طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در ۱۱۰۰ نقطه پر آسیب کشور اجرا شد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در چهار سال گذشته با جدیت دنبال شد، گفت: اجرای طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در ۱۱۰۰ نقطه کشور که از پر آسیب‌ترین جوامع بویژه در معرض اعتیاد بودند، امید، توان‌افزایی و مهارت را در آن منطقه توسعه داد.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار امروز یکشنبه در نشست ارائه گزارش پیشرفت موافقتنامه معاونت زنان و خانواده با ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین قدردانی از تسهیلگران امر مهارت آموزی، با بیان اینکه در سال ۹۸ موافقتنامه‌ای میان معاونت با ستاد منعقد شد تا بر اساس آن بتوان برای خانواده‌ها و زنان در معرض آسیب، خدماتی در جهت مهارت افزایی برای مقابله با آسیب‌ها ارائه داد، اظهار داشت: خوشبختانه این همکاری با وجود فراز و نشیب‌هایی مانند شیوع کرونا که نشست‌ها و گفت وگوهای رو در رو را لغو کرد ادامه یافت و امروز گزارش این فعالیت‌ها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع مواد مخدر با رویکرد بحث پیشگیری و توان افزایی و توجه به مهارت زندگی وارد شدیم که در بحث آموزش مهارت‌های زندگی، بیشترین همکاری در این چهار سال با وزارت آموزش و پرورش بوده که دوره‌های مهارت افزایی، مهارت‌های ارتباطی و گفت وگوی بین نسلی برای بیش از دو میلیون دانش آموز با موفقیت اجرا شد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه با همکاری انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه فرهنگیان هم ۱۲ دوره مهارتی با حضور دکتر گلزاری برگزار شد، تصریح کرد: این دوره‌ها به صورت کتاب و اکنون چهار دوره از دوازده دوره به صورت کلاس‌های مجازی در اختیار همگان قرار گرفته است؛ مهارت‌هایی مانند امید، هوش هیجانی، تفکر خلاق و معنویت که به نظر ساده می‌آید اما در واقع نبود آن، گرفتاری و آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد.

وی توضیح داد: همین مهارت‌های ساده و پیش پا افتاده را اگر در مدرسه بیشتر مورد توجه قرار می‌دادیم خیلی از معضلات امروز را پیش رو نداشتیم و جوانان می‌توانستند با داشتن مهارت‌های زندگی، در برابر آسیب‌ها با اعتماد به نفس بیشتری به مقابله بپردازند یا از فشارهای گروه‌های همسالان عبور کنند و خود و خانواده را نجات دهند.

ابتکار با تاکید بر اینکه طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی از جمله طرح‌هایی است که از دوره خانم شهیندخت مولاوردی شروع و در این دوره به شدت ادامه پیدا کرد، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم دوره ارتقای تاب آوری اجتماعی را در سطح ملی اجرا کنیم و به همین مناسبت در ۱۱۰۰ نقطه کشور که از پر آسیب‌ ترین جوامع بخصوص در معرض اعتیاد بودند، اجرا شده است.

وی افزود: نقطه اتصال این طرح بعد از اجرای آن، با طرح‌هایی مانند طرح توان افزایی زنان روستایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری برای زنان آن جوامع یا اتصال آنان به شبکه تعاونی‌های زنان بوده تا فعالیتی باشد که امید، توان افزایی و مهارت را در منطقه توسعه دهد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشریح کرد: رویکردهای معاونت، رویکردهای مؤثری در بحث توان افزایی جوامع محلی بود که امیدواریم در دولت آینده بخصوص در ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه پیدا کند.

ابتکار با بیان اینکه مهارت‌های ارتباطی و گفت وگوی ملی خانواده یکی از موارد مورد توجه معاونت بود، افزود: از آنجا که بیشتر گرفتاری‌ها به دلیل اختلالات ارتباطی در میان اعضای خانواده است، معاونت تلاش کرد با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته با گروه‌های مخاطب دانش آموزی و دانشجویی به صورت گسترده کار کند.

وی تاکید کرد: بازوی اصلی کار معاونت در این دوران، سازمان‌های مردم نهاد بودند و توان افزایی آنان به عنوان تسهیلگران اجرای طرح‌ها نقطه قوت معاونت بوده و امیدواریم در دولت بعد هم این رویکرد ادامه یابد و مبارزه با اعتیاد همچنان یکی از رویکردها باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 513203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.