امشب آسمان شاهد "ماه‌نو" خواهد بود

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه یکشنبه _۱۷ مرداد ماه_ در وضعیت ماه نو قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ماه یکشنبه _۱۷ مردادماه_ ساعت ۱۸:۲۱ از نزدیک خورشید عبور می‌کند و برای چند روز در نور درخشان خورشید محو می‌شود. یگانه قمر سیاره ما در حرکت مداری خود به دور زمین هر چهار هفته یک بار مسیر خود را کامل می‌کند در نتیجه فازهای آن از ماه جدید تا ربع اول، ربع آخر و ماه کامل تغییر می‌کند و هر ۲۹ و نیم روز یک بار دوباره به وضعیت ماه نو برمی‌گردد.

وی افزود: ماه هر شب حدود ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و هر روز تقریباً یک ساعت دیرتر طلوع و غروب می‌کند. زمانی که ماه نو اتفاق می‌افتد، زمین، ماه و خورشید تقریباً در یک خط مستقیم قرار دارند و ماه بین زمین و خورشید واقع می‌شود در این وضعیت، ماه در آسمان قابل رصد نیست زیرا سمتی از ماه که توسط خورشید روشن می‌شود برای ناظران زمینی قابل مشاهده نیست.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: طی روزهای آینده ماه در اواخر بعد از ظهر به صورت یک هلال باریک که کمی بعد از خورشید غروب می‌کند نمایان می‌شود. در لحظه مقارنه ماه و خورشید، ماه از فاصله چهار درجه و ۴۰ دقیقه قوسی خورشید در صورت فلکی سرطان عبور می‌کند که هرگز نباید سعی کنیم با استفاده از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ به سمت جرمی که نزدیک خورشید است نگاه کنیم زیرا انجام این کار ممکن است باعث بروز آسیب‌های جدی و غیر قابل جبران به چشم شود.

کد خبر 512773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.