برگزاری جلسات مسئول هستند.

کد خبر 513399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.