صدرنشین‌های «تابستانه کتاب» چقدر فروختند؟

هجدهمین دوره طرح‌های فصلی، با عنوان تابستانه کتاب ۱۴۰۰ درحالی به پایان رسید که بیشترین رکورد مشارکت کتاب‌فروشان از سراسر کشور در این دوره ثبت شد.

به گزارش ایمنا، طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ روز گذشته جمعه (۱۵ مردادماه) بعد از ۷ روز و با مشارکت ۹۷۴ کتاب‌فروشی از سراسر کشور به پایان رسید. بررسی پیشینه طرح‌های فصلی نشان می‌دهد، بالاترین میزان مشارکت کتاب‌فروشان در تابستانه کتاب ۱۴۰۰ محقق شد. آمارها از فروش ۴۷۴ هزار و ۹۱۶ نسخه کتاب به ارزش ۲۷ میلیارد و ۵۴۶ میلیون و ۶۸۳ هزار ۵۵۲ تومان حکایت دارد. کتاب‌فروشی‌های عضو از استان تهران ۱۶ درصد از کل فروش از تعداد و مبلغ را با ۱۶۲ کتاب‌فروشی به خود اختصاص داد.

شاخص‌های آماری از رتبه نخست کتاب‌فروشی دنیای کتاب قم از نظر پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها بر اساس تعداد کتاب می‌گوید. دنیای کتاب قم که از ابتدای طرح در صدر این شاخص قرار گرفته بود، طرح را با فروش ۱۲ هزار ۵۶۲ عنوان کتاب به پایان رساند. دومین رتبه به کتاب‌فروشی فرازمند رشت با ۹۲۳۰ نسخه کتاب تعلق دارد؛ پاتوق کتاب شیراز نیز با ۷۹۶۹ نسخه کتاب رتبه سوم را به نام خود ثبت کرد. بررسی این شاخص نشان می‌دهد، تنها دو کتاب‌فروشی تهران، ماه پیشونی و ثالث در کنار هشت کتاب‌فروشی مراکز استان‌ها قرار گرفته است.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، استان تهران صدرنشینی خود در شاخص پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب را تا پایان روز هفتم حفظ کرد. استان تهران که با ۱۶۲ کتاب‌فروشی در طرح بیشترین مشارکت را داشت، رکورد فروش ۷۵ هزار و ۱۴۴ نسخه کتاب را در تابستانه کتاب ۱۴۰۰ ثبت کرد.

استان‌های خراسان رضوی و اصفهان هرکدام با ۱۲۳ و ۹۳ کتاب‌فروشی و با فروش ۴۵ هزار و ۸۷۳ و ۴۴ هزار و ۲۴۰ نسخه کتاب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. استان قم با ۸۳ کتاب‌فروشی و استان فارس ۵۴ کتاب‌فروشی رتبه‌های بعدی این شاخص قرار دارند. پنج استان دیگر این شاخص شامل گیلان، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان و کردستان است.

شاخص پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس مبلغ فروش نیز از صدرنشینی استان تهران با ۴ میلیارد و چهارصد و ۲۱ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۸۴۶ تومان حکایت دارد. خراسان رضوی نیز در این دوره از طرح، با فروش سه میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۹۸۲ تومان در رتبه دوم و استان اصفهان با فروش ۳ میلیارد و ۱۸ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۱ تومان در رتبه بعدی قرار دارد.

تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از ۹ تا ۱۵ مردادماه در سراسر کشور از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت سوی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزار شد. در این طرح، مخاطبان تا سقف ۳۰۰ هزار تومان و ۲۰ درصد تخفیف از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح خرید کردند. کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی مشمول این میزان تخفیف بودند.

کد خبر 512896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.