بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی فن‌آوران در سه ماه اخیر، با رشد ۱۸۷ درصدی به ۱۸ هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۲۷۴ درصدی به ۱۲ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۳۶۳ درصدی به ۱۱ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۱۷ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۱۰ هزار ۱۰۰ واحدی به سطح یک میلیون ۴۱۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار و ۵۳۶ واحدی در سطح ۴۰۷ هزار و ۷۹۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۷۲ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۸۷ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۶۷ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۳۰۸ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۵ هزار و ۲۲۵ و ۴۹ هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده حجم گفته می‌شود) بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۴۵۸ میلیون و سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت شفن

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۱۸۷ درصدی داشته است و به ۱۸ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۲۷۴ درصدی داشته است و به ۱۲ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۳۶۳ درصدی داشته است و به ۱۱ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با ۱۱ هزار و ۷۵۵ ریال است. (سه ماهه)

سرمایه ثبت شده شرکت ۹۵۰ میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: (سودی که در سالهای گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با کاهش ۱۸ درصدی به ۷۴ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال رسیده است.

حقوق مالکانه: (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت رشد ۱۷ درصدی داشته است و به ۷۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۵.۲۸ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۵.۲۳ می‌باشد. (این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش بوده و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم

فولاد: هشت میلیون و ۷۴ هزار تن تولید فولاد میانی، طبق آمار منتشر شده توسط انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، تولید فولاد میانی کشور در سه ماهه نخست سال جاری، حدود هشت میلیون و ۷۴ هزار تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد شش درصدی را نشان می‌دهد.

اخبار شرکت‌ها

فملی: روز یکشنبه ۱۷ مردادماه، ۵ هزار تن مس کاتد در بورس کالا به قیمت پایه دو میلیارد و ۱۳۲ هزار و ۱۷۶ ریالی توسط شرکت ملی مس ایران عرضه و ۴۶۰ تن از آن معامله شد. این فلز نسبت به قیمت دو میلیارد و ۱۵۶ هزار و ۵۲۳ ریالی هفته گذشته ۲۴ هزار و ۳۴۷ ریال کاهش داشته است. قیمت جهانی مس در بورس کالای لندن ۹ هزار و ۵۲۹ دلار و ۵۰ سنت بر تن است.

فخوز: پیشنهاد هیأت مدیره فخوز در خصوص افزایش سرمایه ۱۴۰ هزار میلیارد ریالی

هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی را به مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه کرد. با عنایت به ماده سه دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب اوراق بهادار و اوراق بهادار) گزارش توجیهی هیأت مدیره شرکت فولاد خوزستان به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۹۰ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای گذشته شرکت و تأمین سرمایه در گردش که در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ به تصویب هیأت مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می‌شود.

اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقباً اطلاع رسانی می‌شود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.

آغاز پرداخت سود سهام فولاد مبارکه از ۲۰ شهریورماه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان پرداخت سود سهامداران محترمی که در تاریخ مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ سهامدار این شرکت بوده‌اند را از تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ آغاز می‌کند، سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند، سود سهام شأن در تاریخ ۲۰ شهریورماه به حساب فعال معرفی شده در سامانه سجام واریز خواهد شد. سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری، سد سهام شأن از تاریخ ۱۰ آبان تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ از طریق سیستم یکپارچه بانک تجارت پرداخت خواهد شد. همچنین سود سهامداران حقوقی از یک سهم تا ۴۰۰ میلیون سهم از یکم آبان تا پایان سال از طریق سیستم متمرکز بانک تجارت و سهامداران با بیش از ۴۰۰ میلیون سهم از یکم تا ۲۹ اسفند ماه از طریق واریز به حساب سهامدار، پرداخت خواهد شد.

بازارهای جهانی

متانول: قیمت متانول آسیا در هفته اخیر ۳۱۰ دلار گزارش شده است. برخلاف هفته‌های اخیر در هفته گذشته معاملات متانول در کره و تایوان ضعیف بود. در چین نیز به دلیل افزایش موجودی و همچنین افزایش مبتلایان به کووید -۱۹ تقاضا کاهش یافت ولی شنیده شده است که محموله‌های صادراتی چین مجدداً از هشتم آگوست بارگیری می‌شوند.

پت: بازار نقدی گرید بطری پلی اتیلن ترفتالات در این هفته هم با توجه به تقاضای پایین و هزینه حمل بالا کم رمق بود. هزینه‌های حمل از آسیا به نقاط دیگر همچنان در قیمت‌های بالا تثبیت شده و تقاضا از جانب نقاط دوردست را کمرنگ کرده است. تولیدکنندگان آسیایی نیز با مشکل هزینه‌های خوراک بالا و عدم همراهی نرخ PET مواجه شده‌اند. پت نقدی داخلی چین حدود شش هزار و ۶۰۰ تا شش هزار و ۷۰۰ یوان قیمت گذاری شد و معادل وارداتی آن در حدود ۸۹۵ الی ۹۰۹ دلار در تن بود.

نرخ عملیات تولید پت در چین دو درصد نسبت به ماه جولای کاهش داشته است. در طی هفته نیز نرخ عملیات پت ۰.۴ درصد کاهش داشت و به ۸۷ درصد رسید. در بالادستی PTA چین با دو دلار افزایش به ۷۳۵ دلار رسید و MEG با ۱۵ دلار افزایش در حدود ۷۰۰ دلار معامله شد. حاشیه سود پلی استر داخلی چین نیز حدود دو الی سه درصد کاهش داشت.

طلا: قیمت طلا در هفته گذشته تماماً تحت تأثیر داده‌های اقتصادی آمریکا بود. قیمت طلا با انتشار داده‌های اشتغال بخش غیر کشاورزی ADP که روز چهارشنبه بدتر از انتظارات منتشر شد تا محدوده هزار و ۸۳۰ دلار افزایش پیدا کرد و مجدداَ با انتشار داده‌های اشتغال بخش غیر کشاورزی NFP و نرخ بیکاری در روز جمعه که بهتر از پیش بینی‌ها منتشر شد تا محدوده هزار و ۷۵۸ دلار کاهش پیدا کرد. شاخص NFP رشد ۹۴۳ هزار نفری را ثبت کرد و نرخ بیکاری هم به ۵.۴ درصد کاهش پیدا کرد. اگرچه طلا در مسیر نزولی قرار دارد اما با توجه به اینکه انتظار نمی‌رود نرخ بهره تا پایان سال میلادی ۲۰۲۲، افزایش پیدا کند، می‌تواند به نفع طلا تمام شود.

ABS: قیمت اکریلونیتریل بوتادین استراین آسیا در هفته‌ی گذشته به دلیل تقاضای کمتر، ۲۰ دلار کاهش داشت. حجم معاملات نقدی به واسطه‌ی گپ قیمتی بین عرضه و تقاضا (که تا حدود ۱۵۰ دلار نیز وجود داشت) کم بود. معاملات CFR چین و CFR جنوب شرق آسیا در قیمت دو هزار و ۲۵۰ دلار به ازای هر تن انجام شد.

شیوع مجدد کرونا در چین، روی تقاضای برای سفارشات آگوست سایه‌ی تردید انداخته است. در حالی که کاهش تقاضای فصلی تا ماه آگوست ادامه پیدا کرده، وضعیت کرونا در شرق چین شرایط عدم اطمینان را تا انتهای آگوست باقی خواهد گذاشت.

کاهش اخیر قیمت در خوراک استایرن نیز موجب شده که فشار کاهش قیمتی روی ABS وجود داشته باشد. استایرن اسیا در هفته اخیر ۷۴ دلار کاهش داشت و به هزار و ۱۶۷ دلار رسید. این امر موجب افزایش ۲۴ دلاری حاشیه سود تولید ABS تا حدود ۵۲۱ دلار در هر تن شده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی (امیر صباغ)، کانال تحلیلی مبین تحلیل، معدن ۲۴

کد خبر 513150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.