نقشه اسرائیل و آمریکا برای ایران

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ادامه درگیری‌ها در افغانستان با حمله راکتی به فرودگاه هرات

مقامات فرودگاه بین‌المللی خواجه عبدالله انصاری در هرات واقع در افغانستان اعلام کردند که این فرودگاه با دو راکت هدف قرار گرفت.

لحظاتی پیش، فرودگاه هرات در کشور افغانستان مورد اصابت دو راکت قرار گرفت.

بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها، مقامات فرودگاه بین‌المللی خواجه عبدالله انصاری در هرات دراین‌باره اعلام کردند: دقایقی پیش، طالبان با پرتاب راکت‌هایی به سوی این محل، موجب لغو پروازها تا اطلاع ثانوی شدند.

بروز تنش بر سر جزایر مرزی میان قطر و بحرین

ادعاهای قطر و بحرین درباره حق حاکمیت خود بر جزایر حوار و الزباره، موجب بالا گرفتن جنجال بین دو طرف شده است.

در جنجالی تازه درباره اختلاف بین بحرین و قطر بر سر جزایر مرزی، مشاور پادشاه بحرین، بر حاکمیت کشورش بر جزایر حوار و حق حاکمیت آن را بر جزایر الزباره قطر تاکید کرد. دو کشور دهه‌ها بر سر مرزهای دریایی اختلاف دارند اما در سال ۲۰۰۱ دیوان بین‌المللی دادگستری، به حاکمیت بحرین بر جزایر حوار و منطقه جراده و حاکمیت قطر بر جزایر الزباره، جنان و فشت الدبیل حکم داد.

«خالد بن احمد»، مشاور پادشاه بحرین و وزیر امور خارجه سابق این کشور در توئیتی گفت: جزایر حوار متعلق به بحرین و جزایر الزباره متعلق به مردم بحرین است و حقوق آنها از بین نخواهد رفت.

وی افزود: ۸۳ مدرک جعلی داریم که ادعاهایی دارند اما دیوان بین‌المللی دادگستری حکم به بحرینی بودن جزایر حوار داد؛ اما جزایر الزباره باقی مانده که مردم آنچه ادعا کنندگان بخواهند یا نه بحرینی هستند و هر چقدر زمان نیز بگذرد حقوق آنها ضایع نخواهد شد.

پیش‌تر برخی فعالان قطری موجی در توئیتر تحت عنوان جزیره حوار قطری است راه انداخته و خواستار لغو حاکمیت بحرین از آن و الحاق آن به قطر شده بودند.

بحرین در سال ۲۰۱۷ همراه با عربستان، امارات و مصر، روابط خود با قطر را قطع کرد اما در ژانویه ۲۰۲۱ در شهر العلا بر سر ازسرگیری روابط با قطر به توافق رسید.

بحرین اعلام کرده است که چندین بار از قطر رسماً برای اعزام هیأت به منامه برای رفع اختلافات موجود دعوت کرده، ولی قطر پاسخی نداده است.

برگزاری رزمایش نظامی مشترک از سوی آمریکا و عمان

منابع خبری روز دوشنبه از برگزاری رزمایش مشترک نظامی میان آمریکا و عمان در جنوب این کشور خبر دادند.

مانور مشترک نظامی عمان و آمریکا با نام «دره آتش» در پایگاه هوایی ثمریت واقع در استان ظفار در جنوب عمان آغاز شد.

این رزمایش ۱۰ روزه تا ۱۲ آگوست ادامه خواهد داشت و در آن لشکر ۱۱ پیاده‌نظام ارتش سلطنتی عمان با یگان‌های پیاده‌نظام آمریکا به تمرین نظامی خواهند پرداخت.

این مانور نظامی در چهارچوب برنامه‌های آموزشی مشترک سالانه‌ای است که عمان برگزار می‌کند و در آن تجارب نظامی و مهارت‌های رزمی مختلف تمرین می‌شود؛ جزئیات بیشتری از این رزمایش مشترک گزارش نشده است.

آمادگی مشروط افغانستان برای تقسیم قدرت با طالبان

وزیر خارجه افغانستان اعلام کرد که کابل آماده است با طالبان در ازای برخی شروط، صلح و قدرت را تقسیم کند.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان در اظهاراتی به روزنامه روسی "ایزوستیا" گفت: بله، ما آماده همکاری با طالبان و آوردن آنها در ترکیب دولت هستیم. ما آماده صلح و تقسیم قدرت با آنها هستیم. ما شروط زیادی نداریم. در واقع تنها یک شرط داریم و آن، این است که سرنوشت افغانستان با آزادی بیان و اراده مردم افغانستان تعیین شود و افغانستان نباید تهدیدی برای هیچ کشور دیگری باشد و نباید نیروهای تروریستی خارجی داشته باشیم.

وی افزود: "این تنها و مهمترین اصلی است که ما در گفتگوی سیاسی با طالبان بر آن تاکید داریم. دولت ما آماده است تا طالبان را به عنوان یکی از اجزای خود بپذیرد، به شرطی که طالبان از حمایت از تروریسم دست بردارد. "

درخواست اسرائیل برای نشست فوری شورای امنیت درباره حمله به نفتکش در دریای عمان

«گیلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، خواستار نشستی فوری درباره حادثه حمله به نفتکش این رژیم در دریای عمان شد.

وی در این نامه بدون هیچ مدرکی ایران را به دست داشتن در حمله به این نفتکش معرفی کرده است.

صبح جمعه (هشتم مردادماه)، گروه نظامی انگلیسی «عملیات تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد یک کشتی شامگاه پنجشنبه (هفتم مردادماه) در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر روز جمعه نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو خدمه این کشتی تجاری با نام «مِرسِر استریت»، در پی حمله به آن، کشته شدند.

پس از آن مقام‌های رژیم صهیونیستی اقدام به اتهام زنی به ایران در خصوص این حمله کردند. مقام‌های انگلیسی و آمریکایی نیز به تبعیت از صهیونیست‌ها اقدام به مطرح کردن اتهاماتی علیه ایران کردند.

تهدید حمله به ایران از سوی اسرائیل

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روی یکشنبه مدعی شد که ایران با حمله به کشتی مرسر استریت اشتباه بزرگی را مرتکب شد و پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

شبکه خبری یورونیوز به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد: بنت روز یکشنبه اول اوت، با این ادعای واهی علیه کشورمان در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی افزود: «شواهد و اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد این حرکت بزدلانه از سوی ایران انجام شده است. ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم به ایران بفهماند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.»

بنت در پی اتهام زنی بی مدرک، در ادامه ایران را تهدید کرد و افزود: «البته ما که می‌دانیم در هر صورت چگونه پیام را به شیوه خود به ایران ارسال کنیم.»

بنت در ادامه افزود: «رفتار قلدری ایران نه تنها برای اسرائیل که برای تمام دنیا خطرناک است و به منافع جهانی، آزادی دریایی و همچنین به تجارت بین‌الملل نیز آسیب می‌زند.»

نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به کشتی مرسر استریت استفاده کرده است. کشتی که با پرچم لیبریا و متعلق به ژاپن که توسط شرکت اسرائیلی زودیاک اداره می‌شود مورد حمله قرار گرفت

دستور بایدن برای حمله بمب‌افکن‌های بی -۵۲ به مواضع طالبان

رئیس جمهوری آمریکا دستور داده است تا مواضع طالبان را در افغانستان هدف قرار دهند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به تازگی دستور داده است که مواضع طالبان در افغانستان، توسط بمب افکن‌های (بی -۵۲) هدف قرار داده شوند.

همچنین رسانه‌های دیگر نظیر تایمز انگلیس امروز شنبه نوشتند، بایدن دستور داده علاوه بر بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ هواپیماهای سنگین از نوع لاکهید ای سی -۱۳۰ مواضع طالبان در افغانستان را بمباران کنند.

تایمز به نقل از منابع دفاعی آمریکا با تأیید این خبر نوشت: این جنگنده‌ها مواضع طالبان در اطراف شهرهای قندهار و هرات و مرکز ولایت هلمند یعنی شهر لشکرگاه را در تلاش برای ممانعت از سقوط این شهرها به دست این جنگجویان بمباران می‌کنند.

منابع به این روزنامه گفتند، جنگنده‌های بی -۵۲ که هنوز تعدادشان مشخص نشده از پایگاه العدید قطر برای هدف گرفتن مواضع طالبان بلند شده‌اند.

کد خبر 513140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.