پایان دور باطل تعویض مربیان در فوتبال ایران از فصل جدید!

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به دنبال اجرای طرحی هستند که بر این اساس یک مربی قادر به حضور در دو تیم لیگ برتری در طول یک فصل نخواهد بود و فرصت به مربیان دیگر هم می‌رسد.

به گزارش ایمنا، لیگ بیستم صحنه جا به جایی های تکراری مربیان از نیمکتی به نیمکت دیگر بود و هیچ چهره جدیدی برای عرضه دانش و توانایی‌های خود در آن دیده نشد. شنیدن و دیدن نام‌ها و چهره‌ها تکراری در فوتبال ایران تبدیل به عادت بدی شده که می‌تواند ریشه فوتبال به خصوص فوتبال باشگاهی را بخشکاند.

فوتبال ایران طی سال‌های اخیر اسیر دور تسلسلی شده است که در آن یک عده نام‌آشنا دور می‌زنند و جابه‌جا می‌شوند و این چرخه بدون دانش‌افزایی و حضور افرادی با نگاه تازه و متفاوت‌تر و حتی بدون حضور جوان‌ترها ادامه دارد.

روی آوردن تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران به مربیان بیکار و ناکارآمد و مربیان نام‌آشنا با کارنامه‌ای ضعیف و حتی فاجعه‌بار مؤید وجود این دور باطل در فوتبال ایران است. همین امروز که این چند سطر را از نگاه محترمتان می‌گذرانید چند تیم لیگ برتری با عقد قرارداد با چنین مربیانی عملاً پول خود و حتی به جرأت می‌توان گفت پول بیت‌المال را دور ریخته‌اند.

*پایان چرخه تکراری مربیان

مدت‌ها قبل شهاب الدین عزیزی خادم در یک برنامه تلویزیونی از این چرخه باطل انتقاد کرده بود. او گفته بود برنامه‌ای برای پایان دادن به حضور تکراری مربیان از تیمی به تیم دیگر دارد.

حالا با اتمام لیگ بیستم، سازمان لیگ طرحی را آماده کرده که مربیان نمی‌توانند در طول یک فصل، روی نیمکت دو تیم مختلف بنشینند و باشگاه‌ها برای پیدا کردن مربیان جدید، باید به سایر مربیان جوان و حتی کسانی که فرصت خودنمایی نداشتند، چشم داشته باشند. مطابق این طرح، از فصل آینده فوتبال ایران، اگر تا هفته پنجم مربیگری تیمی را بر عهده داشته باشد، دیگر قادر به حضور در تیم دیگری تا پایان همان فصل نخواهد بود.

به طور مثال در فصل اخیر، رسول خطیبی بعد از نیم فصل مربیگری در آلومینیوم و مجتبی حسینی در نفت مسجد سلیمان، با دریافت پیشنهاد مالی بهتر، راهی تیم‌های تراکتور و ذوب آهن شدند. با این برنامه ریزی، حداقل می‌توان امیدوار بود که فرصت به چهره‌های بیشتری برسد و فرصت و شرایط لازم برای ورود مربیان بادانش به سطوح مختلف فوتبال در لیگ برتر تا لیگ دسته یک، دوم و سه فراهم شود.

بدون شک بهره‌گیری هر مربی از علم روز فوتبال، دستاوردهای فنی و حرفه‌ای، برقراری ارتباط با سطح اول فوتبال دنیا، شرکت در دوره‌های پیشرفته و مهم‌تر از همه داشتن کارنامه قابل قبول در مربیگری می‌تواند چنین شخصی را به گزینه قابل اعتمادتری برای تیم‌های مختلف باشگاهی کند.

این طرح که در حال آماده سازی است، به زودی به هیأت رئیسه سازمان لیگ و سپس هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ارسال خواهد شد تا در صورت تصویب از لیگ بیست و یکم اجرایی شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 512762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.