علل کمبود آب در کشورهای جهان چیست؟

بعضی علل کمبود آب، استفاده بیش از حد، خشکسالی، گرمایش جهانی، تخلیه غیرقانونی زباله‌ها و وقوع بلایای طبیعی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمبود آب مواردی چون بحران آب، کمبود آب یا تنش آب (مشکل در یافتن منابع آب شیرین) را در بر می‌گیرد. این مشکل می‌تواند ناشی از کمبود فیزیکی یا کمبود اقتصادی آب باشد. کمبود آب فیزیکی به وضعیتی گفته می‌شود که منابع طبیعی آب قادر به پاسخگویی به تقاضای یک منطقه نباشد در حالی که کمبود اقتصادی آب ناشی از منابع ضعیف برای مدیریت آب است.

حقایقی در مورد کمبود آب

حدود ۷۰ درصد از سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد که سه درصد آن آب شیرین بوده که برای مصرف انسان‌ها مناسب است. حدود دو سوم از این میزان نیز در یخچال‌های طبیعی یخ زده قرار گرفته است و برای استفاده انسان‌ها در دسترس نیست. متأسفانه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به آب دسترسی نداشته و یا اگر امکان دسترسی به منابع آب برای آنها وجود داشته باشد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی از دیگر حقایقی که در مورد این منبع جهانی وجود دارد این است که آب آشامیدنی سالم و تمیز، کمیاب است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تمام روز خود را برای جستجوی آن صرف می‌کنند. با این حال افرادی که به آب آشامیدنی تمیز دسترسی دارند عاقلانه از آن استفاده نمی‌کنند.

علل کمبود آب در کشورهای جهان چیست؟

طبق گزارش سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست(WWF)، حدود ۱.۱ میلیارد نفر در سراسر جهان به آب دسترسی ندارند و در مجموع ۲.۷ میلیارد نفر حداقل یک ماه از سال، دچار کمبود آب می‌شوند. اما علل کمبود آب چیست، چه عواقبی دارد و آیا راه حل‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد؟ در ادامه شما را با علل وجود کم آبی در جهان آشنا می‌کنیم:

استفاده بیش از حد از آب

استفاده بیش از حد از آب مسئله مهمی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. ممکن است آب برای استفاده افراد، حیوانات، مصارف زمین و یا در فعالیت‌های تفریحی بدون توجه به تأثیراتی که ممکن است بر دنیای اطراف داشته باشد، مصرف شود.

درگیری و خشونت

اگر در منطقه‌ای از زمین درگیری وجود داشته باشد، ممکن است دسترسی به آب آن مکان برای افراد مشکل باشد. این موضوع منجر به تخریب زیرساخت‌های مهم محلی شده و تأمین آب بسیاری از افراد را دچار اختلال می‌کند. در بدترین سناریوها، اگر مردم بخواهند به آب این مناطق دسترسی پیدا کنند ممکن است به دلیل وجود خشونت جان خود را از دست بدهند.

سکونت در مناطق دورافتاده

تعدادی از مناطق دور افتاده در سراسر جهان وجود دارد که با کمبود آب مواجه هستند. ممکن است هیچ‌گونه منابع دسترسی به آب در این مناطق خلوت و بیابانی وجود نداشته باشد تا افراد بتوانند نیاز روزانه خود را به این منبع مهم حیات برطرف کنند.

خشکسالی

به طور کلی مناطقی دچار خشکسالی می‌شود که دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و میزان بارندگی برای تأمین منابع آب ساکنان آنها کافی نباشد. برخی مناطق با خشکسالی دائمی مواجه هستند در حالی که مناطق دیگر ممکن است به طور اتفاقی دچار خشکسالی شوند. مشکل خشکسالی در سراسر جهان رایج بوده و ممکن است سطح آب زیرزمینی را به شدت کاهش دهد و دسترسی به آب چشمه‌ها را برای مردم غیرممکن کند.

علل کمبود آب در کشورهای جهان چیست؟

گرمایش جهانی

گرمایش زمین یکی دیگر از عوامل مهم کمبود آب است. وقتی دمای هوای ما گرم‌تر می‌شود آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها سریع‌تر تبخیر شده در نتیجه افرادی که برای آب آشامیدنی به این منابع آبی متکی هستند از عواقب گرمایش جهانی رنج می‌برند؛ این موضوع بر منابع آب محلی نیز تأثیر می‌گذارد.

تخلیه غیرقانونی زباله‌ها

تخلیه غیرقانونی زباله‌ها یکی دیگر از دلایل مهم کمبود آب است. اغلب صنایع، زباله‌های صنعتی خود را داخل رودخانه‌ها و دریاچه‌های اطراف می‌ریزند زیرا این کار راهی آسان و ارزان برای از بین بردن زباله‌ها است، اما تخلیه غیرقانونی زباله‌ها منجر به آلودگی جدی آب می‌شود. بنابراین افرادی که برای تأمین آب به این منابع آبی متکی هستند، با کمبود شدید آب مواجه می‌شوند.

علل کمبود آب در کشورهای جهان چیست؟

بلایای طبیعی

بلایای طبیعی مانند سونامی و سیل نیز ممکن است باعث کمبود شدید آب برای ساکنان محلی شود زیرا در صورت وقوع چنین وقایعی، احتمال دارد منابع آب محلی به طور کامل از بین برود همچنین ممکن است در پی وقوع سیل با جابجایی مقادیر زیادی خاک، آب‌های محلی دچار آلودگی جدی شود در نتیجه پس از جاری شدن سیل، رودخانه‌های محلی، دیگر برای تأمین منابع آب آشامیدنی مناسب نباشند.

کد خبر 513207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • صادق پولادرک IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    12 0
    خیلی خوب بود
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    منابع اب زیرزمینی طی میلیارها سال تشکیل و درصورت اتمام، حتی با چند قرن بارندگی مداوم جبران نخواهند شد. کاهش بارندگی موجب کاهش منابع اب سطحی، و استفاده از منابع زیرزمینی درحال فروکش را اجتناب ناپذیر، و بحران کمبود اب با افزایش جمعیت، تشدید میشود. زمستانهای کم باران و تابستانهای بشدت داغ و یخچالهای درحال ذوب که تنظیم کننده دمای زمین و دصورت نابودی فاجعه افرین خواهند بود و همینطور بحران فزاینده کمبود اب در بخش کشاورزی و شهری، حاصل خباثت کسانی است که با روشهای مختلف مانند اتش زدن جنگلها در سراسر جهان و چاههای نفت و اتش سوزیهای گسترده، و وارد کردن گاز متان و دیگر گازهای گلخانه ای، قصد دارند جهان را به جهنم بشریت تبدیل کنند تا غرب را مقصر دانسته و طبق توافق پاریس بنام کشورهای فقیر و بکام داعشیان باج گیری، و سیل مهاجران عمدتا خطرناک داعشی و طالبانی را بر کشورهای غربی تحمیل کنند که با این ترفند علاوه بر نابودی امنیت اجتماعی، ثبات سیاسی و اقتصادی انها را ویران کردند. اسلام طالبانی ویرانگر جهان و تمدن ارزشمندی است که جز کشف اسرار خلقت و نوید رفاه و سلامت، عملکردی نداشته و اگر فسادی در کار بوده،