چک، پایتخت و پیشگام اقتصاد مدور در اروپا

پراگ، پایتخت جمهوری چک که به علت فراوانی سازه‌هایی به سبک معماری گوتیک و دارای شاخصه‌های میراث فرهنگی یونسکو به شهر صد مناره شهرت دارد، اخیرا در جایگاه موفق‌ترین نقاط جهان در عرصه اقتصاد مدور نیز قرار گرفته است؛ بسیاری از محققان این شهر را پایتخت و پیشگام اقتصاد مدور اروپا نامیده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که شهرها مراکز مصرف منابع جهان به حساب می‌آید که بیشترین نقش را در تولید گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کند. از سوی دیگر، رشد جمعیت در این نقاط دنیا با سرعتی باور نکردنی در حال وقوع است به طوری که طی ۴۰ سال گذشته، نرخ جمعیت تنها در پراگ به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته است. مدیران شهری می‌توانند از استراتژی‌های مربوط به اقتصاد مدور برای کاهش تغییرات اقلیمی، منافع اجتماعی و فرصت‌های اقتصادی بهره گیرند که در این راستا، شهرهایی نظیر پراگ بسیار موفق عمل کرده‌اند.

پایتخت جمهوری چک بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار جمعیت را در خود جای داده و از اقتصادی برخوردار است که در آن از صنعتگری برای فناوری پیشرفته، تجارت و خدمات بهره گرفته می‌شود. مدیران شهر برای ارائه خدمات جدید اقتصادی خود به شهروندان، همزمان با پرداختن به چالش‌های شهری، حفاظت از محیط زیست و تضمین منافع اجتماعی از اقتصاد مدور در طراحی شهری و رسیدن به اهداف بلندپروازانه کاهش تغییرات اقلیمی بهره گرفته‌اند.

چک، پایتخت و پیشگام اقتصاد مدور در اروپا

در این راستا، مدیران پراگ همکاری خود با نهاد "اقتصاد مدور" آمستردام هلند را آغاز کرده و از این طریق به تحلیل جریان مواد، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید ارزش اقتصاد شهر پرداخته‌اند تا در نهایت، طرح‌هایی مناسب برای صنایع مهم شهر ارائه دهند که به فرآیند اقتصاد مدور آن کمک می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین اقدامات مقامات پراگ پرداخته می‌شود که در نتیجه آن، شهر به عنوان پیشگام و پایتخت اقتصاد مدور اروپا شناخته شده است.

جان بخشیدن دوباره به حجم عظیم ضایعات بزرگ شهر

هر ساله پایتخت جمهوری چک حدود ۳۰۷ هزار تن محصولات غیر غذایی تولید می‌کند که از این میزان، تقریباً ۱۰ درصد را ضایعات بزرگ نظیر وسایل الکتریکی و مبلمان تشکیل می‌دهد و مستقیم به سمت دفنگاه‌های زباله حمل می‌شود. از آنجا که میانگین درآمد خانواده‌ها در سراسر شهر بالا رفته، گرایش مردم به تعویض وسایل منزل خود با نوع جدید و پیشرفته بیشتر شده که همین امر میزان ضایعات بزرگ را نیز افزایش داده است. اخیراً مدیران شهر در جنبشی تحت عنوان پویش مدور به قابلیت استفاده ۷۰ درصدی از این ضایعات بزرگ دست یافته و تلاش کرده‌اند به مبلمان و وسایل خانگی بازیافتی جانی دوباره بخشند و از این طریق، تقاضای تهیه وسایل نو توسط مردم را کاهش دهند.

چک، پایتخت و پیشگام اقتصاد مدور در اروپا

در حال حاضر، مراکز متعددی در گوشه و کنار شهر راه‌اندازی شده است که به تعمیر و نوسازی وسایل دست دوم می‌پردازد وآن‌ها را با قیمت مناسب در اختیار مردمی با نیاز بیشتر قرار می‌دهد. گزارشات حاکی است که در پی این اقدام، تنها ظرف مدت ۶ ماه بیش از دو هزار وسیله خانگی تعمیر شد و به ساکنان شهر قرار گرفت که این مقدار معادل با ۱۴ تن بود.

تبدیل پسماندهای غذایی به کودهای شیمیایی و بیوگاز

در طرح پویش مدور، بازیافت دورریز مواد غذایی نیز به دقت مورد توجه قرار گرفت و بخش عظیمی از مواد غذایی دور ریختنی به کودهای شیمیایی و بیوگاز تبدیل شد. گزارشات حاکی است که ساکنان پراگ در هر سال، بیش از ۹۵۰ هزار تن مواد غذایی مصرف می‌کند که از این مقدار حدود ۱۰۰ هزار تن راهی مراکز بازیافت پسماندهای خوراکی شهر می‌شود تا با هدف تولید انرژی مورد استفاده دوباره قرار گیرد. در یک شهر مدور ایده‌آل، مواد غذایی از دیگر ضایعات تفکیک شده و برای اهداف دیگر از جمله تولید کود شیمیایی و بیوگاز بازیافت می‌شود.

مدیران پایتخت جمهوری چک هدف بلندپروزانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند ۳۱ درصد بازیافت مواد غذایی امروز را تا سال ۲۰۳۵ به ۷۰ درصد برسانند. در حال حاضر اقدامات لازم برای رسیدن به این هدف در سه منطقه پیاده شده است اما مدیران امیدوار هستند تا سال ۲۰۲۶ آن را در سراسر شهر عملی کنند.

چک، پایتخت و پیشگام اقتصاد مدور در اروپا

ترویج کشاورزی آلی در زمین‌های شهری پراگ

پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰ درصد مواد خوراکی در شهرها مورد استفاده قرار گیرد که در نتیجه بازیافت پسماندهای غذایی در این مناطق می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد مدور شهرها ایفا کند و منافع بیشماری نیز برای محیط زیست داشته باشد. رویکردهایی که امروزه در سراسر اروپا و در بخش کشاورزی پیاده می‌شود می‌تواند منابعی برای تولید حجم زیادی از گازهای گلخانه‌ای و ذرات معلق خطرناک باشد که به سهم خود می‌تواند به آلودگی آب نیز منجر شود. در طرح پویش شهر مشخص شد که بیش از ۲۳۴ هزار و ۳۶۰ تن از گازهای گلخانه‌ای مربوط به تولید محصولات کشاورزی است.

مدیران پراگ برای حل این مسئله از استراتژی‌های اقتصاد مدور بهره گرفته و اکوسیستم‌هایی به وجود آورده‌اند که در آن، مردم هر محله به تولید محصولات کشاورزی در زمین‌های شهری بپردازند. امروزه هزار و ۶۵۰ هکتار زمین زراعی در شهر وجود دارد که ۵۰۰ هکتار آن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است تا به روش پایدار، محصولات کشاورزی تولید کنند. این افراد موظف هستند از اصول کشاورزی آلی و با استفاده از کودهای شیمیایی دوستدار محیط زیست به پرورش سبزیجات خوراکی بپردازند.

چک، پایتخت و پیشگام اقتصاد مدور در اروپا

کد خبر 513301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.