رویکرد سبز کلمبیا برای پایان بحران گرما

گسترش فضاهای سبز در پروژه‌ای تحت عنوان "مسیرهای سبز شهری" در سراسر مدلین، دومین شهر بزرگ کلمبیا، رویکرد جدیدی است که مدیران برای مبارزه با تغییرات اقلیمی اتخاذ کرده و پیامدهای مثبت آن را برای ساکنان شهر به ارمغان آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که اقتصادهای بزرگ جهان نظیر کانادا و ایالات متحده آمریکا همچنان با امواج شدید گرمایی دست و پنجه نرم می‌کنند، مدیران مدلین به گسترش فضاهای سبز در سراسر شهر پرداخته‌اند تا از این طریق، مردم خود را از اثرت جبران‌ناپذیر این پدیده حفظ کنند. تا پیش از این، اثرات جزایر گرمایی مشکلات زیادی در حوزه سلامت پیش روی مردم دومین شهر بزرگ کلمبیا قرار داده بود که مدیران پوشش سبز شهری را به عنوان بهترین رویکرد برای حل مسئله در نظر گرفتند و در این راستا به بهره‌گیری از دیوارهای عمودی، پشت‌بام سازه‌ها همچنین هر گونه فضای خالی در شهر پرداختند. گزارشات حاکی است که تا کنون پیوند مدلین با طبیعت ۳. ۱۶ میلیون دلار هزینه در پی داشته است که البته همچنان سبزسازی شهر برای مبارزه بیشتر با تغییرات اقلیمی ادامه دارد.

رویکرد سبز کلمبیا برای پایان بحران گرما

پیوند دوباره با طبیعت در مدلین

شهردار سابق مدلین گسترش فضاها و مسیرهای سبز را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده بود که دولت جدید نیز راه او را ادامه داد و به افزایش پوشش‌های سبز برای مبارزه با تغییرات اقلیمی پرداخت. در همین راستا، تا کنون ۳۰ مسیر سبز جمعاً به طول ۲۰ کیلومتر در سراسر شهر گسترده شده و به عنوان فضاهایی برای تردد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران مورد استفاده قرار گرفته است. تخصیص بودجه ۳. ۱۶ میلیون دلار برای پیاده‌سازی این پروژه‌ها اگرچه مبلغ هنگفتی به حساب می‌آید اما پیامدهای مثبت آن، کاهش دمای هوا، رضایتمندی مدیران و ساکنان شهر را در پی داشته است.

رویکرد سبز کلمبیا برای پایان بحران گرما

مسیرهای سبز دومین شهر بزرگ کلمبیا میزبان ده‌ها هزار درخت بومی، گیاهان گرمسیری، گونه‌های بامبو و درختان میوه‌ای است که سراسر پیاده‌روها، سواحل رودخانه و مسیرهای پرتردد وسایل حمل و نقل را در خود محصور کرده است. این پوشش‌های سبز علاوه بر زیباسازی شهر، سایبان‌هایی در مسیر تردد عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و بر فراز سازه‌ها به وجود آورده و از این طریق به کاهش دمای محیط کمک کرده است علاوه بر این، مردم مدلین با طبیعت پیوندی دوباره آغاز کرده و به سبزسازی گوشه و کنار خانه‌های خود پرداخته‌اند که این اقدام نیز به سهم خود نقش مهمی در کاهش دمای هوای شهری ایفا کرده است. این روزها، ساکنان دومین شهر بزرگ کلمبیا در هر گوشه از شهر که بخواهند گرد هم آیند به آلاچیق‌هایی دسترسی دارند که به زیبایی تمام زیر پوشش سبز گیاهی محصور شده است و آن‌ها را از نور و گرمای خورشید در امان می‌دارد.

رویکرد سبز کلمبیا برای پایان بحران گرما

کاهش اثرات جزایر گرمایی شهر

مهم‌ترین هدف مدیران مدلین از آغاز پروژه مسیرهای سبز، کاهش اثرات جزایر گرمایی بر زندگی شهری و سلامت مردم بود که البته پیاده‌سازی طرح منجر به کاهش دو درجه سانتیگراد دمای هوای شهر شد. تا پیش از این، پوشش‌های بتنی و آسفالتی در سراسر شهر حاکم بود که این سطوح نور خورشید را به خود جذب می‌کند و افزایش دمای محیط را در پی دارد. به همین دلیل، شهردار مدلین تصمیم گرفت این پوشش‌ها را با فضاهای سبز محصور کند و از این طریق کاهش دما را برای محیط به ارمغان آورد ضمن اینکه گل‌ها و گیاهان خود به کاهش دما کمک می‌کند.

در مدت زمانی بسیار کوتاه، سراسر فضاهای بیرونی و حتی داخلی ایستگاه‌های مترو، پل‌ها، خیابان‌ها و پیاده‌روها را پوشش‌های سبز فرا گرفت و پشت بام‌ها و دیوارهای عمودی سازه‌های شهر نیز در گل‌ها و گیاهان محصور شد. در واقع، دیگر پوشش‌های خاکستری بتنی و آسفالتی جایی در مدلین نداشت و همین امر در کاهش چشمگیر هوا نقش مهمی ایفا کرد.

رویکرد سبز کلمبیا برای پایان بحران گرما

بهبود وضعیت زاغه‌های گرم دامنه کوه در مدلین

بدون شک مدیران شهر مدلین باید برای دستیابی به اهداف خود در راستای کاهش دمای هوا، مناطقی با بیشترین آسیب‌پذیری نسبت به گرما را در رأس اقدامات خود قرار می‌دادند. گزارشات حاکی است که تا پیش از آغاز پروژه مسیرهای سبز در شهر، بسیاری از زاغه‌نشینان که اغلب در کوه‌پایه‌های شهر نیز واقع شده است بیشترین آسیب را از گرمای دمای هوای محیط متحمل می‌شدند چرا که پوشش سبز در این مناطق به ندرت وجود داشت به همین دلیل شهردار رسیدگی به این محله‌ها را در اولویت اهداف خود برای سبزسازی شهر قرار داد و به سرعت پوشش‌های گیاهی در آن‌ها را افزایش داد.

امروزه نشاط شهروندی مناطق فقیرنشین دومین شهر بزرگ کلمبیا در پی گسترش فضاهای سبز افزایش یافته، سطح سلامت مردم چه از نظر جسمی و چه روانی بهبود یافته و دمای هوا نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

رویکرد سبز کلمبیا برای پایان بحران گرما

کد خبر 513022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.