۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
متخصصان تالابی گردهم می‌آیند

متخصصان داخلی و خارجی تالاب در قالب وبیناری تخصصی با موضوع تالاب های کشور با رویکرد ارتقاء سواد محیط زیستی گردهم می‌آیند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ایران به دلیل تنوع اقلیمی که دارد از لحاظ دارا بودن انواع تالاب‌ها غنی است، در کشور ۱۴۱ تالاب دارای ارزش اکولوژیکی با وسعت بیش از سه میلیون هکتار شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ تالاب با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت در سایت کنوانسیون رامسر ثبت شده که دارای ارزش جهانی هستند، در مجموع تالاب‌های جهان در ۴۲ نوع تیپ طبقه بندی شدند که از این تعداد ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد.

انواع تالاب از جمله باتلاق (زمین‌های آبدار یا خیس پر از گیاه و درخت)، مانداب (یا هور با آبی راکد و باز و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی)، خلاش (آبگیری است که از رستنی پوشیده باشد)، خلنگزار (تالاب‌هایی به شکل خارستان)، لشاب (تالابی نیزاری است که آب آن از گیاه آکنده شده و هوای کمی می‌گیرد) و آبندان (گونه‌ای از تالاب‌های مصنوعی ساخته دست بشر برای پرورش ماهی و ذخیره آب است) در کشور وجود دارد که هر کدام از آنها برای ادامه حیات به آب نیاز دارند که باید در قالب حقابه تأمین شود.

با توجه به اهمیت تأمین حقابه تالاب‌ها، قانون حفظ و احیای تالاب‌های کشور در سال ۱۳۹۶ تصویب شد که بر اساس آن سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد که حقابه زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو آنها را تأمین کند که بعد از آن سازمان محیط زیست کار تعیین حقابه تالاب‌ها را آغاز کرد و اکنون حقابه ۲۰ تالاب را تعیین کرده است و پیش بینی شده بود که تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به ۲۸ تالاب برسد.

البته حفاظت از تالاب‌ها فقط در گرو تأمین حقابه آنها نیست بلکه باید عوامل دیگری مانند نحوه بهره برداری از آنها نیز مورد توجه قرار گیرد که در قالب سواد محیط زیستی میسر است از این رو مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از برگزاری وبینار تخصصی با موضوع تالاب‌های کشور خبر داد.

مهری اثناعشری با اشاره به برگزاری این وبینار تخصصی گفت: این برنامه با حضور کریس روسترن (Mr Chris Rostron) مدیر مشارکت بین‌ المللی (Wildfowl & Wetlands Trust (WWT و حسین بدری پور تسهیلگر و مدیر شبکه تخصصی تاب آوری و مدیریت پایدار سرزمین و جمعی از متخصصان تالابی برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این وبینار را تبیین نقش مراکز آموزشی تالاب در ارتقا سواد محیط زیستی عمومی و برنامه CEPA (ارتباطات، آموزش، مشارکت، آگاهی) برشمرد.

اثناعشری زمان برگزاری این وبینار تخصصی را دوشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت مهلت ثبت نام برای حضور در این وبینار تا ۲۱ مرداد ماه است.

کد خبر 513361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.