ابراهیم در پاستور

مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، جدال‌های اصولگرایی برای رسیدن قدرت، صدای لو رفته از جلسه شورای شهر تهران و سخنان ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_شنبه ۱۶ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گاف‌های تحلیف» به بررسی مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: مراسم تحلیف رئیسی در حالی برگزار شد که کم حاشیه نداشت. شاید نخستین مسائل مطرح شده اساساً برگزاری پر از تشریفات آن با حضور همه نوع خبرنگار و میهمانی با آب و تاب و تکلف، در اوج دست و پنجه نرم کردن مردم با بحران وخیم کروناست در حالی که بیمارستان‌ها جا برای پذیرش بیماران ندارند و موج سهمگین پنجم امان کشور را ربوده است در سویی دیگر مراسمی بدین شکل و با این تراکم برگزار شود مورد انتقاد قرار گرفت.

مسئولانی که احتمالاً بخش قابل توجه آن‌ها واکسن زده‌اند. در حالی رسانه‌ها و البته مسئولان غرق در فضای این مراسم و سخنرانی‌ها بودند که شنیده‌ها حاکی از کمبود حتی سرم برای بیماران کرونایی است و هنوز هم روند واکسیناسیون مردم با اما و اگر روبه‌روست و کادر درمان و البته مردم خسته‌تر از هر زمان دیگری در این شرایط هستند.

از مطالب حاشیه‌ای دیگر اما می‌توان به اظهارات برخی از رؤسای قوا در این جلسه اشاره کرد، اینکه آن‌ها بعضاً در میان یک جمع با میهمانان خارجی پرده از اختلافات و مشکلات داخلی با یکدیگر برداشتند و به نوعی علیه هم سخن گفتند از نگاه عده‌ای یک گاف به شمار می‌آمد. از سویی این بار هم اظهاراتی طولانی در شرایط کنونی کرونا که با فریاد هم بیان می‌شد بسیاری را به این نتیجه رساند که هنوز نیز نوعی ناپختگی در تشخیص نوع شرایط و اظهارات مقامات با توجه به جایگاهشان وجود دارد البته برخی نیز به مسائلی مثل نبود اشاره به اسامی شخصیت‌هایی مانند شهید بهشتی و رجایی در سخنرانی‌های تحلیف اشاره می‌کنند.

که این هم یکی دیگر از چندین گاف روز تحلیف بود. مسیح مهاجری هم در یادداشتی با عنوان «مخاطب ناشناسانه‌ترین سخنرانی‌ها!» نوشت: «مراسم تحلیف آقای رئیسی از جهاتی خلاف انتظار بود. در بخشی از این یادداشت آمده است: «آنکه در ایام شروع به کار دولت جدید و در آستانه هفته دولت، غفلت از یادآوری شهید رجایی و مرام او در کنار نام بردن از سایر شهیدان بسیار قابل تأمل است. آنکه در مراسم رسمی، آرام سخن گفتن یک اصل است. این‌همه تشریفات برای تحلیف، در شرایطی که مردم دربیمارستان‌ها جان می‌دهند و در داروخانه‌ها دنبال داروهای ضروری می‌دوند و برای امرارمعاش گرفتار پیچ‌وخم زندگی هستند، جای سوال دارد و اینها همه نشان می‌دهند سخنرانان و بانیان این مراسم مخاطبان خود را نشناخته‌اند.»

ابراهیم در پاستور

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رقابت برای وزارت‌» به بررسی جدال‌های اصول‌گرایی برای رسیدن قدرت پرداخت و نوشت: با توجه به شرایط کشور بسیاری تصور می‌کردند که رئیس جمهوری جدید همان روز اولی که به مجلس می‌رود وزرای خود را به نمایندگان معرفی کند تا شاید هرچه زودتر سکان اداره کشور را به دست بگیرد و برنامه‌های خود را برای کاستن از فشار وارد شده بر مردم عملی کند.

اما این اتفاق رخ نداد. هرچند که لیست‌های مختلفی تابه حال از وزرای احتمالی رئیس منتشر شده است ولی این اتفاق به نوعی نشان می‌دهد که فشارها بر رئیسی برای تعیین کابینه به‌شدت زیاد شده است. تا حدی که رسماً طی هفته گذشته هم نمایندگان و هم فعالان سیاسی اصول‌گرا این موضوع را تأیید کردند.

آنان بر این نکته تأکید داشتند که رئیسی نباید برای تعیین مسئولی تحت فشار قرار بگیرد. گویا بیش از همه جبهه پایداری می‌خواهد سهم مهمی از کابینه داشته باشد. اسامی مختلفی برای هر یک از وزارتخانه‌ها منتشر شده است اما بعضی از پست‌های کلیدی مثل معاون اولی و وزارت خارجه تا الان تقریباً تعیین تکلیف شده‌اند البته برای به همین مرحله رسیدن هم مشکلات زیادی بوده است و بارها نام‌ها تغییر کرده‌اند.

مثلاً برای وزارت امور خارجه گزینه‌های مختلفی مطرح بودند. از جمله علی باقری کنی که در جلسات ابتدایی با مقامات خارجه همراه ظریف و رئیسی حضور داشت اما حالا گویا وضعیت تغییر کرده و رئیسی تصمیم دیگری گرفته است و احتمالاً او امیر عبداللهیان معاون سابق ظریف را که گرایشی اصولگرایانه در سیاست خارجی دارد به عنوان وزیر امور خارجه ایران به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. در همین حال هم نام مخبر برای معاون اولی بیشتر شنیده می‌شود و گویا این گزینه نهایی شده است، اما درباره سایر وزرا گزارش‌های غیر رسمی مختلف نشان می‌دهد کشمکش‌ها زیاد است.

ابراهیم در پاستور

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محرمانه لو رفته‌» به بررسی صدای لو رفته از جلسه شورای شهر تهران پرداخت و نوشت: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، گزینه حضور در کابینه دولت سیزدهم، نماینده مردم قم، کاندیدای سابق انتخابات ریاست‌جمهوری و چهره سیاسی علاقه‌مند به مشاغل متعدد در یک قدمی ساختمان بهشت با چالش‌های تازه‌ای مواجه شده که ممکن است او را از آرزوی دیرینه دور کند.

شامگاه چهارشنبه خبر انتخاب زاکانی در نشست غیررسمی اعضای شورای ششم خیلی زود به خبر رسمی برخی رسانه‌های همراه با او تبدیل شد به‌طوری که خبرگزاری فارس رسماً از انتخاب شهردار بعدی تهران خبر داد و برخی صفحات بدون هویت فعال در فضای مجازی هم به صورت هماهنگ از این انتخاب استقبال کردند. ورود تانک به شهرداری، یا انتخاب شهردار انقلابی، ارزشی و فساد ستیز ازجمله عناوینی بود که در توییت‌های مرتبط با انتخاب زاکانی به عنوان شهردار جدید تهران دیده می‌شد هرچند اساساً هنوز انتخابی صورت نگرفته و تنها قرار بود بر مبنای رأی‌گیری غیررسمی صورت گرفته در اولین جلسه رسمی شهردار جدید تهران انتخاب شود.

رأی‌گیری غیررسمی از انتخاب احتمالی رئیس پژوهش‌های مجلس به عنوان شهردار جدید تهران حکایت داشت در حالی که اعضای شورای ششم با شعار تخصص‌گرایی و پرهیز از سیاسی‌کاری وارد شورا شدند و قرار بود رویکردی متفاوت از شورای پنجم را در پیش بگیرند.

علاوه بر تمامی موانع قانونی و منطقی موجود در خصوص انتخاب زاکانی نخستین جرقه از روشن ماندن ساده یک میکروفن در صحن شورا آغاز شد. گفت‌وگوی مهدی چمران، رئیس شورا و نرجس سلیمانی در داخل صحن به راحتی پخش و ضبط شد: «من دیشب تا صبح نخوابیدم. خیلی ناراحت شدم از اینکه اسامی رفته و آن هم غلط و غلوط. آخه یعنی چی، یک عده فشار می‌آورند، اما به لحاظ قانون رأی مخفی است. چرا یک عده‌ای را می‌ترسانند و تهدیدشان می‌کنند؟! گفته بودند رأی ندهید، همچین می‌کنیم! در حالی که رأی مخفی بوده که من تذکر دادم.»

چمران که سابقه فراوانی در شورا دارد، گویا مانند نرجس سلیمانی به گزینه سیاسی تحمیلی رأی نداده و این فایل صوتی جنجالی حاکی از فشارهای بیرونی و حتی ارعاب و تهدید اعضا برای رأی دادن به گزینه سیاسی است.

نارضایتی مهدی چمران به خوبی نشان می‌دهد که معادلات برخلاف تصور او و برخی دیگر از اعضای شورا به شکل دیگری بیرون از این جمع ۲۱ نفره رقم می‌خورد و برخی جریان‌های تندروی سیاسی برای تصاحب ساختمان بهشت دست به هر اقدامی می‌زنند.

رئیس شورای شهر البته پس از پخش این فایل تلاش کرد به نوعی اظهارات بیان شده را تفسیر یا تلطیف کند اما باز هم تغییری در اصل ماجرا ایجاد نشد و اینکه با تهدید از اعضای شورا رأی گرفته شده یا قرار بوده گرفته شود.

ابراهیم در پاستور

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌ابراهیم در پاستور» به بررسی مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری پرداخت و نوشت: مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری عصر پنجشنبه برگزار شد که شرایط کرونایی کشور آن را نیز تحت تأثیر خود قرار داده بود. چنان‌که پیش از شروع رسمی مراسم بارها از طرف هیئت‌رئیسه مجلس به میهمانان و نمایندگان تذکر داده شد تا تجمع نکنند و ویروس کرونا را جدی بگیرند، با این حال رئیس مجلس هنگام ورود میهمانان به استقبال آن‌ها می‌رفت و مصافحه می‌کرد.

در این مراسم شخصیت‌های داخلی و خارجی شرکت داشتند؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور قبل، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، اسحاق جهانگیری معاون اول سابق رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت، غلامعلی حدادعادل، حجت‌الاسلام منتظری، سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سلامی فرمانده سپاه، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات دولت روحانی، محسن رضایی دبیر شورای نگهبان، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، برخی از اعضای شورای نگهبان و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند. همچنین آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم در این مراسم حضور نداشتند. اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و ایمن بن عبدالرحمن نخست‌وزیر الجزایر از مقامات خارجی بودند که در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت داشتند.

ابراهیم رئیسی به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور بعد از ادای سوگند به سخنرانی پرداخت و گفت: «دولت جمهوری اسلامی امروز در جایگاهی ایستاده که قرن‌ها سابقه تاریخی از ملت ایران را پشت خود دارد. در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که به حفاظت از این میراث بزرگ انتخاب شدم».

او با بیان اینکه پیام رأی مردم تحولخواهی و عدالت‌خواهی بود، عنوان کرد: «ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ در عین تعامل سازنده با جهان و حفظ استقلال ازجمله خواسته‌های مردم و در کنار آن تشکیل دولتی فساد گریز، مدافع حقوق انسان‌ها در عالم، علم‌طلب، عدالت‌جو و برنامه‌محور را خواستار بودند.

رئیسی با تأکید بر اینکه ما مدافع واقعی حقوق بشر در هر کجای دنیا هستیم، گفت: «جوانان عزیز در این مرز و بوم از ما می‌خواهند که صدای ولی‌نعمتان و مستضعفان باشیم و از آزادی‌های آنان حراست کنیم و وضعیت سفره‌های آنان بهبود یابد و نشاط و شور اجتماعی در جامعه ایجاد شود. دولت در این مسیر خستگی‌ناپذیر پیش خواهد رفت. من امروز خادم همه جمهور و همه مردم ایران هستم. امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم. دولت مردمی دولت وفاق ملی است. در دولت مردمی جناح‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های قومی و نژادی رنگ می‌بازد و همه برای خدمت به نظام دور هم جمع می‌شوند».

ابراهیم در پاستور

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برای تأمین منافع ملت و اجرای عدالت خستگی‌ناپذیر پیش می‌رویم» به بررسی سخنان ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف پرداخت و نوشت: روز پنج شنبه از چند ساعت پیش از آغاز مراسم تحلیف از سوی نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی محدودیت‌های ترافیکی در اطراف خیابان‌ها و کوچه‌های بهارستان تا ایستگاه متروی این منطقه اعمال شده بود. ساعت ۱۶:۳۰ در جایگاه ویژه خبرنگاران باز شد و پس از دقایقی گروه موزیک دژبان مرکز ارتش در گوشه‌ای از جایگاه مستقر شد.

نمایندگان مجلس هر کدام در صندلی‌های مخصوص خود در صحن نشسته بودند و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «غلامحسین اژه‌ای» رئیس‌قوه قضائیه پیش از دیگر سران قوا به صحن علنی مجلس آمد. پس از اژه‌ای، «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان وارد صحن علنی مجلس شد. آیت‌الله «رئیسی» رئیس‌جمهور ساعت ۱۷:۱۶ دقیقه وارد صحن علنی پارلمان شد که همزمان با ورود وی نمایندگان با فرستادن صلوات به او خیر مقدم گفتند.

پس از ورود رئیسی گروه موزیک مستقر در جایگاه به نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در ادامه «محمدباقر قالیباف» از «حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خواست تا دستور جلسه را قرائت کند. نخستین بخش در دستور جلسه قرائت آیاتی از کلام خداوند بود.

در دو سمت جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس پرچم کشورهایی که در مراسم تحلیف حضور یافته بودند قرار گرفته بود و جایگاه ویژه و جلوی هیئت‌رئیسه مجلس با گل‌هایی به سه رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران آذین بسته شده بود. نکته دیگر در این خصوص حضور پرتعداد خبرنگاران خارجی بود.

برخی مقامات خارجی که در این مراسم حضور داشتند عبارتند از: «انریکه مو را» معاون رئیس‌سیاست خارجی «اتحادیه اروپا»،‌ اشتفان کلمنت «سفیر اتحادیه اروپا در وین»، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری کره جنوبی، نخست‌وزیر «سوریه»، دبیرکل «اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی»، رئیس‌پارلمان «آفریقای جنوبی»، رئیس‌دومای «روسیه»، رئیس‌مجلس ملی «آذربایجان»، رئیس‌مجلس ملی کبیر «ترکیه»، رئیس‌مجلس نمایندگان مجلس عالی «تاجیکستان»، رئیس‌مجلس سنای «پاکستان»، نماینده «دبیرکل سازمان ملل»، شیخ نعیم قاسم نایب‌رئیس‌حزب‌الله لبنان، نخست‌وزیر الجزایر، رئیس‌جمهور افغانستان، رئیس‌جمهور عراق، رئیس‌مجلس ترکیه و نخست‌وزیر ارمنستان.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز پنجشنبه در مراسم تحلیف دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری در ابتدای نطق آغازین خود از حضور رؤسای قوا، مسئولین لشکری و کشوری و نمایندگان مجلس و همچنین از حضور میهمان ویژه از کشورهای مختلف قدردانی کرد و به آنها خیرمقدم گفت.

سپس وی در صحن علنی مجلس، گفت: ما وارد دوره جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه‌حل همه مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛ امروز نگاه همه شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است؛ نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون اینکه اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغه مردم سر بر بالین بگذاریم.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای موفقیت در رسیدن به این هدف دوره جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی، گفت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همه ما مکلف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوه دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد.

قالیباف تصریح کرد: دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظّف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامه کوتاه مدت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند و این امر میسّر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات مردمی.

ابراهیم در پاستور

کد خبر 512765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.